arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۴۶۱۱
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۰۸ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۲

کوه اختلاف اسپانيا و انگليس کجاست؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : به گزارش فارس، تنش میان اسپانیا و انگلیس بر سر تنگه جبل‌الطارق بار دیگر به اوج خود رسیده است. اختلاف میان اسپانیا و مقامات انگلیسی جبل‌الطارق زمانی دوباره بالا گرفت که دولت محلی این منطقه طرح خود را برای ساخت یک صخره‌ مصنوعی در دریا اعلام کرد.

این، برای مقامات مادرید به معنای آن بود که آنها می‌خواهند با ساخت این صخره، مانع از ورود قایق‌های ماهیگیری اسپانیا به آب‌های آزاد شوند. از این رو، اسپانیایی‌ها نیز دست به کار شدند و تردد وسایل نقلیه میان مرز اسپانیا و جبل‌الطارق را تحت کنترل شدید خود در آوردند.

آنها همچنین قصد دارند به عنوان بهای مرزی ورود و خروج، عوارض 50 یورویی برای هر وسیله نقلیه مقرر کنند و همچنین حریم هوایی خود را به روی هواپیماهایی که به مقصد فرودگاه جبل‌الطارق پرواز می‌کنند، ببندد. این امر واکنش تند مقامات انگلیسی منطقه را برانگیخت تا آنجا که یکی از مقامات جبل الطارق، این رفتار اسپانیا را به کره شمالی تشبیه کرد. اما اسپانیایی‌ها هدف از این بازرسی‌ها را مبارزه با قاچاق اعلام کردند.

اما ماجرای درگیری این دو بر سر جبل‌الطارق به 300 سال پیش باز می‌گردد یعنی از جولای سال 1713 میلادی تاکنون. جبل الطارق نام عربی کوهپایه‌ای شبه جزیره‌ای است که با دامنه آن مساحتی 6.5 کیلومتری را در بر می‌گیرد. این کوه واقع در بخش شمالی تنگه جبل‌الطارق و متصل به خاک اسپانیاست.

نام این تنگه از سردار مشهور اسلام، «طارق بن زیاد» گرفته شده است که از این تنگه به خاک اسپانیا حمله برد و دولت اسلامی را در جنوب آن کشور تشکیل داد. این منطقه قرن‌ها تحت سلطه مسلمانان قرار داشت و در اواخر قرن پانزدهم میلادی با وحدت اسپانیا و بیرون رانده شدن آخرین بقایای خلافت اندلس، تحت کنترل دولت مرکزی اسپانیا درآمد.

جبل الطارق سرانجام متعاقب جنگ‌های سال 1704 میلادی به اشغال انگلیسی‌ها در آمد و این اشغال‌گری در سال 1713 بر اساس پیمان تحمیلی «اوترحت» رسمیت یافت. تلاش اسپانیا برای باز پس‌گیری جبل‌الطارق از طریق محاصره 3 سال و نیمه این منطقه با کمک نیروهای فرانسوی، طی سال‌های 83 – 1779 موفقیتی در پی نداشت. پیشنهاد متعاقب انگلیس برای تعویض جبل‌الطارق با بخش دیگری از سرزمین اسپانیا، از سوی مادرید نیز رد شد.

در رفراندوم سال1967 نیز بر اساس ادعای وزارت کشور انگلیس، غالب اهالی جبل‌الطارق به حفظ ارتباط نزدیک خود با انگلیس رأی دادند. با این وجود، مادرید سال‌هاست خواهان مالکیت مجدد بر جبل‌الطارق است.

اما اینکه چرا این دهکده از این اندازه اهمیت برای اسپانیا و انگلیس برخوردار است، به موقعیت استراتژیک آن باز‌ می‌گردد زیرا این اراضی تنها مسیر آبی بین دریای مدیترانه و اقیانوس اطلس محسوب می‌شود.

از این رو بود که وقتی اسپانیا کنترل خود بر مرزها را افزایش داد، به دلیل کُند شدن تردد و تاخیر در جابه‌جایی افراد، فریاد انگلیسی‌ها برآمد. دیوید کامرون،‌ نخست وزیر انگلیس پس از تماس تلفنی با «ماریانو راخوی»، همتای اسپانیایی خود اعلام کرد: «بین مردم جبل‌الطارق و اسپانیا اختلاف بر سر ماهیگیری وجود دارد و نیاز دارد تا حل و فصل شود و ما توافق کردیم که چنین شود. تشدید کردن این موضوع به روشی که انجام گرفته، درست نیست.»

او همچنین بار دیگر تاکید کرد که حاکمیت انگلیس بر جبل‌الطارق غیرقابل تغییر است. البته سازمان ملل متحد نظر دیگری دارد. این نهاد بین‌المللی این منطقه راهبردی را که مشرف به ورودی اقیانوس اطلس به دریای مدیترانه است، در فهرست «مناطق منتظر برای استعمارزدایی» قرار داده و به طور رسمی جبل الطارق را یکی از 10 قلمرویی قلمداد می‌کند که انگلیس به طور غیرقانونی آنها را اشغال کرده و پرونده حاکمیتی این اراضی تا زمانی که لندن آن را به صاحبان اصلی‌اش بازنگرداند، گشوده خواهد ماند.
نظرات بینندگان