arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۶۰۴۱
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۲۰ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۲

شناسایی چندین سویه و گونه جلبک تک سلولی در دریاچه ارومیه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایسنا -محققان پژوهشکده آرتمیا و آبزیان دانشگاه ارومیه در قالب یک پروژه تحقیقاتی یک و نیم ساله توانستند چندین سویه و گونه جلبک تک سلولی با ارزش اقتصادی بالا را از دریاچه ارومیه شناسایی و جدا سازی کنند که می‌تواند در آینده ارزش کاربردی نیز داشته باشد.
شناسایی چندین سویه و گونه جلبک تک سلولی در دریاچه ارومیه

دکتر رامین مناف فر، عضو هیات علمی پژوهشکده آرتمیا و آبزیان دانشگاه ارومیه با اعلام این خبر افزود: جلبک دونالیلا از جلبک‌های تک سلولی شناخته شده در زیست شناسی و صنعت است که جهت استحصال انواع مواد مختلف همانند بتاکاروتن کاربرد و ارزش اقتصادی داشته و جهت تغذیه انواع زئوپلانکتون‌ها به کار می‌رود.

وی اظهار کرد: تحقیقات انجام شده در قالب این طرح تحقیقاتی نشان داد که برخی از سویه‌ها و گونه‌های این جلبک دارای توانایی بسیار بالایی در تولید بتاکاروتن در پرورش محیط های مصنوعی هستند. بتاکاروتن یکی از پروویتامین‌هایی است که برای پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی و سرطان‌ها مؤثر است.

مناف فر ادامه داد: در صنایع غذایی بتاکاروتن به عنوان رنگ خوراکی و منبع ویتامین A به محصولات غذایی از جمله روغن‌های خوراکی، غلات و نوشیدنی‌ها اضافه می‌شود. کره، مارگارین و آب میوه‌های صنعتی اغلب با بتاکاروتن غنی می‌شوند.

وی همچنین هویج، کدو حلوایی، فلفل دلمه‌یی زرد و قرمز، گوجه ‌فرنگی، برگ‌های سبز تیره کاهو، چغندر، اسفناج، هلو، شلیل، آلو، زردآلو، گرمک، طالبی، انبه، خرمالو و نارنگی را از جمله منابع غذایی عمده بتاکاروتن عنوان کرد.
عضو هیأت علمی دانشگاه ارومیه تصریح کرد: این تحقیق ضمن اثبات این‌که دریاچه ارومیه یکی از منابع غنی جلبکهای تک سلولی با کاربردهای صنعتی است، همچنین نشان داد با وجود کاهش تراکم جلبک‌های تک سلولی در دریاچه ارومیه (در اثر بحران شوری) همچنان تنوع خوبی از این جلبکها در دریاچه ارومیه یافت می‌شود و مشاهده تغییرات مولکولی یافت شده در سویه‌های این جلبکها نشان داد تغییرات اقلیمی اخیر دریاچه موجب شده است سویه‌های جدیدی از این جلبک‌ها در دریاچه ارومیه به وجود آید که توانایی رشد شدید در شوری‌های بسیار بالای حدود اشباع آب دریاچه ارومیه را دارند
نظرات بینندگان