arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۶۳۳۵
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۲۰ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۲

اصغر فرهادی روابط ایران و مصر را دگرگون می کند؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
العرب نوشت: علی‌رغم برقراری مجرد روابط دیپلماتیک ایران و مصر پس از ۳۴ سال، رابطه ایران و مصر این روزها پس از سقوط حکومت اخوان المسلمین مرحله خاکستری را سپری می‌کند. به نظر کارشناسان، بهبود روابط سیاسی و مبادلات تجاری بین دو کشور از دستاوردهای انقلاب ۲۵ ژانویه ۲۰۱۱ است که ایران در آن زمان از مطالبات مردم مصر حمایت کرد.

به گزارش سرویس بین الملل سایت خبری تیک Tik.ir، اظهارات مقامات ایرانیان بین محکوم کردن کودتا علیه دولت قانونی مصر و به رسمیت شناختی حق یعنی سرنوشت مصر در نوسان بود. بسیاری از ایرانیان و مصری‌ها امیدوار بودند در دوره روحانی شاهد بهبود روابط طرفین باشند، زیرا که او بارها اعلام کرده خواهان زدودن کدورت‌ها با کشورهای همسایه و بهبود روابط با سعودی است تا صدای اسلام‌گران سلفی که خواهان جلوگیری از گسترش شیعه در منطقه هستند را خاموش کند. این حرکت سعودی می‌تواند اثار مثبتی بر روابط ایران و مصر برجای گذارد. بر همین مبنا طرفین تلاش می‌کنند دیپلماسی آرامی را برای بهبود تدریجی روابط فیما بین در پیش گیرند. سینما یکی از راه‌هایی است که می‌تواند باعث تقویت روابط دو کشور باشد.

در دوره حکومت اخوان، هنرمندان بیش ازدیگر جریان‌ها در معرض سرکوب فکری و دشنام و اتهام قرار گرفتند. قاهره قصد دارد از موفقیت جهانی سینمای ایران به عنوان کلیدی برای باز کردن درهای ارتباط با این کشور استفاده کند. دکتر کامیلیا صبحی رییس بخش روابط فرهنگی خارجی در وزارت فرهنگ مصر اعلام کرده که از اصغر فرهادی برای حضور در مراسم نمایش فیلم‌اش به نام «گذشته» در افتتاحیه سی و ششمین جشنواره سینمایی بین‌المللی قاهره در ۱۹ تا ۲۶ نوامبر آینده دعوت به عمل خواهد آمد.

صبحی گفت فیلم ایرانی «گذشته» برای مراسم افتتاحیه جشنواره انتخاب شده، ولی در بخش مسابقه شرکت داده خواهد شد، چون پیش از این در جشنواره فیلم کن شرکت کرده است. او توضیح داد این تصمیم برای التزام به قوانین انجمن بین‌المللی تولیدکنندگان فیلم مبنی بر این‌که جشنواره‌ها فقط فیلم‌هایی را برای شرکت در مسابقه می‌توانند بپذیرند که قبلا در هیچ جشنواره‌ای شرکت نکرده است.

او در ادامه افزود که فیلم گذشته در جشنواره فیلم کن شرکت کرد و با استقبال خوبی هم مواجه و کاندیدای برن جایزه نخل طلایی شد، ولی در پایان دو جایزه به آن تعلق گرفت: جایزه بهترین بازیگر زن و جایزه کلیسای جهانی که توسط انجمن تحکیم بین‌المللی تقدیم می‌شود و از لحاظ اهمیت پس از نخل طلایی در جایگاه دوم قرار می‌گیرد. نخل طلایی به فیلم زندگی آبی به کارگردانی عبدالحمید کشیش تونسی الاصل اختصاص داده شد.

فیلم «گذشته» هم‌چنین در جشنواره سینمایی سیدنی در ژوئن گذشته در بخش نمایش ویژه نمایش داده شد. در این جشنواره فیلم‌های دیگر چون «فقط خدا می‌بخشد» و «آن‌ها در معرض خطر قرار دارند» که قبلا در جشنواره کن شرکت کرده بودند هم نمایش داده شدند. فیلم گذشته فرهادی که در سینماهای فرنسه هم به نمایش در آمد.

این فیلم، زندگی روزانه و مشکلات آن مانند ناچار بودن انسان به ارتکاب دروغ و خیانت و سردرآوردن از اسرار خانواده‌ها و طلاق و غیره را روایت کنند . فیلم داستان زندگی زن و مردی است. علی مصفا نقش مردی را بازی می‌کند که با یک زن خارجی (برنیس بیجو) ازدواج کرده است. پس از گذشت دو سال از ازدواج، مشکلاتی بین آن دو بوجود می‌آید و مرد ناچار به بازگشت به ایران می‌شود. فیلم پیچیدگی رابطه بین مرد ایرانی با همسر سابق فرانسوی‌اش که در استانه ازدواج با مرد دیگری است را موشکافی می‌کند.

پیش از مصری‌ها، فیلم «گذشته» توجه منتقدین فرانسوی را برانگیخته بود. هفته‌نامه معروف فرانسوی طی مقاله‌ای نوشت: «فرهادی، کارگردان ایرانی پس از فیلم جدایی نادر از سیمین که جایزه اسکار را برد، یک‌بار دیگر با فیلم گذشته ما را جادو کرد.» مقاله اشاره می‌کند: «بیننده از همان صحنه اول فیلم می‌پرسد بین مارس (برینس بیجو) که در انتظار مرد (مصفا) در سالن فرودگاه ایستاده است و دیوار شیشه‌ای بین آن‌ها فاصله انداخته، چه نوع رابطه‌ای وجود دارد؟ و در حالی‌که بقیه مسافرین در حال انجام امور گمرکی هستند ان دو را می‌بینیم که از پشت دیوار شیشه‌ای با هم صحبت میکنند ولی ما سخنان ان دو را نمی‌شنویم، زیرا دیوار مانع عبور صوت شده است.»

مجله فرانسوی می‌افزاید: «گذشته» به عنوان اولین ساخته فرهادی در فرانسه با گام‌های آرام و باوقار ما را جادو و با سناریوی زیبایش ما را شگفت‌زده می‌کند؛ ماری اصرار دارد احمد نزد وی بماند. بعدا معلوم می‌شود زن با یک مرد غریبه در همان منزل زندگی می‌کند و از او حامله نیز است. مرد (طه رحیم) متاهل است و همسر او بخاطر خودکشی در حالت کما به سر می‌برد. مقاله این‌طور پایان می‌یابد: «بنابراین بیننده در مقابل کار ویژه‌ای قرار می‌گیرد که او را وادار می‌کند تا پایان با جدیت آن را دنبال کند و در تمام مدت مشاهده فیلم در پی یافتن جواب برای سووالات مختلفی باشد که به ذهنش خطور می‌کند.»

همان‌گونه سوالات بسیاری به ذهن کسانی که خواهان پیشرفت روابط ایران و مصر هستند خطور می‌کند، روابطی که اخوان آن‌ را آغاز و برقرار کرد. ایران دوست دارد با فراموش کردن گذشته و اخوان به سوی مصر بازگردد. مدت‌ها پیش در روزنامه «جمهوری اسلامی» نوشتم: جهان اسلام دو بال دارد و نمی‌توان فقط با یکی از آن‌ها پرواز کرد.
نظرات بینندگان