arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۷۸۷۰
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۰ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۲

دو روز از ماجراي شركت واحد اتوبوسراني گذشت؛ هيچ‌كس از انگيزه كارگر اخراجي سخن نگفته است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
48 ساعت از پايان 9 ساعت گروگانگيري مديرعامل شركت اتوبوسراني در حالي مي‌گذرد كه هنوز هيچ يك از مقامات مسوول درباره انگيزه «بهرام» كارگر اخراجي اين شركت صحبتي نكرده‌اند. سكوت درباره انگيزه متهم در حالي است كه فرمانده پليس تهران در گفت‌وگو با رسانه‌هاي تصويري از جمله باشگاه خبرنگاران، 20:30 و واحد مركزي خبر درباره اين گروگانگيري با تاخير در شبكه‌هاي مختلف صدا و سيما سخن گفته است. به ميان نيامدن صحبتي از انگيزه متهم در حالي است كه ده‌ها نفر از كارمندان و كارگران اين شركت (واحد اتوبوسراني) در گفت‌وگو با «اعتماد» درباره انگيزه بهرام (گروگانگير) گفتند: رفيق ما تنها خواسته‌اش اين بود كه بتواند به سر كارش برگردد و هيچ تقاضاي ديگري نداشت.



فيلم هم منتشر شد

نخستين فيلمي كه از گروگانگيري اخير منتشر شد مربوط به باشگاه خبرنگاران جوان بود كه در ساعات پاياني پنجشنبه شب گذشته روي سايت اين رسانه قرار گرفت. اين فيلم پس از به تصوير كشيدن تجمع مردم پشت در شركت واحد، صحبت‌هاي سنندجي (مديرعامل اين شركت) در بين خبرنگاران و رفت و آمدهاي ماموران يگان ويژه و ماموران پليس در ساختمان به بخشي از صحبت‌هاي گروگانگير با فرمانده پليس تهران پرداخت. در قسمت‌هاي پاياني اين فيلم، گروگانگير را مي‌توان مشاهده كرد كه با جثه‌يي معمولي مرتبا سيگار مي‌كشد و اسلحه به دست در اتاق قدم مي‌زند. تصوير‌برداري از لاي در اتاقي كه گروگانگير و دو گروگان در آن حضور دارند به سختي اتفاق افتاده تا جايي كه تصوير مدام لرزش دارد و گاهي حضور كسي مقابل گروگانگير باعث مي‌شود لنز دوربين براي چند ثانيه تيره شده و بيننده فقط صداهاي اتاق را بشنود. به گزارش «اعتماد» صداهايي كه از اين فيلم شنيده مي‌شود به چند بخش تقسيم مي‌شود كه يكي بخش صحبت‌هاي خانواده گروگانگير با او است و ديگري صحبت‌هاي فرمانده پليس تهران را شامل مي‌شود.

تمام صداهايي كه از خانواده گروگانگير در تمام مراحل اين فيلم شنيده مي‌شود مربوط به التماس‌هاي آنها به او است، خانواده‌يي كه مادر و همسر گروگانگير او را با نام بهرام صدا مي‌زنند و دو صداي كمي جوان‌تر همان خواسته‌ها را از فردي تقاضا دارند كه او را بابا صدا مي‌زنند. بخش پاياني اين فيلم را صحبت‌هاي سردار ساجدي‌نيا، فرمانده پليس تهران تشكيل مي‌دهد كه به آرامي از بهرام مي‌خواهد اسلحه را كنار گذاشته و خود را تسليم كند.



حضور با يك شب تاخير

به گزارش «اعتماد» سردار حسين ساجدي‌نيا در برنامه 20:30 پنجشنبه گذشته، جزييات عمليات 9 ساعته پليس براي دستگيري اين گروگانگير را تشريح كرد. وي گفت: در پي اين حادثه سريعا عوامل پليس، مسوولان مربوطه و واحد رهايي گروگان در محل حاضر شدند و براي جلوگيري از وارد شدن هرگونه آسيبي به شهروندان و افراد به گروگان گرفته شده ابتدا به وسيله تلفن و سپس به شكل حضوري با فردي كه به عنوان گروگانگير مطرح شده بود، وارد مذاكره شدند كه اين مذاكره حدود هشت ساعت به طول انجاميد.

فرمانده انتظامي تهران بزرگ با اشاره به اينكه از تورك، معاون دادستان تهران نيز درخواست كرديم كه به محل بيايد، افزود: حضور ايشان در صحنه در كنار پليس بسيار موثر بود.

وي درباره اينكه هدايت كل عمليات بر عهده چه كسي بود، گفت: بنده شخصا هدايت عمليات را تا دستگيري فرد گروگانگير و آزادي گروگان‌ها بر عهده داشتم و خودم با گروگانگير مذاكره مي‌كردم.

سردار ساجدي نيا ادامه داد: سرانجام ماموران پليس با استفاده از يك لحظه غفلت گروگانگير وارد اتاق شده و پس از شليك گاز اشك‌آور وي را دستگير كردند.



سابقه بيماري رواني متهم

رييس پليس پايتخت كه خود هدايت عمليات آزادسازي گروگان‌ها در ساختمان مركزي شركت واحد اتوبوسراني پايتخت را بر عهده داشت با اشاره به سابقه مشكلات روحي و رواني متهم دستگير شده به ايسنا گفت: در بررسي‌هايي كه انجام داديم، مشخص شد اين فرد در سال‌هاي قبل در يكي از آسايشگاه‌هاي رواني بستري بوده است. وي افزود: عمليات رهايي گروگان‌ها حوالي ساعت 8 شب به اتمام رسيد و نامبرده پس از بازجويي و تشكيل پرونده هم‌اكنون در اختيار مقام قضايي قرار گرفته است.

مرتضي تورك، معاون امنيتي دادستان تهران نيز در گفت‌وگو با مهر گفت: از همان ساعت اوليه ابتدايي گروگانگيري حضور داشتم و اينكه گفته مي‌شود امان‌نامه‌يي رد و بدل شده صحيح نيست. وي همچنين ادامه داد: من تمام موارد را جزء به جزء طي گزارشي به دادستان تهران ارائه كردم و شخص دادستان مشروح اقدامات انجام شده توسط دادستاني را در صورت صلاحديد رسانه‌يي مي‌كند.

به گزارش «اعتماد» سيزدهمين روز از شهريورماه امسال در حالي گذشت كه يكي از كارمندان اخراجي شركت واحد اتوبوسراني پايتخت، مديرعامل اين شركت به همراه مشاور و معاون وي را در همان شركت در خيابان هنگام به گروگان گرفت. بر اساس اين گزارش پليس در يك عمليات 9 ساعته موفق شد اين گروگانگيري را در حالي پايان دهد كه به هيچ يك از گروگان‌ها و گروگانگير آسيبي نرسد.
نظرات بینندگان