arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۷۸۴۶
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۰۹ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۲

سال تحصیلی جدید در 14 دانشگاه دولتی آغاز شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
با هدف متعادل شدن زمان ترم اول و دوم دانشگاه ها، 14 دانشگاه سراسری سال تحصیلی جدید خود را از امروز شنبه 16 شهریورماه 92 آغاز کردند.

به گزارش مهر، دانشگاه های صنعتی امیرکبیر، علامه طباطبایی، شهیدبهشتی، صنعتی اصفهان، امام صادق (ع)، دانشگاه‌الزهرا(س)، اراک، محقق اردبیلی، شهرکرد، شاهد، قم، کردستان و لرستان 14 دانشگاه سراسری هستند که از امروز شنبه 16 شهریورماه نیم سال اول سال تحصیلی 93-92  را آغاز کردند.

وزارت علوم طی دو سال گذشته برای ایجاد تعادل زمانی بین ترم اول و دوم دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی اعلام کرد دانشگاه ها می توانند از 2هفته قبل از مهرماه و تقریباً از نیمه شهریور سال تحصیلی را آغاز کنند.

درحالی‌ که شروع سال تحصیلی از نیمه شهریورماه اعلام شده اما این زمان به آن معنی نیست که تمام دانشگاه‌ها باید در تاریخ مقرر کلاس‌های درس را فعال کنند و در این میان دانشگاه‌هایی هم هستند که ممکن است در زمان‌های دیگری بعد از16  شهریورماه سال تحصیلی را آغاز کنند.

دکترسعید قدیمی مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی در این رابطه به مهر گفت: هفته سوم شهریورماه یعنی 16 شهریور زمان آغاز سال تحصیلی دانشگاههای کشور است و تقویم آموزشی جدید به دانشگاهها ابلاغ شده است.

وی درباره این موضوع که آیا دانشگاهها می توانند دیرتر از زمان اعلام شده، کلاسها را برگزار کنند یا نه، تاکید کرد: هر اندازه کلاسها دیرتر آغاز شود ترم دوم تحصیلی کوتاهتر می شود، در ترم دوم به علت مشکلات و ایام تعطیلات نوروز عملاً نمی توانیم 16 هفته را پوشش دهیم و اگر غیر از این عمل شود، یعنی از کلاسهای ترم دوم کم می شود.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی درباره زمان آغاز امتحانات پایان ترم نیمسال نخست، گفت: تقویم آموزشی دانشگاهها، کاملاً به روز و این تقویم برای 361 روز سال تقسیم شده است. دو هفته برای ایام امتحانات، دو هفته تعطیلات بین دو ترم است و 50 درصد از کلاسهای ترم دوم را می توانیم تا پیش از پایان سال شمسی برگزار کنیم و میان ترمهای نیمسال دوم هم در اسفند ماه شروع خواهند شد.

به گفته این مقام مسئول وزارت علوم، تمام دانشگاههای کشور از جمله غیردولتیها و آزاد اسلامی ملزم هستند از تقویم آموزشی اعلام شده تبعیت کنند.

تعداد نام دانشگاه زمان آغاز سال تحصیلی
1 دانشگاه صنعتی امیرکبیر 16 شهریور
2 دانشگاه شهید بهشتی 16 شهریور
3 دانشگاه الزهرا(س) 16شهریور
4 دانشگاه امام صادق(ع) 16شهریور
5 دانشگاه شاهد 16شهریور
6 دانشگاه قم 16شهریور
7 دانشگاه شاهرود 16شهریور
8 دانشگاه علامه طباطبایی 16شهریور
9 دانشگاه صنعتی اصفهان 16شهریور
10 دانشگاه لرستان 16شهریور
11 دانشگاه اراک 16شهریور
12 دانشگاه محقق اردبیلی 16شهریور
13 دانشگاه کردستان 16شهریور
14 دانشگاه شهرکرد 16شهریور

درحالی مدیرکل برنامه ریزی آموزش عالی اعلام کرده که دانشگاه ها ملزم به رعایت تقویم آموزشی اعلام شده هستند که 25 دانشگاه سراسری اعلام کرده اند که سال تحصیلی جدید را از 23 شهریورماه آغاز خواهند کرد، همچنین واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی هم هرکدام تقویم آموزشی متفاوتی را اعلام کرده اند.

امسال 14 دانشگاه سراسری از 16 شهریورماه و 25 دانشگاه سراسری از 23 شهریورماه سال تحصیلی جدید خود را آغاز می کنند.

نظرات بینندگان