arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۴۶۵۰
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۱ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۲

سنا به روحانی 2 ماه و به اوباما 3 ماه فرصت داد!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
جروسالم پست نوشت: در واشنگتن پیشرفت کمي صورت گرفته اما هفته آخر ژوئیه و در اوایل ماه اوت تغییرات متعددي در مواضع ایران در قبال غرب در مورد برنامه هاي اتمي اش پدیدار شد.

به گزارش سایت خبری تیک Tik.ir، سناي آمریکا قانون تحریم هاي بیشتر ایران را با 400 رای در برابر 20 راي به تصویب رساند و این منجر به خاتمه یافتن صادرات نفتي ایران مي شود.

در نامه اعضاي سنا آمده است: "ما باید بسرعت در بیایم که آیا ایران قصد دارد گفتگو ها را جدي بگیرد یا نه. ایران باید درک کند که زمان براي دیلماسي دارد به پایان مي رسد."

حسن روحاني، گفتگو کننده سابق ایران با غرب بر سر مسائل اتمي، که درجریان تبلیغات انتخاباتي اش گفت که رابطه با آمریکا را بهبود مي بخشد، دو روز بعد از انتشار این نامه، رئیس جمهور ایران شد. روحانی در اولین کنفرانس خبري اش اعلام کرد: "برنامه هاي اتمي ایران صلح آمیز است و ما آماده هستیم که بطور جدي و بدون فوت وقت در این گفتگو ها شرکت کنیم. اگر طرف مقابل هم همین نیت را داشته باشد من مطمئن هستم که این مسئله در زمان کوتاه حل می شود."

این زمان کوتاه نسبي است. آمریکا و متحدانش منتظرند که روحاني تصمیم بگیرد که چه کسي بعد از این که این گفتگو ها بارها با شکست مواجه شد، نماینده ایران در گفتگو هاست.

در عین حال، سانتریفوژ ها با سرعت بیتشری در تاسیسات اتمي ایران کار مي کنند و این مدیون دستگاه هاي جدیدي است که در این تاسیسات بکار افتاده اند. طبق گزارش آژانس بین المللي انرژي اتمي، ایران در اواسط سال 2014 قادر خواهد بود که به سلاح اتمي دست پیدا کند.

نتانیاهو،نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز چهارشنبه گفت که از زماني که روحاني به ریاست جمهوري ایران انتخاب شده است، 7 هزار سانتریفوژ جدید در ایران بکار افتاده است و این نشان مي دهد که دوران او رئیس جمهور قبلي تفاوتي نخواهد داشت.

نتانیاهو در ادامه افزود که نصب سانتریفوژ هاي جدید و بروز کردن هزار سانتریفوژ براي بالابردن توان غني سازي اورانیوم نشان مي دهد که ایران رویه اش را تغییر نداده است.

نتانیاهو گفت:« من مي دانم که در بعضي جاها امید به رئیس جمهور جدید ایران وجود دارد. او مي داند چطور از این موقعیت استفاده کند و دیروز خواستار گفتگوهاي بیشتر شد. مسلم است که او خواستار گفتگو هاي بیشتر است. او مي خواهد فقط حرف بزند و حرف بزند و حرف بزند و زماني که همه مشغول صحبت با او هستند او مشغول غني سازي اورانیوم خواهد بود. این یک راز نیست این راهکار رئیس جمهور جدید است. " من حرف مي زنم و لبخند مي زنم و اورانیوم غني سازي مي کنم.

در میان این تغییرات، دولت اوباما در مورد انتظاراتي که از دولت جدید ایران دارد، ساکت مانده است.

دولت آمریکا گفته است که آماده گفتگو بدون فوت وقت است و این درحالي است که مي افزاید، پنجره گفتگو تا ابد باز نخواهد ماند.

مایکل سینگ، مدیر موسسه سیاست خاورنزدیک واشنگتن و یکي از مقامات مسئول امور خاورمیانه کاخ سفید گفت:« این ساده لوحي کاخ سفید را مي رساند که از یک طرف هشدار مي دهد که زمان بسرعت مي گذرد و از سوي دیگر هیچ ضرب الاجلي براي ایران تعیین نکرده است. این موضوع ده سال است که ادامه دارد و ایران اگر بخواهد تا چند ماه دیگر به سلاح اتمي مي رسد.»

تحریم هاي جدید که از سوي کنگره پیشنهاد شده، به دنبال آن است که صادرات نفت ایران را به صفر برساند. با وجود مخالفت رئیس جمهور با مصوبه گذشته کنگره و مستثنا کردن چین و ترکیه از منع واردات نفع ایران، به نظر مي رسد که لایحه جدید با حمایت زیادي به تصویب مي رسد.

الیوت انگل، سناتور دموکرات ایالت نیویورک، مي گوید:« اگر ایران قصد تغییر در سیاست هایش را داشته باشد، همه ماه اوت و سپتامبر این فرصت را خواهد داشت. سنا تا آن زمان در این مورد بحث نخواهد کرد. بعد از آن جلسه اي خواهیم داشت و لایحه را به رئیس جمهور مي دهیم. من گمان نمي کنم تغییر زیادي تا ماه اکتبر اتفاق بیافتد.»

وی گفت که این زمانبندي توجیهي براي بسیاري از سناتور ها بود که نگران این بودند که فرصتي مناسب به روحاني و روند دیپلماسي داده شود و بعد آن را به راي نهایي بگذارند.

انگل افزود :« اگر آنها بخواهند تغییري در دیپلماسي شان بدهند، دوماه وقت دارند. دولت اوباما هم سه ماه وقت دارد که به دولت روحاني فشار بیاورد.»

تحریم هاي جدید بعد از تصویب در کنگره و تایید رئیس جمهور اجرا خواهند شد که تا اجراي نهایي 14 ماه زمان مي برد.

مقامات آمریکایي امیدوارند که ایران در مجمع عمومي سازمان ملل، قدم هاي محکمي بردارد اما هیچ ضرب الاجلي تا کنون تعین نشده است.

تعین نکردن ضرب الاجل درحالي که روحاني به سرعت به سمت اقدامات جدي مي رود نشان مي دهد که این راهکار با خودش در تناقض است و این بحران به شکلي آرام به آخرین مرحله خود مي رسد.

سینگ مي گوید: "این دو هیچ تطابقي با هم ندارند. آنها بین این دوحالت مانده اند و هم دلشان نمي خواهد هیچ فرصتی را از دست بدهند."

به نوشته ی جروسالم پست، درعین حال اهرم فشار بکار رفته از سوي کنگره باید از سوي رئیس جمهور آمریکا یک فرصت تلقي شود. روحاني هم ملزم مي شود که سخنراني در مجمع عمومي سازمان ملل در ماه سپتامبر را جدي بگیرد.

هنري وکسمن، نماینده دموکرات سنا گفت: "اگر ایران به سلاح اتمي مجهز شود، خطرات زیادي ما را تهدید مي کند. آنها نمي توانند ما را بیش از این منتظر بگذراند."
نظرات بینندگان