arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۴۷۰۰
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۴ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۲
حاشیه‌هایی از جلسه رای اعتماد مجلس؛

بگذاریم رییس‌جمهور هوایی بخورد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سومین جلسه علنی مجلس برای بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی حسن روحانی برگزار شد که این جلسه با حاشیه‌هایی همراه بود.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، نمایندگان مجلس در حالی جلسه علنی امروز را آغاز کردند که روز گذشته به دستور بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش وارد شده بودند.

برای هر وزیر دو مخالف و دو موافق هر کدام به مدت 15 دقیقه به ایراد سخن می‌پردازند که روز گذشته زاکانی و امیرآبادی و غلام‌محمد زارعی به عنوان مخالف صحبت کردند که ادامه بررسی به جلسه صبح امروز موکول شد.

براین اساس در ابتدا لاهوتی به عنوان آخرین موافق به ایراد سخن پرداخت و نجفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به شبهات مطرح شده در کنار دفاع از برنامه‌هایش پرداخت.

در هنگام پاسخ نجفی در مورد شبهات مطرح شده درخصوص نقش در فتنه 88، زاکانی با صدای بلند اعتراض خود را اعلام کرد.

نجفی در هنگام صحبت‌های خود حداد عادل را به عنوان شاهد گفته‌هایش قرار داد. او در گفته‌های خود مطرح کرده بود که حداد عادل معاونت پژوهشی او را در دوران وزارتش برعهده داشته است بنابراین نمایندگان می‌توانند درخصوص اقداماتش در حوزه پژوهشی از او سوال کنند. همین موضوع باعث شد که تعدادی از نمایندگان دور حداد عادل جمع شده و با او گفت‌وگو کنند.

دومین وزیری که صلاحیتش در مجلس مورد بررسی قرار گرفت، واعظی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات بود که نعمتی و زارعی به عنوان مخالف و سیدباقر حسینی، کاتب و سبحانی‌فر به عنوان موافق صحبت کردند.

بعد از این توضیحات وزیر پیشنهادی برنامه‌های خودش را ارائه کرد و گفت که 10 دقیقه از حرفش را برای روز آخر نگه می‌دارد.

در خلال صحبت‌های نعمتی مخالف برنامه‌های وزیر ارتباطات، حسن روحانی، رییس جمهور، با استقبال ابوترابی وارد مجلس شد که لاریجانی رییس مجلس نیز به او خیرمقدم گفت.

نمایندگان بعد از استقرار رییس جمهور بر روی صندلی خود در اطراف او جمع شده و گفت‌وگو می‌کردند. در زمانی که تعداد نمایندگان دور رییس جمهور زیاد شد، لاریجانی با خنده گفت که اینطور که شما دوستان دور ایشان جمع شده‌اید من نگران جان آقای رییس جمهور هستم. از پیرامون ایشان کنار بروید و اجازه دهید ایشان هوا هم بخورد.

بعد از صحبت‌های واعظی، ضرغام صادقی عضو هیات رییسه جوابیه مدیرمسوول 9 دی در مورد اظهارات روز گذشته کاظم جلالی درخصوص این روزنامه قرائت کرد.

مجلس بعد از نجفی وارد بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی اطلاعات شد که بیرانوند و رسایی به عنوان مخالف و عبداللهی و جهانگیرزاده و قوامی و هروی که وقت‌ها را بین یکدیگر تقسیم کرده بودند، در موافقت صحبت کردند.

بیرانوند در ابتدای صحبت خود گفت که چون نبویان صحبت نکرده، او به جایش اظهارات خود را مطرح می‌کند و جزو ذخیره‌ها بوده است.

در ابتدای صحبت‌های بیرانوند، نعمتی درخواست تذکر خود را با صدای بلند مطرح می‌کرد و عنوان می‌کرد که بیرانوند صحبت‌هایش در دستور و مخالفت نیست که لاریجانی گفت که صحبت‌های آقای بیرانوند را در مخالفت تشخیص می‌دهد.

یکی از مهم‌ترین موارد ابهامی مطرح شده در مورد وزیر پیشنهادی اطلاعات از سوی مخالفین مربوط به برنامه مکتوب ارائه شده به نمایندگان بود به طوری که آنها می‌گفتند دو برنامه در کازیوی نمایندگان گذاشته شده است که معلوم نیست کدام یک مربوط به آقای علوی است.

بعد از صحبت‌های بیرانوند به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی اطلاعات، در هنگامی که او قصد نشستن بر روی صندلی خود را داشت، علوی وزیر پیشنهادی به او نزدیک شد و آنها با یکدیگر روبوسی کردند.

رسایی نیز قبل از قرار گرفتن پشت تریبون مجلس برای بیان دلایل مخالفتش با وزیر پیشنهادی اطلاعات نیز به طرف علوی رفت و با او روبوسی کرد.

مجلس ساعت 12 جلسه خود را برای تنفس به اتمام رساند و قرار شد علوی برای دفاع از برنامه‌های پیشنهادی‌اش در جلسه علنی نوبت عصر به ایراد سخن بپردازد.

یکی از نکات قابل توجه این بود که بعد از زدن زنگ مجلس در حالی که برخی از نمایندگان از صحن علنی خارج شده بودند، عده‌ای دور علوی جمع شده و با او گفت‌وگو می‌کردند.

نظرات بینندگان