arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۴۸۷۲
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۸ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۲

آخوندی در مجلس: بعد از 35 سال خدمت به نظام، باید وفاداری‌ام را به اثبات برسانم؟!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینکه درهای بازار سرمایه به صنعت حمل و نقل گشوده نشده، گفت که به بخش خصوصی اطمینان می‌دهد که می‌تواند به دولت اعتماد کرده و در بخش حمل و نقل سرمایه‌گذاری کند.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، عباس آخوندی در جلسه علنی عصر امروز(چهارشنبه) در بررسی صلاحیت و برنامه‌های وی در مجلس شورای اسلامی عدالت را از اصول حاکم بر برنامه خود عنوان و خاطرنشان کرد: انعکاس این اصل در برنامه من در چارچوب عدالت جغرافیایی، توسعه متوازن، توزیع منابع، استفاده از مزیت‌های نسبی و رقابتی تمام سرزمین ایران خواهد بود نه اینکه منابع تنها در تهران تمرکز یابد.

وی در ادامه رعایت حقوق و تامین رفاه پایدار شهروندان را از دیگر اصول حاکم بر برنامه‌هایش خواند و اضافه کرد: بر این مبنا دسترسی ایمن و آزاد منابع در اختیار وزارتخانه، شبکه راه‌ها، شهرها، روستاها و فعالیت‌های حرفه‌ای و کسب و کار در صدر برنامه‌های من قرار دارد.

آخوندی با اشاره به حجم سرمایه‌گذاری عظیم انباشته شده در صنعت حمل ونقل، افزایش کارایی و کاهش مخاطرات جاده‌ها را از مسائل اصلی مورد توجه دانست و اظهار کرد: پذیرش تولید ثروت برای کسانی که تمایل دارند در این کشور سرمایه‌گذاری کنند و مقابله با فساد اصول دیگر حاکم بر برنامه پیشنهادی من است زیرا معتقدم توسعه با فساد به دست نمی‌آید.

وی با پرهزینه خواندن صنعت حمل ونقل و تاسیسات زیربنایی اضافه کرد: متاسفانه دولت به لحاظ اقتصادی در وضعی قرار دارد که منابع مالی محدود است لذا برای اجرای طرح‌های زیربنایی، راه‌آهن، جاده، آزادراه و بزرگراه چاره‌ای جز مراجعه به بخش خصوصی وجود ندارد و باید برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی مقدماتی را فراهم کرد.

آخوندی با بیان اینکه صنعت حمل و نقل و ساختمان 10 درصد تولید ناخالص داخلی را شکل می‌دهد، تاکید کرد: با توجه به اینکه سهم این صنعت در بازار سرمایه نزدیک به صفر است و در واقع درهای بازار سرمایه به صنعت حمل و نقل گشوده نشده است برای اینکه بخش خصوصی تمایل به سرمایه‌گذاری در حمل و نقل پیدا کند، نیاز است ستادهای تنظیم مقررات در حوزه حمل و نقل ریلی، هوایی و دریایی و جاده‌ای وجود داشته باشد.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: در سرمایه‌گذاری در جاده‌ها و آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها عمدتا نهادهای عمومی غیردولتی سرمایه‌گذاری کردند و تمایل بخش خصوصی کم است و ما باید این تمایل را ایجاد کنیم. وضع اسفناک سرمایه‌گذاری جاده تهران - شمال را همه می‌دانند و باید در این موارد بازنگری جدی شود و فضا برای تشویق بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری فراهم شود.

آخوندی با تاکید بر اینکه وزیر راه باید از بن دندان اعتقاد به توسعه سرمایه‌گذاری داشته باشد، گفت: با گفت‌وگوهای مستمری که با دوستان بخش خصوصی داشتم شاید بتوانم به بخش خصوصی اطمینان بدهم که می‌توانند به دولت اعتماد کنند و در بخش حمل و نقل سرمایه‌گذاری کنند.

وی با تاکید بر ضرورت اتصال شبکه‌های ریلی و جاده‌ای به کشورهای همسایه اضافه کرد: این امر موجب افزایش امکان ترانزیت می‌شود و اقتصاد مناطق مرزی را نیز رونق می‌دهد. نمایندگان هم علاقمند بودند کریدور شمال جنوب و شرق غرب فعال شود تا هم به افزایش استاندارد و کیفیت حمل و نقل بینجامد و هم بازار جدیدی به دست بیاید.

آخوندی با بیان اینکه ایران باید سهم جدی‌تری از بازار حمل و نقل منطقه‌ای و جهانی خصوصا در حوزه دریایی داشته باشد، گفت: ما 2500 کیلومتر مرز دریایی داریم و حوزه بار،مسافر، ماهیگیری و توریسم بخش عمده‌ای از زندگی اقتصادی بندرنشینان را تشکیل می‌دهد که باید به توسعه آن توجه کرد.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در ادامه فرسودگی ناوگان هوایی کشور را مورد اشاره و خاطرنشان کرد: برنامه پنجم توسعه پیش‌بینی کرده که ظرفیت ناوگان هوایی به 1.5 برابر افزایش یابد و عمر ناوگان جوان شود و ایمنی آن افزایش یابد. خوشبختانه مصوبه خوبی وجود دارد که امکان حمایت مالی از صنعت هوایی وجود دارد و این موضوع باید در دولت جدید پیگیری شود تا ظرفیت ناوگان را افزایش دهیم.

وی در ادامه به برنامه خود در زمینه ایمنی جاده‌ها اشاره کرد و گفت: ما باید شورا و سازمان ایمنی جاده را تاسیس کنیم و با آموزش شهروندان موجبات ارتقا ایمنی جاده‌ها را فراهم کنیم.

آخوندی در ادامه با تاکید بر لزوم بهبود محیط کسب و کار در حوزه حمل و نقل اظهار کرد: اصل 44 می‌گوید که بسیاری از مجوزهایی که بخش خصوصی می‌گیرد ضرورتی ندارد، ماب اید در وزارت راه و شهرسازی تمامی این فرآیندها را مجددا بازبینی کنیم تا گرفتن مجوز برای هر مساله اندکی مورد نیاز نباشد.

وزیر پیشنهادی همچنین گفت:قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در دوره من تهیه شد و به تصویب مجلس رسید. امروز در حوزه حمل و نقل ما فاقد سازمان حرفه‌ای هستیم، اگر بشود با کمک شما نمایندگان فعالیت‌های نظام مهندسی ساختمان را به حوزه حمل ونقل تسری دهیم این امر به فعالیت‌های جدید، اشتغال مهندسان، افزایش عمر مفید راه‌ها و افزایش کارآیی صنعت حمل و نقل منجر خواهد شد.

وی با تاکید بر لزوم افزایش استانداردهای بخش حمل و نقل به سطح بین‌المللی اضافه کرد: ما مهندسان فارغ‌التحصیل بسیار زیادی داریم در حال حاضر یک میلیون و 800 هزار دانشجو در رشته‌های مهندسی تحصیل می‌کنند که اگر آموزش در سطح بین‌المللی پیدا نکنند امکان فراهم شدن کسب و کار برای همه آنها وجود ندارد. لذا ما مجبوریم استانداردها را افزایش دهیم تا اینها در بازار بین‌المللی فعالیت کنند و خود تولیدکننده ثروت و ارز باشند.

آخوندی لزوم توجه به توسعه روستایی و عدالت در حوزه جغرافیایی، بهسازی مسکن روستایی، طرح‌های هادی روستایی، راههای روستایی و حوزه حمل و نقل روستایی خاطرنشان کرد: قبل از سال 72 چیزی به نام بهسازی مسکن روستایی، طرح هادی و صنعتی کردن اراضی روستایی وجود نداشت و اینها دستاوردهای دوران مسئولیت من در وزارتخانه است.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی اصلی‌ترین مساله در حوزه شهرسازی را توسعه متوازن جمعیت در سرزمین دانست و گفت: در حال حاضر جمعیت متمرکز در تهران و 10 شهر دیگر است اکثر شهرها و مناطق روستایی به تدریج جمعیت‌شان در حال تخلیه است؛ در حالی که باید جمعیت در سطح سرزمین توزیع شود و عدالت جغرافیایی به وجود بیاید. بر همین اساس است که آمایش سرزمینی در دستور کار ما قرار دارد.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود در مجلس از نمایندگانی که در موافقت و مخالفت با برنامه وی صحبت کردند، تقدیر کرد.

آخوندی: بعد از 35 سال خدمت به نظام، باید وفاداری‌ام را به اثبات برسانم؟!

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: اگر خدای نکرده هنوز دشمنان بخواهند کوچک‌ترین تعرضی به کشور کنند با راهبری و رهبری مقام معظم رهبری از این کشور دفاع می‌کنم.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عباس آخوندی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در دفاع از برنامه‌ها و راهبردهایش، گفت: در نظام مدیریت شهری متاسفانه توزیع مدیریت بین مدیریت شهری و دولت مناسب نیست، اختیارات شهرداران را از دوران گذشته دنبال کرده‌ام علاوه بر شهرداری‌ها، سایر نهادهای خدماتی نیز باید اختیارات‌شان افزایش یابد.

وی با تشریح دیدگاهش در خصوص مسکن مهر، گفت: باید برای سه دهک پایین جامعه مسکن مهر ساخته شود، در دوره بنده نیز مسکنی تحت عنوان مسکن اجتماعی بود.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی یادآور شد: تا قبل از سال 72 در هیچ کدام از بودجه‌ها و برنامه‌های دولت کوچک‌ترین توجهی برای تامین مسکن اقشار کم‌درآمد نمی‌شد، چون فرض بر این بود که ساختن مسکن باید توسط خود مردم انجام شود بنابراین در آن دوران زمین توزیع می‌شد؛ در قانون اساسی داشتن مسکن حق تمام شهروندان است و ما هم از ساختن مسکن مهر برای اقشار کم‌درآمد حمایت می‌کنیم و اصلا بنده اولین نفر بودم که از ساختن مسکن برای افراد کم‌درآمد حمایت کردم.

آخوندی با طرح پرسشی، گفت: سوال اینجاست که آیا مسکن مهر تمام سیاست مسکن کشور است؟ یا مسکن اقشار متوسط هم باید در دستور باشد، حالا به مکان‌یابی مسکن مهر هم کاری ندارم.

وی ابراز تاسف کرد: در بخش تاسیسات زیربنایی و روبنایی و شهری با مشکلات جدی و متعددی روبرو هستیم، وزارت مسکن باید خدمات زیربنایی و روبنایی را تامین کند، راهکار آن تمرکز کمک‌های دولتی و افزایش اختیارات شهرداری‌هاست، بنده از وزیر راه و شهرسازی سابق تشکر می‌کنم ولی سوالم از ایشان این است که آیا ماموریت وزارت مسکن که باید ماموریتی استراتژیک باشد و همه بخش‌های هوایی، ریلی و جاده‌ای و شهری را با هم ببیند، باید محدود به مسکن مهر می‌شد.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی آمار بیژن نوباوه را اشتباه خواند و گفت: کل مسکن مهر دو میلیون و 100 هزار واحد است که 800 هزار واحد نیمه کاره باقی مانده است که با مشکلات زیربنایی فراوانی دست به گریبان است.

وی جوان کردن سن مدیران وزارت راه و شهرسازی و توانمند کردن این وزارتخانه را از دیگر برنامه‌هایش برشمرد و از نمایندگان خواست اجازه دهند هر کس که به وزارت راه و شهرسازی منصوب شد 9 ماه فرصت تحقیق و مطالعه پیرامون مسائل و چالش‌های بخش مسکن داشته باشد.

آخوندی در بخش دیگری از سخنانش به معرفی سوابق اجرایی خود پرداخت و افزود: جزء اولین‌های جهاد سازندگی بوده‌ام که با حکم شهید بهشتی به این مسئولیت منصوب شدم، علاوه بر آن مسئول پشتیبانی جنگ جهاد سازندگی بودم و در عملیات‌های متعدد جنگ تحمیلی حضور داشتم، در سال 61 معاون سیاسی و اجتماعی وزیر کشور وقت شدم، در همان حین مسئول شورای تامین غرب کشور هم شدم،در این مسئولیت هیچگاه رویکرد اجتماعی و امنیتی را با یکدیگر خلط نکردم و حتی بخش زیادی از سیاست‌های امنیتی را با رویکردهای فرهنگی دنبال کردم.

وی یادآور شد: نابهنجاری‌های فرهنگی و اجتماعی را در آن سال‌ها تهیه و تقدیم رییس‌جمهور وقت (مقام معظم رهبری) کردم که مورد حمایت جدی ایشان قرار گرفت، در سال 66 رییس بنیاد مسکن شدم و در آن سال زلزله گیلان به وقوع پیوست و بنده ماموریت سامان دادن زلزله بزرگ ایران را پیدا کردم و ظرف دو سال 220 هزار مسکن را ساختیم.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در ادامه افزود: در آن سال موفق به جذب 200 میلیون دلار از بانک جهانی برای بنیاد مسکن شدم و در سال 72 وزیر مسکن شدم و در آن سال طرح‌های آمایش سرزمین و شکل دادن انجمن نظام مهندسی ساختمان را دنبال کردم.

آخوندی با اشاره به آمار علی‌اصغر زارعی که در مخالفت با وی صحبت کرد، گفت: گفته شد در دوره مسئولیتی بنده نرخ مسکن سه برابر شد، من نمی‌دانم این آمار از کجا آمده است ولی به گواهی آمار یکی از روزنامه‌های رسمی کشور نرخ زمین و مسکن در هشت سال گذشته 9 و شش برابر افزایش یافته است، آقایان چرا اطلاعات درست به منتقدان بنده نمی‌دهند؟

وی با اشاره به ادعاهای سیاسی مطرح شده علیه‌ خود گفت: آقای علی‌اصغر زارعی به بنده کمک کرد. بنده آنجا که باید خدمت مقام معظم رهبری توضیح می‌دادم این کار را انجام دادم و آقای زارعی در نطق مخالفتش با این بیان خود کمک خوبی به بنده کردند.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینکه برایم بسیار سخت است که بعد از 35 سال خدمت به نظام حالا باید وفاداری‌ام را به اثبات برسانم،‌ گفت: برای بنده بسیار سخت است که وفاداری‌ام از سوی برخی زیر سوال می‌رود. بنده تمام زندگی‌ام را وقف پشتیبانی از جبهه‌ها و نظام کردم حالا برخی از بنده درباره وفاداری‌ام می‌پرسند.

آخوندی با اشاره به برخی از انتقادات علی‌اصغر زارعی نسبت به مباحث مطرح شده در سال 88، گفت: چطور می‌شود ما نظر شورای نگهبان را که عین حکم قانون است نپذیریم؟ آیا می‌شود کسی که برای وزارت توسط رییس‌جمهور کاندیدا می‌شود به رهبری و نظام اعتقاد نداشته باشد، 35 سال سابقه حمایت و خدمت به این کشور را دارم، آیا این سوابق مهم نیست؟

وی تاکید کرد: اگر خدای ناکرده هنوز دشمنان بخواهند کوچک‌ترین تعرضی به کشور کنند با رهبری و راهبری مقام معظم رهبری از این کشور دفاع می‌کنم.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با قرائت چند بیت شعر، گفت:

من نه آن باشم که روز جنگ بینی پشت من

بر این زادم هم بر این بگذرم

یقین دان که خاک در حیدرم.

ما حتما به آیین این کشور وفادار هستیم.

نظرات بینندگان