arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۴۵۹۰
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۲۰ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۲

اسرائیل چند میلیون دلار به ایران بدهی دارد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه الاهرام در گزارشی به قلم "عادل شهبون"، از وجود میلیون ها دلار بدهی کابینه و شرکت های اسرائیلی به ایران خبر داد.
 
به گزارش عصر ایران، به نوشته این روزنامه، قبل از انقلاب اسلامی در ایران در سال 1379، حکومت پهلوی حجم زیادی اسلحه و مهمات را از کارخانه اسلحه سازی سولتام اسرائیل خریداری کرده می کرد. همچنین انبارهای ذخیره مخصوص شرایط فوق العاده ارتش ایران انباشته از توپخانه ها، موشک ها و بمب های ساخت اسرائیل بود.
 
در نیمه دهه 70 میلادی قرن گذشته، به طور مشخص در سال 1975 ایران قراردادهایی را با کارخانه اسرائیلی "سولتام" برای ساخت کارخانه اسلحه سازی در شهر اصفهان، توسعه صنایع هوایی، توسعه موشک های دریا به دریا و زمین به زمین با برد 600 کیلومتر امضا کرد. پس از امضای این قراردادها، اقدامات اجرایی آغاز شدند؛ مهندسان اسرائیلی وارد ایران شدند تا از زمین محل ساخت این کارخانه ها بازدید کنند و عملیات ساخت و ساز آغاز شد. نقشه این پروژه نیز به عنوان هدیه به شاه ایران ارائه داده شده بود.
 
البته ذکر این نکته مهم است که شرکت سولتام تماس های مستقیمی با ایران نداشت بلکه از طریق شرکت واسطه ای به نام "سلگاد" در آلمان با تهران ارتباط داشت. به همین دلیل ایران توانست همه را قانع کند که از اروپا و نه اسرائیل اسلحه وارد می کند. همچنین اندک زمانی قبل از خروج محمدرضا پهلوی از ایران در سال 1979 دولت وقت ایران به طرف اسرائیلی مبلغ 200 میلیون دلار پرداخت کرد که بخشی از کل مبلغ 400 میلیون دلار هزینه های کل این پروژه ها بود. این پول در حساب شرکت سلگاد در بانک های آلمان و بریتانیا سپرده گذاری شد.
 
بعد از انقلاب اسلامی، همه روابط ایران با اسرائیل قطع شد. در این شرایط کارخانه سولتام و دیگر شرکت ها و صنایع اسرائیلی تلاش کردند بازارهای دیگری را برای به فروش رساندن محصولات و تولیدات خود بیابند. مقامات ایرانی بعد از انقلاب، تلاش کردند پول ها و طلب های خود را از اسرائیلی ها پس بگیرند اما مقامات ارشد ایرانی در بازگرداندن پول های سپرده گذاری شده در بانک های اروپایی، موفقیتی کسب نکردند.
 
پس از چندی، مقامات ایرانی تلاش ها برای بازگردندن پول ها را از سرگرفتند. بخشی از طلب تهران نیز مربوط پول نفت صادراتی ایران به اسرائیل است که به 5 میلیارد دلار می رسد. این روند حتی به جایی رسید که ایران در دادگاه داوری بازرگانی در پاریس نیز علیه اسرائیلی ها شکایت کرده است تا طلب خود را دریافت کند. از زمان به رسمیت شناخته شدن اسرائیل توسط دولت وقت ایران در سال 1951، روابط قوی میان دو طرف برقرار شد و به سمت مشارکت استراتژیک سوق پیدا کرد. دولت وقت ایران در عملیات انتقال یهودیان از عراق به اسرائیل کمک می کرد و دو طرف در زمینه اطلاعاتی امنیتی همکاری می کردند.
نظرات بینندگان