arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۴۷۵۰
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۲۲ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۲

روزنامه نگار ارومیه‌ای روانه زندان شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 عصرایران نوشت:

حامدعطایی، روزنامه نگار ومدیرمسوول وب سایت خبری آینانیوز،پس از گذشت سه سال از صدور حکم محکومیت خویش به دنبال احضار به شعبه یکم دایره اجرای احکام دادسرای عمومی وانقلاب شهرستان ارومیه ،برای سپری کردن دوران محکومیت خویش روانه زندان مرکزی این شهرستان شد.

این روزنامه نگار با شکایت حجت الاسلام‌‌روح اله بیگی، مدیرکل وقت و چند نفر از کارکنان اداره کل اوقاف وامور خیریه استان آذربایجانغربی درسال 1388مجرم شناخته شده وپس از رسیدگی در شعبه 16 دادگاه تجدیدنظراستان ،درسال 1390به اتهام نشراکاذیب به تحمل چهار ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

وی هفتم مرداد ماه جاری وتنها چند روز مانده به روز خبرنگارعلیرغم رضایت شاکی پرونده زندانی شد.

این روزنامه نگار نخستین روزنامه نگار زندانی در تاریخ مطبوعات آذربایجانغربی است که به علت جرایم مطبوعاتی  محکوم و راهی زندان می شود ،پیش از وی تنها در دهه‌ی هفتاد یک روزنامه نگار به مدت یک روز بازداشت شده است.

عطایی که در ایام تعطیلات عیدسعیدفطر در مرخصی زندان به سرمی برد در گفتگو با عصرایران بابیان اینکه شکات پرونده به وضوح بنده را فریب داده و از من خواستند نسبت به انتشار مطالب عذرخواهی نمایم گفت:بنده از شکات عذر خواهی نموده اما همین مسئله موجب اثبات مجرمیت بنده گردید.

وی افزود:حجت الاسلام روح اله بیگی مدیرکل وقت اداره‌ی کل اوقاف وامور خیریه استان آذربایجانغربی ونماینده فعلی مردم میاندوآب ،شاهیندژ وتکاب در مجلس شورای اسلامی به عنوان شاکی اصلی پرونده،درجریان نمایشگاه مطبوعات در سال 1389 به  بنده اعلام کرد که شکایت خود راپس گرفته اند و چندی بعد در جریان انتخابات مجلس در سال 1390نیز گفت که رضایت خود را از شکایت علیه بنده  اعلام کرده است وحتی بصورت کتبی رضایتنامه ای در حضور دونفر از وکلای دادگستری نوشته وتحویل بنده نمود.

این روزنامه نگار تصریح کرد :در اقدامی تعجب برانگیز وکیل مدافع بنده از تسلیم رضایتنامه ایشان به شعبه رسیدگی کننده پرونده خودداری کرده وبنده پس از حضور و دستگیری در شعبه اجرای احکام ارومیه متوجه شدم این رضایتنامه معتبر نبوده و می بایست فرایندی از جمله ثبت در دفترخانه اسنادرسمی را طی می کرد.

عطایی ادامه داد:با وجود مسایل پیش آمده ورفتارهای متناقض شاکی پرونده،برخوردشکات با بنده سیاسی است چراکه از طرفی شکایت های ایشان طبق قوانین مطبوعاتی بی مورد بوده وهیچ نسبتی با اتهامات وارده به من ندارد واز طرفی دیگرعلیرغم اعلام عذر خواهی بنده وصدور رضایتنامه از طرف شکات واعلام صریح شاکی اصلی پرونده یعنی حجت الاسلام روح اله بیگی مبنی بر عدم پیگیری شکایت خویش، بنده راهی زندان شدم.

مدیرمسوول وب سایت آینانیوز خاطرنشان کرد:مطالبی که منجر به شکایت مدیرکل وقت اوقاف آذربایجانغربی ومحکومیت بنده شد پس از انتشار توسط من ،عینا در وب سایت دیگری که متعلق به مشاور استاندار آذربایجانغربی است،نیز منتشر گردیده است اما ایشان شکایت خود را از مسوولان این وب سایت پیگری نکردند وفقط به دنبال محکومیت بنده بودند.

عطایی گفت:متن اظهارات مسوول این سایت به عنوان متهم ردیف دوم پرونده ،‌موجود است اما به شکایت وی رسیدگی نشده وفقط جرم بنده اثبات گردید و در پرونده ای با اتهامات مشترک فقط من محکوم اعلام شدم وعدم پیگیری شکایت از مسوول این وب سایت نوعی  ازبرخورد ورفتار دوگانه شکات با روزنامه نگاران رانشان می دهد.

وی بابیان اینکه برخوردهای صورت گرفته بابنده منصفانه وعادلانه نبود یادآورشد:بنده از اتهامات توهین وافترا تبرئه شدم اما برای یازده مورد شکایت در پرونده من تنها یک حکم کلی صادرشده است وبنده نمی دانم کدامیک از موارد مطالب منتشره بنده در وب سایت آینانیوز جرم تلقی می شود.

نظر متفاوت شاکی در مورد اعلام رضایت

در عین حال مدیرروابط عمومی دفتر حجت الاسلام روح اله بیگی ،نماینده مجلس، با اعلام اینکه وی به عنوان شاکی اصلی پرونده اعلام رضایت نموده است گفت: آقای بیگی به عنوان مدیرکل سابق اداره‌ی کل اوقاف استان درباره این پرونده کتبا رضایت داده اند اما زندانی شدن این روزنامه نگار به خاطر جرمی است که براساس قوانین مربوط به دستگاه قضایی کشور مورد رسیدگی قرار گرفته است.

علی آذریان افزود:احتمالا پرونده قضایی این روزنامه نگار به خاطر شکایت مدعی العموم همچنان مفتوح است چون شاکی خصوصی پرونده اعلام رضایت کرده است.

مدیرامورمطبوعات اداره کل فرهنگ وارشاداسلامی آذربایجانغربی نیز از تلاش های این نهاد برای آزادی این روزنامه نگارخبرداد وگفت: پیگیری های لازم برای ثبت قانونی رضایتنامه شکات انجام شده است.

امیدسیاح افزود:تاکنون دونفر از شکات پرونده این روزنامه نگاررضایت قطعی خود را از وی اعلام نموده اند اما شکایت یکی دیگر از شاکیان به قوت خود باقی است که سعی می شود رضایت وی نیز در زمان مناسب جلب شده ومشکل این روزنامه نگارحل شود.

اینگونه برخورد با روزنامه نگار بدعتی ناپسند است

مدیرمسوول روزنامه‌آرازآذربایجان ،تنها روزنامه استان آذربایجانغربی ،در خصوص اجرای حکم زندان این روزنامه نگاروموارد متعدد پرونده وی گفت: چنین برخوردهای متناقض با یک روزنامه نگار موجب بروز رفتارهای نامناسب تری با روزنامه نگاران وخبرنگاران این استان در آینده خواهد شد .
ابراهیم آقازاده افزود:اینگونه رفتارها پایه‌گذاربدعتی نامناسب وناپسنددرزمینه مسائل حقوقی روزنامه نگاران آذربایجانغربی می شود که به تهدید وتحدید قلم در میان روزنامه نگاران محلی منجر خواهد شد.

وی تصریح کرد:زمان ومکان اجرای حکم زندان مدیرمسوول وب سایت آینانیوز در آستانه روز خبرنگاراصلامناسب نبود ویه نوعی کج سلیقگی تلقی می شود که تبعات اجتماعی خاص خود را در پی دارد.

وی اظهارنمود:اینکه چرا حکم محکومیت این روزنامه نگار پس از سه سال با وجود اعلام رضایت شاکی در آستانه روز خبرنگار وتشکیل دولت جدید اجرا می شود جای سوال وبحث دارد.

آقازاده ادامه داد:حجت الاسلام روح اله بیگی به عنوان شاکی اصلی پرونده که هم اکنون در کسوت نمایندگی مجلس است می بایست در تمام مراحل حافظ حقوق اقشار مختلف مردم از جمله خبرنگاران باشد وجامعه مطبوعاتی آذربایجانغربی انتظارچنین رفتارهای متناقضی درخصوص نحوه اعلام رضایت وی را نداشت.

مدیرمسوول روزنامه آراز آذربایجان خاطرنشان ساخت:خانه مطبوعات،انجمن روزنامه نگاران ومدیران مسوول نشریات محلی ورسانه های مجازی آذربایجانغربی می توانند بابسترسازی لازم فضای حاکم بر مواجهه با خبرنگاران این استان را تغییر دداده وبا فضاسازی مناسب مانع تکرار اینگونه مشکلات برای روزنامه نگاران شوند.

آقازاده یادآورشد: جامعه مطبوعاتی آذربایجان غربی باید از تشتت آراواختلاف نظر میان خود جلوگیری کرده وبا کنارگذاشتن درگیری های شخصی ،فکری ،سیاسی وصنفی درزمینه حفظ حقوق روزنامه نگاران استان تلاش کنند.

وی تاکید کرد : اقدام در خورشان روزنامه‌نگاران با همکاری مدیران کل ارشادودادگستری آذزبایجانغربی ونیز شاکی پرونده که خود هم اکنون نماینده مجلس است می تواندموجب آزادی این روزنامه نگار زندانی شود.

نظرات بینندگان