arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۴۶۰۷
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۰۸ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۲

حمله شهاب‌ها به آسمان ایران یاشب آرزوها!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :  امیر اله مانی، کارشناس نجوم در گفتگوی اختصاص با خبرنگار گروه فناوری های نوین باشگاه خبرنگاران عنوان کرد: شامگاه امشب بیست و دوم مرداد ماه بارش شهابی بر شاوشی در آسمان ايران به اوج خود می رسد و ما می توانیم در هر ساعت شاهد عبور صد شهاب از آسمان تاریک باشیم.

وی علت اصلی ایجاد بارش شهابی در آسمان را عبور زمین از میان توده ذرات به جا مانده از تكه هاى جداشده اجرام آسمانى مانند دنباله دار ها دانست و اظهار داشت: زمانی که زمين در مسير خود با يكى از این توده ها برخورد مى كند شهاب هاى موجود در آن با جو زمين برخورد كرده و مى سوزند که در اثر همین اتفاق ما آن هنگام مى توانيم برخورد شهاب ها با جو زمين را به صورت اجرامى نورانى ببينيم .

اله مانی تاکید کرد: معمولا بارش های شهابی چندین روز متوالی در آسمان فعالیت دارند و در زمان مشخصی بیشترین شهاب را می توانیم در حال عبور از آسمان ببینیم که به آن لحظه زمان اوج بارش شهابی می گویند.

وی افزود : همه بارش های شهابی از یک نقطه مشخص از آسمان که به آن کانون بارش می گویند فعالیت خود را آغاز می کنند که این نقاط در یکی از صورت فلکی هایی که پهنه آسمان را در برگرفته می باشد و با استفاده از همین ثورت های فلکی است که  ستاره شناسان بارش های شهابی را نام گذاری می کنند.

بارش شهابی برساوشی
اله مانی در خصوص این بارش شهابی گفت: بارش برساوشی يکی از معروف ترين بارش های شهابی است که هر سال در همين وقت از سال رخ می دهد.

کانون این بارش در صورت فلکی ذات الکرسی و در نزدیکی مرز آن با صورت فلکی برساوش واقع شده‌ است، ولی در گذشته که اندازه‌ گیری و سنجش دقیق مکان نور باران بارش‌های شهابی امکان نداشت اخترشناسان مکان کانون این بارش را برساوش معرفی کرده اند به همین دلیل آن را بارش شهابی برساوشی نام‌گذاری کردند. به دلیل سنّت پابرجایی نام‌ها در اخترشناسی، این نام نیز همچون بسیاری موارد دیگر تا به امروز حفظ ‌شده و باقی مانده‌است.

 وی تاکید کرد: هر بارش شهابى در يك يا چندين شب به اوج خود مى رسد يعنى در هر بارش یک و چند شب ما می توانیم شاهد عبور بيشترين مقدار بارش از آسمان باشیم که بارش های برساوشی نیز در روز بیست و دوم مرداد به اوج خود می رسد و بهترین زمان برای رصد آن در شامگاه سه شنبه از ساعت 22:45 تا 1:15 بامداد چهارشنبه است در این زمان ما می توانیم شاهد عبور 100 شهاب در هر ساعت باشیم.

بارش شهابی برساوشی چه زمانی پایان می یابد
بارش شهابی برساوشی که در بیست و دوم مرداد به اوج خود می رسد تا دوم شهریور ادامه خواهد داشت و در سوم شهریور با دور شدن زمین از توده‌ بارش به پایان می رسد. کانون بارش برساووشی در این شب و در نیمه شمالی ایران بالای افق است که رصدگران مکان مناسب برای رصد این بارش را نگاه کردن فاصله 20 تا 40 درجه ای از کانون بارش در ارتفاع 50 تا 70 درجه از افق دانسته اند.

چگونه یک بارش شهابی را راحت تر رصد کنیم ؟
 یافتن مکان رصدی مناسب از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا داخل شهرهای بزرگ علاوه بر آلودگی هوا، نورهای مزاحم بسیاری وجود دارند که موجب می شوند قدر یا روشنایی اجرام آسمان به 4.5+ برسد و با مقدار ایده آل که 6.5+ است فاصله بسیار زیادی داشته باشد.

- رصد شهاب های بارش شهابی برساوش را از زمانی آغاز کنید که ارتفاع کانون بارش از افق به حدود 20 درجه رسیده باشد. زیرا تا قبل از آن، تعداد شهاب‌ها آن قدر نیست.

شرایط رصدی مناسب یعنی چه؟
وی یکی از شرایط مناسب برای رصد شهاب های آسمان را قرار گیری در مکانی کاملا تاریک با افقی باز دانست و عنوان کرد: این مکان تاریک باید حداقل دارای قدر یا روشنایی حدود 6/5 باشد برای رصد آن هرچه مکان تاریک تر باشد شهاب های بیشتری را می توانید در هنگام عبور رصد کنید و رصد را از زمانی شروع کنید که ارتفاع کانون بارش به حداقل ۱۵ درجه رسیده باشد.

لازم به ذکر است در عکاسی نجومی، زمان نوردهی بسیار بالاتر از عکاسی در روز است و شاتر دوربین باید به مدت 15 تا 20 دقیقه باز بماند تا بتوانید چند شهاب پرنور و زیبا را تصویر برداری کند و همچنین با استفاده از سه پایه می توان از تکان هایی که دوربین در طول مدت عکاسی می خورد جلو گیری کرد و سیم دکلانشور برای آن لازم است که شاتر دوربین قفل شود.
نظرات بینندگان