arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۷۲۶۴
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۳ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۲

کدام کارها باعث زندانی شدن حجاج در عربستان می شود؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نماینده‌ی حراست سازمان حج و زیارت با تشریح قوانین عربستان درباره‌ی حمل مواد مخدر، تأکید کرد: ویزای زائرانی که مواد مخدر حمل کنند و هنگام خروج در فرودگاه کشف شود، باطل می‌شود و آن‌ها پنج سال از سفر حج محروم می‌شوند.

به گزارش ایسنا بیات در گردهمایی آموزشی و توجیهی حج تمتع امسال، با تشریح قوانین عربستان درباره‌ی سرقت، تصادف‌های جاده‌یی، حمل داروهای غیرمجاز و مواد مخدر، گفت: بهترین کار این است که قانون عربستان را رعایت کنیم تا گرفتار نشویم.

او درباره‌ی کشف مواد مخدر در فرودگاه ایران، توضیح داد: کشف مواد مخدر هنگام خروج از کشور، سبب باطل شدن ویزای زائر می‌شود. این مسأله در عربستان مشقت‌های بیشتری دارد. در سال‌های گذشته، برخی زائران که به این خاطر در عربستان دستگیر شده بودند، در زندان‌های این کشور درگذشتند.

وی با اشاره به جرم سرقت و حتی برداشتن چیزی از روی زمین، در عربستان نیز اظهار کرد: برداشتن هر شی‌ای از زمین در عربستان جرم است، مثلا یک نفر فقط به‌خاطر برداشتن یک موبایل از روی زمین برای آن‌که آن را در جای دیگری بگذارد تا مانع طواف زائران نشود، سه‌ماه است که در زندان‌های عربستان به‌سر می‌برد.

بیات به تحریک‌هایی که در مدینه و مکه نسبت به زائران شیعه می‌شود، بیان کرد: در آنجا عده‌ای آدم مریض هستند؛ نباید اشتباه کنید، آن‌ها سنی نیستند و باید حرکات ما در مقابل آن‌ها به‌گونه‌ای تنظیم شود که وحدت مسلمانان را به‌نمایش بگذارد و نباید وارد بحث و جدال با آن‌ها شد.

وی همچنین یادآوری کرد: تمام مناطق در عربستان مجهز به دوربین‌های مداربسته است. بنابراین باید نسبت به رفتارتان، حتی در حرم‌ها حساس باشید.

نماینده‌ی حراست سازمان حج و زیارت همچنین به زائران گفت: در تمام هتل‌ها، عوامل ایرانی حضور دارند. بنابرین از مراجعه به کارکنان غیرایرانی در هتل‌ها خودداری کنید. علاوه بر این، در هیچ‌یک از تجمع‌ها، حتی تجمع مربوط به توزیع غذا در مدینه و مکه حضور نیابید.

بیات از زائران، بویژه زنان خواست تا از تردد به مکان‌های خلوت خودداری کنند، چون در سال‌های گذشته، مواردی از تعرض گزارش شده است.
نظرات بینندگان