arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۵۱۵۸
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۰۹ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۲

روایت روزنامه‌ها از رای 83 درصدی مجلس به کابینه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آرمان روابط عمومی نوشت: نمایندگان مجلس در چهار روز جلسات متوالی که تا ساعات پایانی پنجشنبه به طول انجامید، صلاحیت و برنامه 18 وزیر پیشنهادی دولت را مورد بررسی قرار دادند تا نهایتا 15 نفر از مردان روحانی را به کابینه یازدهم بفرستند. بنابراین با رای مجلس کل تیم اقتصادی کابینه یازدهم به دولت راه یافتند بویژه اینکه بالاترین و استثنایی‌ترین رای مجلس به طیب‌نیا وزیر اقتصاد بود. او توانست 274 رای از مجموع 284 رای مجلس را از آن خود کند. رای اعتماد مجلس به 15 وزیر کابینه یازدهم در حالی بود که به گفته علی لاریجانی رئیس مجلس برخی عقاید در مجلس می‌خواستند تعداد بیشتری از وزرا رای نیاورند، اما کلیت مجلس به بیش از 83 درصد کابینه پیشنهادی حسن روحانی رای مثبت دادند تا باب جدیدی از تعامل همکاری مجلس و دولت در دوره جدید باز شود.

عصبانیت دشمن از ادبیات وزرای پیشنهادی
بر اساس گزارش روزنامه کیهان، ادبیات اصولگرایانه وزیران پیشنهادی روحانی، اعلام برائت آنها از فتنه سال 88 و نفی تقلب در انتخابات، عصبانیت دشمن و ضد انقلاب را در پی داشته است.
گفتنی است؛ تاکید وزرای پیشنهادی بر تبعیت و پیروی از رهبر انقلاب و نفی اقدامات فتنه‌گرانه و اذعان آنها به این که ادعای تقلب در انتخابات آن سال، یک ادعای واهی بوده است به شدت رسانه‌های بیگانه و اپوزیسیون خارج‌نشین را برآشفته کرد.

رسانه‌های ضد انقلاب در فضای مجازی و رسانه‌ای این پرسش عجزآلود را به میان کشیده‌اند که چرا زنگنه وزیر پیشنهادی نفت در جلسه رای اعتماد گفته است؛ «ولایت فقیه، عمود خیمه نظام است.»

از جمله شبکه خبرپراکنی بی‌بی‌سی نتوانست عصبانیتش را پنهان کند و ادبیات زنگنه، نجفی، آخوندی، میلی‌منفرد و ربیعی را «ادبیات اصولگرایانه» دانست و نوشت آنها به نظام و رهبری وفادارند و نمی‌توان به حضور آنان در دولت امید چندانی داشت.
شرح بیشتر این ماجرا در ستون اخبار ویژه کیهان امروز آمده است.


روایت روزنامه اصلاح طلب از جلسه رای اعتماد
روزنامه اصلاح طلب بهار آخرین جلسه رای اعتماد نمایندگان به وزرای پیشنهادی را اینگونه روایت کرده است : در روز آخر بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی روحانی حاشیه بر متن غالب بود. صبح از در مجلس که وارد می‌شدی فضای مجلس خبر می‌داد امروز تندروها هرچه دارند به‌میان می‌آورند و همین هم شد. از پخش بیانیه گرفته تا فیلم و عکس و گاه سخنانی که به تهمت و اتهام تنه می‌زد. ابتدای این جلسه با دفاعیه نعمت‌زاده، وزیر پیشنهادی صنعت، آغاز شد؛ وزیری که مهم‌ترین اتهاماتش سن بالایش بود و مخالفانش بر این نظر بودند او توانایی سرکشی به پروژه‌ها را ندارد ولی با تمامی این اوصاف او توانست رضایت مجلس را جلب کند و رای اعتماد را از نمایندگان اخذ کند. در سخنان نعمت‌زاده رفت‌وآمد نمایندگان پیش‌بینی رای اعتماد نعمت‌زاده را آسان‌تر کرده بود؛ در بین تمام این رفت‌وآمدها گفت‌وگوی طولانی احمد توکلی، نماینده اصولگرای مجلس و محمد صادق از اطرفیان رییس‌جمهوری، خودنمایی می‌کرد؛ صادق علاوه بر این با غلامعلی حداد‌عادل و حسین مظفر، دیگر نمایندگان اصولگرای مجلس نیز گفت‌وگوهایی داشت؛ گفت‌وگوهایی که از نتیجه‌بخش‌بودن یا نبودنش خبری در دست نیست.

وزيري که در تيرماه ۲نشان دولتي گرفت
خراسان نوشت: شنيده شده بر اساس بررسي هاي کارشناسان يک دستگاه نظارتي، در حالي که يکي از وزراي سياسي دولت دهم در هفته هاي ابتدايي تيرماه و به پيشنهاد وزراي عضو کميسيون بررسي اعطاي نشان هاي دولتي، موفق به دريافت نشان درجه دو خدمت شده بود، پرونده وي چند هفته بعد مجددا توسط اين کميسيون مورد بررسي قرار گرفته و مصوب شده است که نشان درجه يک خدمت به او اعطا شود، بدون آن که نشان قبلي نيز لغو شده باشد.

خط و نشان بي.بي.سي براي نمايندگان
‌به گزارش تهران امروز، همزمان با چهارمين روز رسيدگي به صلاحيت وزراي پيشنهادي كابينه روحاني و در حالي كه مجلس و دولت اوج مردم‌سالاري و فضاي دموكراسي را در جمهوري اسلامي به نمايش گذاشته‌ بودند و وزراي مخالف و موافق و نمايندگان مجلس در فضايي عقلاني به نقد و بررسي برنامه‌ها و سوابق كابينه مي‌پرداختند، رسانه‌هاي ضد انقلاب از اين موضوع خوشحال نبوده و خط خبري خاصي را براي اثرگذاري بر اين شرايط دنبال مي‌كردند. به گزارش فارس، رسانه سلطنتي انگليس BBC مدعي شد كه دولت روحاني نمايندگان مجلس را تهديد كرده در صورتي كه به وزراي معرفي شده فعلي راي ندهند، افراد تندتر و اصلاح‌طلبي را براي تصدي وزارتخانه‌هاي بدون وزير معرفي خواهد كرد.به ادعاي بي‌بي‌سي، اين يكي از سياست‌ها و تاكتيك‌هاي دولت روحاني در مقابله با تندروهاي مجلس ايران.

گلايه از درخواست عجيب بانک دولتي از يک وزارتخانه
خراسان نوشت: گفته مي شود، بر اساس گزارشي که مسئولان ارشد يکي از وزارتخانه هاي اقتصادي به مديران دولتي داده اند، پس از انجام مذاکرات مختلف و اخذ موافقت هيئت مديره يکي از بانک هاي دولتي براي اعطاي تسهيلات به کارمندان اين وزارتخانه، مسئولان بانک مذکور شرط اعطاي تسهيلات را ارائه گردش مالي تمامي حساب هاي اين وزارتخانه و سازمان هاي زيرمجموعه آن در پايتخت و شهرستان ها اعلام کرده اند که اين موضوع باعث توقف روند اعطاي تسهيلات شده است.
 
واكنش وزرا به خانه‌نشيني احمدي‌نژاد چه بود؟
تهران امروز نوشت: وزير سابق دادگستري، اظهارات نماينده‌ ماهنشان درباره سكوت وزراي دولت دهم در برابر ۱۱ روز خانه‌نشيني احمدي‌نژاد را تكذيب كرده و گفته: تعداد قابل‌توجهي از وزرا نسبت به اين موضوع، موضع داشتند و تا مرز استعفا پيش رفتند.سيدمرتضي بختياري درباره اظهارات عبداللهي به تسنيم گفته: اين اظهارات غيرمنصفانه بود و مطابق واقع نبود.

ظريف بعد از راي اعتماد در فيس‌بوك چه نوشت؟
بر اساس گزارش تهران امروز، ظريف پس از جلسه راي اعتماد نوشت: من با استعانت از خداوند بزرگ و به اميد خدمت به مردم، اعتلاي نام ايران و ايراني و بهبود شرايط بين‌المللي جهت كاستن از فشار اقتصادي بر مردم عزيز اين مسئوليت سنگين را پذيرفته‌ام.دكتر محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه كشورمان صبح جمعه در فيس‌بوك خود علاوه بر اين نوشته: از محبت‌هاي شما كه اينجانب را مورد لطف قرار داده‌ايد سپاسگزارم و اميدوارم بتوانم شايسته اين همه بزرگواري باشم. تلاش خواهم كرد ارتباط با شما را حفظ كنم و اميدوارم بتوانم در اين صفحه، در سايت وزارت امورخارجه يا از ساير روش‌ها به شما به صورت كم و بيش مرتب گزارش دهم.

 «خاتمی» بیشترین احمدی‌نژاد «کمترین»
روزنامه شرق نوشت:  از میان 11 دولت تاریخ جمهوری اسلامی ایران، دولت خاتمی و احمدی‌نژاد در دو مورد رکورددارند؛ تعداد وزرای افتاده و نیفتاده در روز رای‌اعتماد مجلس به کابینه. مجلس پنجم و ششم به همه وزرای پیشنهادی دو دولت اول و دوم خاتمی رای‌اعتماد داد و مجلس هفتم و هشتم به هفت نفر وزیر پیشنهادی احمدی‌نژاد رای عدم‌اعتماد.

روایت لاری از چگونگی انتخاب روحانی
موسوی لاری در گفت و گویی با روزنامه بهار عنوان کرده است که در انتخابات اخیر شرایط کشور به گونه‌ای بود که موانع پیش‌روی آقای عارف بیش از حسن روحانی بود و ما به همین دلیل روحانی را انتخاب کردیم.

موسوی لاری در بخشی از این گفت و گو می گوید: مهم نیست که او از عنوان اصلاح‌طلبی استفاده نمی‌کند، آنچه اهمیت دارد، راه و روش اوست. حسن روحانی بر لزوم ایجاد فضای باز سیاسی، اقتصاد مولد، دیپلماسی فعال و تنش‌زدا تاکید دارد. این خواست‌ها همان خواست‌های اصلاح‌طلبان است. اصلاح‌طلبان در یک کلام برای ترویج این گفتمانشان، حسن روحانی را انتخاب کردند. البته منظور من این نیست که آقای عارف نمی‌توانست گفتمان اصلاح‌طلبی را نمایندگی کند. تنها بر این نکته تاکید دارم که شرایط کشور به گونه‌ای بود که موانع پیش‌روی آقای عارف بیش از روحانی بود و ما نمی‌خواستیم برای بار دوم از تشتت آسیب ببینیم که یک‌بار در آستانه انتخابات سال 84 به اصلاح‌طلبان صدمه وارد کرده بود.
نظرات بینندگان