arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۵۰۱۵
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۲۰ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۲

آیا روحانی و اوباما دو نفری هستند که به داستان جدایی ایران و آمریکا پایان می دهند؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دی سایت نوشت: آنچه که طی ۱۰ سال گذشته در پشت صحنه سیاسی ایران گذشته به واقع به مانند یک راز است. به گفته دستگاه های اطلاعاتی آمریکایی، یک برنامه تسلیحات اتمی درحال تکمیل شدن است. حسن روحانی، دیپلمات و رییس هیأت مذاکره کننده ایرانی خود را انعطاف پذیر نشان داد. جرج بوش در آن زمان رییس جمهور آمریکا بود؛ او امکان هیچ گونه موفقیتی را برای ایران در مذاکرات ایجاد نکرد.

به گزارش سرویس بین الملل سایت خبری تیک Tik.ir، سپس در سال ۲۰۰۹ رییس جمهور جدید آمریکا، باراک اوباما، انتخاب شد. او می خواست روابط را بهبود بخشد، ولی دیگر شخصیت میانه رویی به نام محمد خاتمی بر سر کار نبود، بلکه شخصیتی دیگر به نام محمود احمدی نژاد ریاست جمهوری ایران را برعهده داشت و دیپلمات انعطاف پذیر، حسن روحانی نیز به فراموشی سپرده شده بود. یک بار دیگر شاهد هستیم که شرایط نامساعد است.

روحانی که در گذشته نشان از انعطاف پذیری داشت، اکنون وظایف رییس جمهور را برعهده دارد. آیا روحانی و اوباما دو نفری هستند که بالاخره خواهند توانست داستان را آن طور که انتظار می رود، به بهترین شکل به پایان برسانند؟

توافق با ایران به واقع یک نقطه عطف محسوب خواهد شد. دراین صورت،جهان از بیم یک مسابقه تسلیحات اتمی در خاورمیانه خلاص خواهد شد؛ چرا که اگر ایران به موشک های هسته ای دست یابند، احتمالاً دشمنان آنها، ازجمله عربستان سعودی نیز در این راه گام برخواهند داشت. انجام یک توافق راه های بسیاری را خواهد گشود: می توان در مورد سوریه یا عراق صحبت کرد؛ می توان موضوع افغانستان را به میز مذاکره کشاند.

ایرانی ها نمی توانند همین فردا به بمب دست پیدا کنند. آنچه که ازسوی آنها به طور رسمی اعلام شده تحت کنترل دقیق است. یکی از مسؤولان آژانس اتمی در مقر این سازمان در وین می گوید: "هر سطلی که در این مراکز جابجا می شود تحت کنترل است." غنی سازی تا حد نظامی و تبدیل عامل های فعال بلافاصله رصد خواهد شد و البته تا رسیدن به تولید کلاهک اتمی راه درازی در پیش است.

قدرت مانور اوباما و روحانی محدود است. اکنون با کنگره ای روبرو هستیم که می خواهد تحریم ها را تشدید کند. سعودی ها نیز بر سر مسأله سوریه ممکن است مشکلاتی را با ایران بوجود آورند. حتی اسراییل نیز می تواند شرایط رسیدن به یک توافق را برهم ریزد؛ نه بخاطر حمله هوایی، بلکه به دلیل زیردریایی های اتمی اش که بسیار نگران کننده به نظر می رسند.

به هرحال دیپلمات های ایرانی و آمریکایی در ژنو و در جلسه سازمان ملل با موضوع خلع سلاح با یکدیگر دیدار خواهند کرد. در ماه سپتامبر نیز نشست عمومی آژانس اتمی آغاز خواهد شد و شاید این بار شاهد اتخاذ تصمیم های جدی باشیم.

نظرات بینندگان