arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۷۸۳۰
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۲ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۲

سرنگ هوشمند برای پیشگیری از بیماری ها

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
محققان انگلیسی برای مقابله با خطر استفاده از سرنگ های دست دوم، سرنگ هوشمندی را توسعه داده اند که با تغییر رنگ بدنه، نسبت به عدم استفاده مجدد از سرنگ هشدار می دهد.

به گزارش ایسنا، یکی از مشکلات مهم حوزه سلامت در هند، استفاده از سرنگ های استفاده شده است و بسیاری از زباله جمع کن ها با جستجو در مراکز دفن زباله، اقدام به جمع آوری سرنگ های دست دوم و فروش آنها به مراکز درمانی می کنند.

نتایج یک مطالعه نشان می دهد از پنج میلیارد تزریق سالانه در این کشور، دست کم 2.5 میلیارد تزریق بدلیل استفاده از سرنگ های دست دوم بسیار ناایمن هستند و این یک خطر بالقوه برای ابتلای افراد به بیماری های قابل انتقال از راه خون مانند اچ آی وی یا هپاتیت محسوب می شود.

«دیوید سوان» از محققان دانشگاه هادرسفیلد در تلاش برای کاهش خطرات استفاده از سرنگ های استفاده شده و نجات جان هزاران بیمار، سرنگ هوشمند ABC را ابداع کرده است.

در این سرنگ هوشمند از جوهری استفاده شده است که به دی اکسید کربن حساس است؛ زمانی که سرنگ در بسته بندی استریل قرار دارد، بدنه آن به شکل شفاف دیده می شود و هنگام استفاده، مهر و موم سرنگ شکسته شده و رنگ بدنه تغییر می کند که بعنوان هشداری برای عدم استفاده مجدد از سرنگ است.

تفاوت یک سرنگ استریل خارج از بسته بندی با یک سرنگ شسته شده با کمک جوهر هوشمند مشخص می شود و بدنه سرنگ استفاده شده که در معرض هوا قرار گرفته است، به رنگ قرمز در می آید.

در صورت استفاده از سرنگ ABC تنها در پنج درصد تزریقات هند، پس از پنج سال از 700 هزار عفونت پیشگیری شده و 130 میلیون دلار در هزینه های پزشکی صرفه جویی می شود.

طرح سرنگ هوشمند ABC بعنوان یک راه حل خلاقانه برای حل مشکل جهانی، بعنوان یکی از فینالیست های جایزه Index2013 انتخاب شده است.

نظرات بینندگان