arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۴۶۵۲
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۱ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۲

برنامه‌های واعظی بر مبنای رویکرد توانمندسازی جامعه اطلاعاتی است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه برنامه‌های محمود واعظی در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مبتنی بر برنامه پنجم توسعه و بر مبنای کار کارشناسی است، گفت: برنامه‌های ایشان بر مبنای رویکرد توانمندسازی جامعه اطلاعاتی و کاهش هزینه‌های عمومی کشور است.

سیدباقر حسینی در موافقت با محمود واعظی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن عذرخواهی از ملت ایران و رهبر معظم انقلاب گفت: مجلس خانه ملت است و باید شأن و جایگاه آن حفظ شود و همکاران و نمایندگان نباید به گونه ای صحبت کنند که موجب خشنودی دشمنان و ناراحتی رهبر انقلاب شود.

نماینده مردم زابل و زهک در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اظهارنظر مودبانه و محترمانه و موافقت یا مخالفت منطقی باید انجام شود و مخالفت‌ها و موافقت‌ها باید با رعایت تقوای الهی و اصول اخلاقی باشد.

وی با اشاره به انتخابات حماسه‌ساز ریاست‌جمهوری و لبیک مردم به ندای رهبر معظم انقلاب گفت: همه نمایندگان مجلس باید جهت توسعه و پیشرفت همه‌جانبه در کشور به بهترین نحو ممکن اقدام کنند و آن هم عمل کردن برای انجام وظایف قانونی با رعایت اخلاق اسلامی و با در نظر گرفتن شرایط فعلی کشور است.

حسینی تاکید کرد: بر این اساس همه باید دست در دست هم دهیم تا دولت یازدهم هرچه سریع‌تر تکلیفش روشن شود و کار را برای حل معضلات آغاز کند.

وی در خصوص اهمیت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: این وزارتخانه مشتمل بر ریزبخش‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات است و این وزارتخانه نماد حاکمیت در این بخش است که باید با همه توان سیاست‌گذاری، هدایت و مدیریت آن را عهده‌دار شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: همه نمایندگان به نیکی می‌دانند که رهبر معظم انقلاب طی یک دهه گذشته تاکنون مفهوم جدیدی را در حوزه پیشرفت و عدالت کشور ارائه فرمودند و موکدا به بهره‌گیری از ظرفیت ارتباطات و فناوری اطلاعات که امروزه قالب زندگی انسان‌ها را تشکیل می‌دهد توصیه فرمودند.

حسینی تصریح کرد: از طرف دیگر امروزه رویکرد پیشرفت و توسعه به الگوی دانش‌بنیاد تغییر جهت داده و شاخص‌های آمادگی الکترونیکی و ارتباطاتی جامعه در حد مناسبی نیست و باید جامعه اطلاعاتی هوشمند و توانمند با بهره‌گیری از امکانات ارتباطاتی جهت ایجاد اشتغال مناسب و کاهش هزینه‌های عمومی کشور جهت نیل به اهداف اجتماعی و اقتصادی را سازماندهی کنیم.

وی با اشاره به سوابق کاری محمود واعظی در حوزه بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ایشان کارشناسی خود را در رشته الکترونیک و مخابرات به انجام رسانده است و در سال 58 در پست‌های تخصصی و مدیریتی مانند معاون مخابراتی، رئیس هیات مدیره شرکت مخابران ایران مشغول کار بوده است.

نماینده مردم در مجلس نهم افزود: همچنین ایشان در مدت حضور خود در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با عبور از چالش حضور 200 نفر از کارشناسان آمریکایی و مستشاران خارجی و جایگزین کردن با متخصصان داخلی و تشکیل شورای برنامه‌ریزی مخابرات و برگزاری دوره‌های آموزشی فوق تخصصی برای تربیت مدیران جدید اقدام کرده است.

حسینی ادامه داد: همچنین ایشان با بازسازی مرکز مخابرات ایران و تامین هزینه‌های تحقیقاتی شرکت مخابرات، هدایت و حمایت از صنایع بومی مخابرات و حمایت از بخش خصوصی اقدامات مفید و موثری ارائه کرد.

وی یادآور شد: آقای واعظی در سخت‌ترین شرایط سیاسی کشور یعنی در دوران جنگ تحمیلی به ارائه خدمات مناسب و پشتیبانی از واحدهای مورد نیاز جنگ پرداخت و در این دوران برنامه‌ گذار از شبکه  آنالوگ به شبکه دیجیتال را تهیه و تدوین کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: همچنین حضور ایشان در وزارت خارجه و در سمت‌هایی همچون معاون سیاسی اروپا و آمریکا و معاون اقتصادی وزارت خارجه و معاون بین‌الملل مجمع تشخیص مصلحت نظام و با توجه به شناخت و درک ایشان از سیاست‌های خارجی باعث می‌شود که با ارتقاء تعامل بین‌المللی جایگاه کشور در جهان ارتقا یابد که این امر موجب کیفیت خدمات و کسب و کار بازارهای جهانی در حوزه ارتباطات و اطلاعاتی می‌شود.

حسینی تصریح کرد: همچنین نقطه قوت برنامه‌های دکتر واعظی این است که برنامه‌های کارشناسی ایشان بر طبق برنامه پنجم توسعه است و نماینده مخالفی که گفت برنامه ایشان نقاط ضعفی دارد، باید توجه کند که خارج از برنامه پنج ساله توسعه نمی‌توان برنامه‌ای را تدوین کرد.

وی ادامه داد: همچنین در برنامه ایشان به ضرورت توسعه زیرساخت‌های تحقیقاتی و صنایع بومی، ارتقاء سطح آموزشی، دسترسی بیشتر به فضای ارتباطات و فناوری اطلاعاتی، حاکمیت و ایجاد فضای مناسب برای ارائه خدمات به ارائه‌دهندگان خدمات ارتباطاتی از طریق اجرای صحیح اصل 44 و شفاف سازی قلمرو و وظایف این وزارتخانه توجه بسیاری شده است.

نماینده مردم در مجلس نهم گفت: همچنین نمایندگان مناطق محروم باید دقت بیشترین داشته باشند چرا که در برنامه‌های دکتر واعظی توجه بسیاری به این مناطق شده است و همچنین یکی دیگر از محورهای مهم برنامه‌های وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات این است که تحقیقات، توسعه و پیشرفت این صنعت بر مبنای طرح‌ها و فناوری داخلی است.

حسینی ادامه داد: همچنین در خصوص بومی سازی و حمایت از تولید داخلی با انجام سیاست‌گذاری‌های مشخص جهت حمایت از صنعت و تولیدات داخلی و توجه به توسعه شبکه بر مبنای تجهیزات بومی و برنامه صحیح ایشان برای افزایش نقش بخش خصوصی در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور باید گفت که این مسائل در برنامه ایشان لحاظ شده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: یکی دیگر از مهم‌ترین برنامه‌های دکتر واعظی حمایت از تشکل‌های صنفی در حوزه صنعت اطلاعات و فناوری ارتباطات است که به نحوی روشن و صریح بیان شده است./
نظرات بینندگان