arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۷۶۳۴
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۰۹ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۲

رکورد زنی مصرف بنزین

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در حال حاضر روزانه 58 میلیون لیتر بنزین در پالایشگاه های کشور تولید می شود که با احتساب تولید 7 میلیون لیتر بنزین در مجتمع های پتروشیمی این رقم به 65 میلیون لیتر می رسد.

آخرین آمارهای شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی از مصرف روزانه 76 میلیون لیتر بنزین در کشور حکایت دارد.
 
این درحالی است که پیش بینی می شود با توجه به سپری شدن روزهای آخر فصل تابستان و افزایش سفرهای تابستانی مصرف بنزین از مرز 80 لیتر طی روزهای آینده عبور کند که در اینصورت تامین بنزین مورد نیاز کشور با مشکلاتی مواجه خواهد شد.
 
در چنین شرایطی به نظر می رسد دولت این روزها از ذخایر استراتژیک بنزین برداشت می کند چراکه مجتمع های پتروشیمی کشور توان تولید 7 میلیون لیتر بنزین در هر روز را دارند در حالیکه نیاز بنزین کشور در حال حاضر بیش از این رقم هاست.
 
در حال حاضرنحوه تامین روزانه 11 میلیون لیتر بنزین مورد نیاز کشور در هاله ای از ابهام قرار گرفته است. که در صورت آنکه بحث واردات بنزین را منتفی بدانیم باید بر استفاده از ذخایر استراتژیک در این روزها به عنوان محتمل ترین فرضیه یاد کنیم.
 
بسیاری از کارشناسان معتقدند بازنگری در بودجه سال 92 باید هر چه زودتر تعیین و تکلیف شود چراکه ادامه روند فعلی و ثابت ماندن قیمت بنزین، مصرف این فرآورده را با روند افزایشی مواجه خواهد کرد که نتیجه آن کمبود این فراورده استراتژیک در کشور خواهد بود.
 
درعین حال برخی از کارشناسان افزایش قیمت بنزین در شرایط فعلی را حلال مشکلات فعلی می دانند و تاکید دارند شوک افزایش قیمت بنزین پس از هدفمند سازی یارانه ها برطرف شده و روند افزایشی مصرف این فراورده در پیش است و تنها چیزی که می تواند وضعیت فعلی مصرف را مدیریت کند راهکار افزایش قیمت است.
 
برخی دیگر از کارشناسان مشکلات فعلی را در سیاست های نادرست دولت احمدی نژاد جستجو می کنند و تاکید دارند: طرح هدفمند سازی یارانه ها از ابتدا به طور نادرست اجرا شده که اگر از همان ابتدا افزایش مصرف بنزین به صورت سالانه 20 درصد محقق می شد امروز روند افزایشی مصرف بنزین نیاز به مدیریت بحران نداشت.
 
بنابراین در شرایط فعلی دولت در اولین قدم باید استراتژی مهار مصرف بنزین را در اولویت کارهای خود قراردهد که در صورت آنکه تلاش بر عدم افزایش قیمت بنزین باشد راهکار یا واردات خواهد بود یا قطع سهمیه های بنزین تا شاید بتوان با ایجاد شوکی جدید در بازار مصرف را مدیریت کرد. هرچندکه در این میان از راهکارهایی چون کاهش مصرف بنزین در خودروها و الزام خودروسازها برای تولید خودروهای کم مصرف یاد می شود اما تجربه نشان داده که متقاعد کردن خودروسازها به رفتن به سمت راه سبز از سالها پیش طرحی شکست خورده محسوب شده است.
 
به نظرمی رسد در شرایطی که الزام خودروسازها یک طرح کوتاه مدت برای مدیریت بحران محسوب نمی شود دولت تنها سه راه افزایش قیمت بنزین،لغو سهمیه بندی بنزین و فروش هر لیتر بنزین به نرخ 700 تومان و یا واردات این فرآورده را پیشروی خواهد داشت.
 
این درحالی است که پیش از این و برمبنای بودجه سال 92 از افزایش قیمت بنزین تا مرز هزار تومان به عنوان بهترین راهکار موجود یاد می شد.
نظرات بینندگان