arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۶۱۳۲
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۳ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۲

شهردار بعدی تهران؛ لزوم هماهنگی "بهشت" و "پاستور"

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عصرایران - شهرداری تهران و به تبع آن ، قریب به یک هفتم جمعیت ایران که در این کلانشهر زندگی می کنند، به مدت 8 سال تمام ، قربانی بی مهری دولت های نهم و دهم به پایتخت شدند.تهران

سال 1384 که انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد،محمدباقر قالیباف تا روزهای آخر قبل از رأی گیری، بخت نخست اصولگرایان بود. بناگاه اما در هفته پایانی، تازه واردی به نام محمود احمدی نژاد از قالیباف پیشی گرفت و نهایتاً به همراه هاشمی به مرحله دوم رفت و شد آنچه شد.

بعد از آن، قالیباف که کارنامه خوبی در پلیس داشت، از سوی شورای شهر تهران  به عنوان شهردار انتخاب شد و این، نقطه آغاز تنش ها بین دولت و شهرداری بود چه آن که وزارت کشور ، با مداخله شخص رئیس جمهور، امضای حکم شهرداری قالیباف را به تعویق انداخت.

قالیباف، در هشت سال بعد از آن، با مدیریتی که خود ، آن را "جهادی" می خواند ، به اداره شهر تهران پرداخت و توانست خود را در زمره موفق ترین شهرداران پایتخت جای دهد.
با این حال، عدم هماهنگی بین دولت و شهرداری تهران، باعث شد هزینه های کمرشکنی برای پیشبرد پروژه های شهری بر شهرداری تحمیل شود و بسیاری از پروژه ها بر زمین بمانند.

عدم تخصیص بودجه مصوب مترو به شهرداری، حتی بعد از خروج محسن هاشمی از مترو ، ماجرایی بس طولانی بود که سال ها طول کشید. در مقطعی، شهرداری تهران، با بودجه خودش واگن های قطار را خریداری کرد ولی دولت کارشکنی را به حدی رساند که از ترخیص واگن ها از گمرک، خودداری کرد و این در حالی بود که مردم ، در ازدحام مترو، تحت فشار و ناراحتی بودند.

همه این عوامل ، درس و یا بهتر است به تلخی گفته شود، عبرتی بزرگ است که نشان می دهد شهرداری پایتخت و دولت، باید با یکدیگر هماهنگ باشند و الّا دود هر گونه اختلافی ولو اندک، به چشم مردم خواهد رفت.

یکی از الزامات شهرداری کلانشهری مانند تهران، مراوده با بانک های بزرگ بین المللی برای اخذ وام های کلان است تا بتواند پروژه های سنگین خویش را پیش ببرد.
اگر دولت بازپرداخت این وام ها را برای طرف های خارجی تضمین نکند، یا پروژه ها بر زمین می ماند و یا روش های پرهزینه تری برای تأمین مالی شهرداری بر شهر تحمیل می شود.

یا در باب حق السهم شهرداری از مالیات بر ارزش افزوده، اگر همکاری دولت و شهرداری نباشد، این درآمد نیز محقق نمی شود.
تسهیلات و یا دستکم تسریعات گمرکی، مراودات خارجی شهرداری پایتخت، هوشمندسازی خدمات شهری، کاهش آلودگی هوا و ... همه و همه موضوعاتی هستند که شهرداری تهران با آنها مواجه است و در این امور توفیق نخواهد یافت مگر آن که بین این دستگاه و دولت، هماهنگی و همدلی وجود داشته باشد.

این ، مهم ترین نکته ای است که اعضای شورای چهارم شهر تهران که از ماه جاری کار خود را آغاز خواهند کرد، باید بدان توجه کنند و گزینه ای را به "بهشت"* بفرستند که با "پاستور"** هماهنگ باشد.

نظرات بینندگان