arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۵۰۹۸
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۴ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۲

ظریف: از نیروهای وزارت‌خارجه استفاده می‌کنم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر امور خارجه ایران با بیان این که در چینش نیروها "از نیروهای وزارت خارجه استفاده خواهم کرد" تاکید کرد تعهدی به افرادی که در گذشته بر اساس ملاحظات سیاسی به وزارت خارجه وارد شده‌اند ندارد و در این شرایط حساس حفظ آن‌ها را خیانت به کشور می‌داند.

محمدجواد ظریف که روز پنج‌شنبه با 232 رای موافق، از نمایندگان مجلس برای تصدی پست وزارت خارجه رای اعتماد گرفت در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افزود: انتخاب روحانی توسط مردم و مسوولیتی که وی بر عهده‌ی من گذاشته‌ در قالب این انتخاب و رای اعتمادی که روز گذشته از سوی مجلس داده شد وظیفه‌ی بسیار سنگینی را در شرایط بسیار خطیر در کشور بر عهده‌ی بنده قرار داد که برای اجرای این وظیفه خطیر از تمام توان و نیروهای کارشناسی صادق و خدومی که در وزارت امور خارجه هستند استفاده می‌کنم.

او افزود: به عنوان کسی که تمام عمر کاری‌اش را در وزارت امور خارجه گذاشته است، اعتقاد دارم که این نیروها در وزارت امور خارجه بسیار فراوان هستند و حتما از همه آن‌ها استفاده خواهد شد.

ظریف اضافه کرد: البته وزارت امور خارجه ماهیت چرخشی دارد و افراد بعد از 3 سال از نمایندگی‌ها بر می‌گردند و افراد بیش‌تری به ماموریت‌ها اعزام می‌شوند و این چرخش همواره بوده است. امروز نیز با توجه به این که معمولا بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دولت‌ها در مردادماه روی کار می‌آیند چرخش نیروهای وزارت خارجه همزمان با آمدن دولت جدید بوده است. بیش از 140 نمایندگی در وزارت امور خارجه وجود دارد و هر سال حدود 50 سفیر و به همان تعداد نفر دوم در سفارت‌خانه‌ها جابه‌جا می‌شوند که باید به کشور بازگردند و به همان تعداد از کارشناسان و افراد در پست‌های دیگر وزارت خارجه هستند که به سفارت‌خانه‌ها می‌روند.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به انتشار اخباری در روزهای گذشته درباره‌ی جابه‌جایی‌های گسترده در وزارت امورخارجه توضیح داد: قبل از ورود من به وزارت خارجه و گرفتن رای اعتماد خبرهایی منتشر شد و در آن اعلام شد 50 سفارت‌خانه خالی شده‌اند. این جابه‌جایی تحولی است که هر سال اتفاق می‌افتد و این بار هم‌زمان با حضور دولت جدید شده است.

ظریف تاکید کرد: تلاش خواهم کرد از تمام نیروهایی که بخواهند به کشور خدمت کنند و توانایی داشته باشند استفاده کنم. 25 سال است که در وزارت خارجه فعالیت می‌کنم و یک نفر را از بیرون به این وزارت‌خانه وارد نکرده‌ام زیرا اعتقاد دارم این وزارت‌خانه به اندازه‌ی کافی کارشناس دارد که باید ظرفیت‌ها و توانمندی‌های‌شان شناسایی شود و از آنان به بهترین وجه استفاده شود. من از همین نیروها استفاده خواهم کرد.

وی در عین حال گفت که تعهدی به افرادی که بدون توجه به توانمندی‌های کارشناسی و بر اساس ملاحظات سیاسی به وزارت خارجه وارد شده‌اند ندارم و در این شرایط حساس حفظ آن‌ها را خیانت به کشور می‌دانم.

وزیر خارجه ایران تاکید کرد: از توان کارشناسی همه‌ی افراد استفاده خواهم کرد و این افراد خدوم در وزارت خارجه کم نیستند.
نظرات بینندگان