arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۶۱۹۲
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۲۰ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۲

بازدید محرمانه روس‌ها از پایگاه آمریکایی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایسنا: مقام‌های روسیه با توجه به معاهده تسلیحاتی "استارت" در چند روز اخیر بازدیدی محرمانه از پایگاه دفاع موشکی آمریکا در کالیفرنیا صورت دادند.

به گزارش خبرگزاری نووستی، وبلاگ "واشنگتن فری بیکن" به نقل از مقامات دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در گزارشی اعلام کرد، مقامات روسیه قرار بود روز جمعه به سفر یک هفته‌ای خود به پایگاه‌ نیروی هوایی واندنبرگ واقع در جنوب کالیفرنیا پایان دهند؛ آن‌ها برای بازدید از پنج رهگیر دفاع موشکی به عنوان بخشی از معاهده "استارت" امضا شده در سال 2010 میلادی میان واشنگتن و مسکو به آمریکا سفر کردند.

وزارت امور خارجه آمریکا و شورای امنیت ملی کاخ سفید در مورد این مساله اظهار نظر نکردند و یکی از سخنگویان سفارت ورسیه در واشنگتن گفت که در حال سفر به مسکو است و نمی‌تواند در مورد این گزارش اظهار نظر کند.

اما وبلاگ واشنگتن فری بیکن اعلام کرد، مقامات وزارت امور خارجه و وزارت دفاع آمریکا این سفر را تایید می‌کنند.

و نوشت: یکی از مقامات وزارت دفاع اعلام کرد، این بازدید بخشی از "پیمان تایید هسته‌ای" به میزبانی آژانس کاهش خطرات دفاعی بوده در حالی که یکی از مقامات وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد، این سفر مربوط به معاهده استارت می‌شود و از بیان جزئیات بیشتر امتناع کرد.

این مقام اعلام کرد: فعالیت‌های اجرایی تحت معاهده استارت محرمانه و سری هستند.

معاهده استارت روسیه و آمریکا را ملزم می‌کند تا زرادخانه‌های خود را تا سال 2018 کاهش داده و تعداد کلاهک‌های اتمی خود را به 1550 عدد برسانند.

مساله دفاع موشکی در سال‌های خیر یکی از موانع اصلی در روابط آمریکا و روسیه بوده است.

مسکو کاملا مخالف برنامه‌های آمریکا برای استقرار سیستم‌های دفاع موشکی در اروپا است و می گوید که این مساله امنیت روسیه را تضعیف می‌کند.

در عین حال واشنگتن تاکید می‌کند که سیستم‌های دفاع موشکی‌اش قصد حفاظت آمریکا و متحدانش را در برابر حملات بالقوه از سوی کره شمالی را دارد.

چاک هاگل، وزیر دفاع آمریکا در ماه مارس اعلام کرد: رهگیری‌های موشک‌های بالستیک در سواحل غربی مستقر خواهیم کرد تا از تهدیدهای بالقوه کره شمالی جلوگیری کنیم. ما با استقرار 14 رهگیر زمینی در آلاسکا دفاع موشکی کشورمان را تقویت خواهیم کرد.
نظرات بینندگان