arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۶۴۳۹
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۳ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۲

روایت فردوسی‌پور از صعود ایران به جام جهانی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مجله World Soccer در تازه‌ترین شماره خود صعود تیم ملی ایران به جام جهانی 2014 را مورد بررسی قرار داده است.

مجله "ورلد ساکر" در شماره جدید خود درباره صعود ایران به جام جهانی 2014 برزیل مطلبی را به قلم عادل فردوسی‌پور منتشر کرده است. در این گزارش آمده است: "وقتی تان‌هایی، داور چینی در دقیقه‌ 94 بازی با کره جنوبی در اولسان در سوت خود دمید، جشن‌های خیابانی در سراسر ایران شروع شد. سه روز پس از خوشحالی مردم ایران به دلیل انتخاب غیرمنتظره حسن روحانی به عنوان رییس جمهور میانه‌روی ایران، تیم ملی فوتبال ایران با شکست کره جنوبی در خانه خود صعودش را به جام جهانی قطعی کرد. برای کارلوس کی‌روش، سرمربی ایران صعود با ایران به جام جهانی یک دستاورد بزرگ شخصی است که با غلبه بر چوی کانگ هائه کره‌ای حاصل شد؛ کسی که پیش از آغاز مسابقه جنگ روانی بزرگی را علیه کارلوس کی‌روش به راه انداخت و اعلام کرد کی‌روش جام جهانی 2014 را از تلویزیون خانه خود تماشا خواهد کرد.

مسیر ایران برای صعود به جام جهانی 2014 برزیل با پیروزی رفت و برگشت برابر مالدیو آغاز شد. ایران سپس در بازی دوم خود موفق شد بحرین 10 نفره را با شش گل در هم بکوبد و به صدر جدول گروه راه یابد. ایران در دور نهایی انتخابی جام جهانی 2014 در آسیا با تیم‌های ازبکستان، کره جنوبی، لبنان و قطر هم گروه شد.

ایران بازی‌هایش را در این مرحله با پیروزی دقایق پایانی برابر ازبکستان آغاز کرد. سپس در بازی دوم در خانه برابر قطر با تساوی بدون گل متوقف شد. شکست تحقیر آمیز برابر لبنان سومین بازی ایران در انتخابی جام جهانی 2014 بود. فشارها بر روی کارلوس کی‌روش پس از این بازی به بعد آغاز شد. این فشارها تا قبل از بازی ایران برابر کره جنوبی در تهران ادامه داشت و ایران مثل همیشه وقتی برای به دست آوردن پیروزی تحت فشار قرار دارد، به خواسته خود رسید و توانست کره جنوبی را در تهران شکست دهد.

ایران با وجود 10 نفره شدن برابر کره جنوبی توانست با گل جواد نکونام پیروزی ارزشمندی را برابر 100 هزار هوادار به دست آورد. اما شکست خانگی برابر ازبکستان در بازی بعد شانس ایران را برای صعود مستقیم ایران به صورت جام جهانی 2014 کاهش داد. همه چیز به سه بازی آخر در ماه جون (خرداد) کشیده شد.

بازی برابر لبنان در خانه و برابر قطر و کره جنوبی در خارج از خانه. امیدها برای موفقیت ایران بسیار کم است. این ناامیدی‌ها با مصدومیت اشکان دژاگه، بازیکن کلیدی ایران و غیبت مهدی رحمتی، دروازه‌بان شماره یک ایران به دلیل اختلاف نظر با کارلوس کی‌روش، امیدهای هواداران ایرانی را برای صعود به جام جهانی کاهش داده بود. اما ایران با وجود همه‌ی ناامیدی‌ها در عین ناباوری موفق شد هر سه بازی خود را با پیروزی پشت سر بگذارد و به صدر جدول گروه برسد.

قهرمان ایران در این سه بازی "رضا قوچان نژاد" است. مهاجم 25 ساله‌ای که در هلند پرورش یافته و در ایران "گوچی" خوانده می‌شود. قوچان‌نژاد در هر سه دیدار ایران موفق شد گلزنی کند. او در بازی یک بر صفر ایران برابر قطر و کره جنوبی تک گل ارزشمند ایران را به ثمر رساند.

وقتی ایران با شکست استرالیا به جام جهانی 1998 صعود کرد، یک گزارشگر اعلام کرد وزن زمین باید برای یک لحظه به خاطر به هوا پریدن 70 میلیون ایرانی برای لحظه‌ای کاهش پیدا کند. 16 سال بعد در 18 جون 2013 تاریخ دوباره تکرار شد.

آمار حضور بازیکنان ایران در انتخابی جام جهانی

-15 بازی

جلال حسینی (1350 دقیقه‌)، محمدرضا خلعتبری (844 دقیقه)

- 14 بازی

جواد نکونام (1207 دقیقه‌)

- 13 بازی

مهدی رحمتی (1170 دقیقه‌) ، خسرو حیدری (1097 دقیقه‌)

- 12 بازی

آندرانیک تیموریان (971 دقیقه‌)

- 10 بازی

هادی عقیلی (879 دقیقه‌)، مهرداد پولادی (872 دقیقه‌)، کریم انصاری فرد (566 دقیقه)

- 9 بازی

حسین ماهینی (515 دقیقه‌).

- 8 بازی

علی کریمی (700 دقیقه‌)، مجتبی جباری (595 دقیقه‌)، غلام رضایی (381 دقیقه‌)، احسان حاجی صفی (312 دقیقه‌)

- 7 بازی

پژمان منتظری (630 دقیقه‌)

- 6 بازی

محمد قاضی (355 دقیقه‌)، مازیار زارع (204 دقیقه)

- 5 بازی

رضا قوچان نژاد (431 دقیقه‌)، مسعود شجاعی (389 دقیقه‌)، پژمان نوری (278 دقیقه)

- 4 بازی

اشکان دژاگه (306 دقیقه‌) ، محمد نوری (245 دقیقه)

- 3 بازی

رحمان احمدی (270 دقیقه‌)، هاشم بیگ زاده (260 دقیقه‌)، قاسم حدادی فر (250 دقیقه‌) و میلاد می داودی (227 دقیقه‌)

- 2 بازی

امیر حسین صادقی (180 دقیقه‌)، هادی نوروزی (155 دقیقه‌)، فرهاد مجیدی (110 دقیقه‌) و جواد کاظمیان (74 دقیقه)

- یک بازی

محمد ابراهیمی (45 دقیقه‌)، محمد غلامی (21 دقیقه‌)، محمد نصرتی (21 دقیقه‌)، محسن مسلمان (20 دقیقه‌)، سعید دقیقی (13 دقیقه‌)، میلاد زنید پور (12 دقیقه‌)، علیرضا عباس فر (11 دقیقه‌)، امید ابراهیمی (دو دقیقه‌)

بهترین گلزنان ایران در دور انتخابی

1- جواد نکونام شش گل

2- کریم انصاری فرد، رضا قوچان نژاد، مجتبی جباری و محمدرضا خلعتبری سه گل

3- هادی عقیلی، اشکان دژاگه، غلام رضایی و آندرانیک تیموریان دو گل

4- سعید دقیقی، جلال حسینی، علی کریمی و میلاد می داودی یک گل

سرمربی
کارلوس کی‌روش

پس از اختلاف نظر با مسوولان افریقای جنوبی جام جهانی 2002 را از دست داد، توانست همراه پرتغال راهی جام جهانی 2010 شود. جام جهانی 2014 می‌تواند عرصه مهم دوران مربیگری دستیار سابق سرآلکس فرگوسن باشد؟

بازیکنان مهم
جواد نکونام:

کاپیتان روحیه بخش با شم گلزنی زیاد. هافبک سابق اوساسونا برای تیمی که به بازی‌های مهم در رویدادهای مهم عادت ندارد، یک نعمت است.

اشکان دژاگه:

هافبک سابق زیر 23 سال آلمان سه بازی آخر تیم ملی ایران را به دلیل مصدومیت از دست داد. دژاگه با تکنیک و قدرت بالای خود پس از شروع رویایی با فولام، یکی از عوامل اصلی رساندن ایران به جام جهانی 2014 برزیل بود.

رضا قوچان‌نژاد:

قهرمان غیرمنتظره ایران. قدرت تمام‌کنندگی عالی او در هر سه بازی آخر ایران جواب بسیار خوبی به مخالفان داخلی‌اش بود.

سوال‌های بی پاسخ:

چه کسی دروازه‌بان ایران خواهد بود؟

پس از خداحافظی غیر منتظره سید مهدی رحمتی که در سال‌های اخیر همیشه دروازه‌بان شماره یک ایران بوده است، کارلوس کی‌روش اکنون باید بین رحمان احمدی، دروازه‌بان خوب، اما کم تجربه در عرصه بین‌المللی و دانیل داوری، دروازه‌بان ایرانی – آلمانی که در اینتراخت براونشوایگ بازی می‌کند، یکی را انتخاب کند.

آیا ایران می‌تواند با تیم‌های بزرگ بازی دوستانه برگزار کند؟

تحریم‌ها علیه ایران در سال‌های اخیر باعث شده که ایران نتواند برابر تیم‌های بزرگ بازی کند. شاید تغییرات سیاسی اخیر در ایران بتواند این وضعیت را تغییر دهد.

آیا ایران استعداد کافی برای حضور در جام جهانی را دارد؟

- پس از خداحافظی علی کریمی از تیم ملی ایران و عملکرد بی‌ثبات مسعود شجاعی، نداشتن نوآوری در خط هافبک ایران باعث نگرانی در جام جهانی می‌شود.

دلایلی برای خوشحال بودن

دفاع مستحکم

جلال حسینی و پژمان منتظری در مرکز خط دفاعی ایران همکاری بسیار خوبی با یکدیگر داشتند. ایران در هشت بازی خود در انتخابی جام جهانی تنها دو گل دریافت کرده است.

نظم تاکتیکی

ایران در سه بازی خود در انتخابی جام جهانی عملکرد خوبی داشت و بازیکنان در بهترین فرم خود قرار داشتند.

نقطه ضعف

ایران هیچ وقت نتوانسته از گروه خود به جام جهانی صعود کند. هیچ کس از ایران انتظارات زیادی در جام جهانی 2014 برزیل ندارد و این می‌تواند به سود ایران باشد.

دلایلی برای نگرانی

نبود تجربه بین‌المللی

از ترکیب ایران برای بازی با کره جنوبی فقط سه بازیکن خارج از کشور بازی می‌کنند. آندرانیک تیموریان(قبل از بازگشت به استقلال) و مسعود شجاعی در حال حاضر بدون تیم هستند و ممکن است به ایران برگردند.

تیم پیر

میانگین سنی ایران در بازی آخر برابر کره جنوبی 29.7 بود.

گل نزدن

در هشت دیدار پایانی ایران در انتخابی جام جهانی، ایران تنها هشت گل را به ثمر رساند که چهار گل آن برابر لبنان بود.
منبع: خبرگزاری ایسنا
نظرات بینندگان