arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۴۷۵۶
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۲۳ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۲

اوباما یا پوتین؛ کدامیک بچه تنبل هستند؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه القدس العربی چاپ لندن در مقاله ای با عنوان« اوباما- پوتین؛ کدامیک بچه تنبل هستند»، نوشت: دولت اوباما اکنون فقط به دنبال کامل کردن دوره ریاست جمهوری خود به دور از اتخاذ هر گونه تصمیمات تاریخی در موضوع فلسطین یا اتخاذ موضعی در قبال کشتارها در کشورهای عربی و اسلامی است.

به گزارش سرویس بین الملل سایت خبری تیک Tik.ir،  باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در انتقادی به شیوه جدید، ولادیمیر پوتین همتای روسی خود را به «کودکی تنبل و بی توجه که در صندلی ته کلاس می نشیند» تشبیه کرد.

نویسنده سرمقاله می افزاید: آشکار است که باراک اوباما عاشق بلاغت است و دوست دارد از آن در تعابیر خود استفاده کند و توانایی طنز گونه خود در فن خطابه را به بهترین روش بکار گیرد واین مزیتی است که پوتین از آن بی بهره است.

این نخستین باری نیست که اوباما اقدام به استفاده از تشابیه خود برای توصیف پوتین استفاده می کند چرا که در گذشته نیز وی روش های رئیس جمهور روسیه را به شیوه یک ورزشکار جودو توصیف و آن را با روش خود که آن را روش یک بسکتبالیست نامید، مقایسه کرد.

در ادامه سرمقاله القدس العربی آمده است : واقعیت این است که ما ساکنان این منطقه ویران شده موسوم به جهان عرب، می توانیم ادعا کنیم که ما از آقای اوباما بجز سخنرانیهایی که با خطابه اش در دانشگاه قاهره در سال دو هزار و نه آغاز شد، چیزی ندیدیم؛ سخنانی که در آن به عربها و مسلمانان وعده آغاز دوره ای جدید میان ایالات متحده آمریکا و جهان اسلام داده بود و در آن به این آیه قرآن کریم «إتّقوا الله وقولوا قولاً سدیدا» ( تقوای خدا پیشه کنید و سخن محکم و درست بگوئید) اشاره کرده بود. وی ما را در این سخنرانی، به یاد داستانهای تاریخی زیبا انداخت از جمله اینکه مغرب نخستین کشوری بود که آمریکا را به رسمیت شناخت یا واقعیت های مهمی مانند اسلام جزو لاینفک آمریکاست و همچنین تشبیه مبارزه فلسطینی ها به مبارزه سیاه پوستان در آمریکا و دیگر داده ها و دستاوردهای مفید، مهم و تامل برانگیز.

این سخنرانی، به منزله گشودن پنجره ای جدیدی در روابط میان‌ امریکا و عربها و مسلمانان بود اما پس از آن چه اتفاقاتی رخ داد؟

«جنک بر ضد تروریسم» که دولت اوباما به ما وعده پایان آن را داده بود، ادامه یافت اما این بار از طریق ترورهای «جراحی گونه» و برنامه ریزی شده با کمک هواپیماهای بدون سرنشین بود که باعث شد که کشته ها در میان شهروندان افغانی،پاکستانی و یمنی افزایش یابد و و فعالیت سازمان القاعده نیز گسترش پیدا کرد .

ما در دوره اوباما شاهد کشتارهای وحشتناک بر ضد مسلمانان روهینگیا در برمه بودیم که در این زمینه آمریکا هیچ واکنشی از خود نشان نداد که به توقف سیاست های سرکوبگرانه و نسل کشی برنامه ریزی شده در این کشور منجر شود.

به نوشته این روزنامه، در موضوع کشورهای عربی نیز اوباما با وجود پیروزی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، هیچ طرح واقعی برای آنچه را که وی از‌ آن به عنوان « دومین منبع اصلی تنش» در جهان عرب و دنیای اسلام نام برد یعنی دعوای فلسطین و اسرائیل ارائه نکرد.
با وجود اعلام جان کری وزیر خارجه آمریکا مبنی بر از سرگیری مذاکرات فلسطین و اسرائیل، اما همه می دانند که اوباما در عمل نمی تواند لجبازی ها و عناد اسرائیل را کاهش دهد و با ریشه مشکلات مقابله کند.

شاید بتوان آشکارترین و دردناک ترین شکل شکست اوباما را در اوضاع و احوال کنونی سوریه جستجو کرد که شاهد فاجعه ای بزرگ است که از مارس سال دو هزار و یازده تا کنون ادامه دارد. چرا که ایالات متحده آمریکا در عمل چیزی جز اجرای تمایلات اسرائیل در زمینه حفظ رژیم، با هدف تداوم درگیریها بین دو طرف درگیر تا سر حد مرگ، انجام نمی دهد . و اگر به این موارد، صحنه ترسناک عراق را که آمریکائی ها آن را ، به منزله مایه چپاول و غارت رژیمی فرقه ای و فاسد، تبدیل کردند، و مردمی که با مرگ و میر و کشتار روزانه بواسطه خودروهای بمب گذاری روبرو هستند، اضافه کنیم، آن گاه میزان مسئولیتی که متوجه اوباماست را متوجه خواهیم شد .

در ادامه این مقاله آمده است : سیاست های دولت اوباما که ادعا کرده بود با سیاست های دولت جمهوریخواه جورج بوش پسر متفاوت است، با عقب نشینی های تدریجی، تردیدها و ضعف های خود، کاری غیر از بکارگیری وادامه دستاوردهای همان دولت سابق، کاری انجام نداد؛ به طوری که با رژیم نوری مالکی هم پیمان و از ملت های سوریه و فلسطین رویگردان شد.

در پایان این سرمقاله آمده است: بعد از پیروزی تعجب برانگیز اوباما برای دریافت جایزه نوبل و انتخاب مجدد وی برای یک دوره جدید در ریاست جمهوری آمریکا، به نظر می رسد اکنون اوباما فقط به دنبال کامل کردن وسپری کردن دوره کنونی ریاست جمهوری به دور از اتخاذ هر گونه تصمیمات تاریخی دشوار در موضوع فلسطین یا اتخاذ موضعی در قبال کشتارهای مداوم در کشورهای عربی
و اسلامی است.

اکنون با این تفاصیل، صفت «بچه تنبل و بی توجه کلاس»، بر کدام یک از دو رئیس جمهور( اوباما و پوتین) صدق می کند؟
نظرات بینندگان