arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۷۹۱۸
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۳ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۲

پیشنهاد تحقیق و تفحص از عملکرد شریعتی در علامه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 یکی از اساتید دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی با ارسال یادداشتی برای فرارو، پیشنهاد داده است که هیئتی برای تحقیق و تفحص از عملکرد صدر الدین شریعتی در دانشگاه علامه طباطبایی تشکلی شود.

طرح ادعاهایی که به ویژه در دو ماه اخیر علیه آقای سیدصدرالدین شریعتی در هشت سال ریاست بر بزرگترین دانشگاه علوم انسانی خاورمیانه یعنی دانشگاه علامه طباطبایی تشدید یافته است، و نیز مصاحبه ایشان با روزنامه کیهان و طرح ادعاهایی سنگین و نوعاً غیراخلاقی علیه اعضای هیأت علمی، دانشجویان و کارکنان این دانشگاه توسط نامبرده بسیار تأمل‌برانگیز می‌نماید. از سوی دیگر اقدام اخیر شماری از نمایندگان مجلس که با ارائه طرحی در مجلس شورای اسلامی در مقام محدودسازی اختیارات سرپرست وزارتخانه‌های فاقد وزیر(به ویژه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) برآمده‌اند، عجیب‌تر می‌نماید.

در این مقال قصد نداریم که در مورد انگیزه سیاسی نمایندگان ذیربط و مغایرت صریح طرح پیشنهادی با اصول مختلف قانون اساسی و به ویژه اصل 135 و مسؤولیت خطیر شورای نگهبان در این مورد سخن گوئیم، بلکه هدف کوتاه کردن قیل و قال‌هایی است که بر فضای علمی، فرهنگی و اخلاقی دانشگاه علامه طباطبایی آن هم در آستانه بازگشایی دانشگاه‌ها سایه افکنده است. تردیدی نیست که در این مقطع زمانی که جناب آقای دکتر توفیقی سرپرست موقت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تعیین جناب آقای دکتر حسین سلیمی به عنوان سرپرست دانشگاه علامه طباطبایی گامی بلند به سوی آرام کردن فضای موجود برداشته است، بایست بیش از هر زمان دیگر به تثبیت و استقرار جو آرامش در دانشگاهها اندیشید و از ایجاد تنش پرهیز کرد.

از آنجا که بعید به نظر می‌رسد دادستان تهران و یا دادستان کل کشور رأساً و به ابتکار خویش در مسائلی که در هشت سال اخیر در دانشگاه علامه طباطبایی رخ داده و احتمالاً شمار قابل توجهی از آنها واجد وصف مجرمانه و دارای جنبه عمومی می‌باشند ورود کنند، به نظر می‌رسد تصویب و اجرای «طرح تحقیق و تفحص در باره عملکرد هشت ساله آقای شریعتی در دانشگاه علامه طباطبایی»

بیش از هر زمان دیگری ضروری باشد. تحقیق و تفحص در مورد دانشگاه علامه طباطبایی که قطعاً بر طرح محدودسازی اختیارات سرپرست وزارتخانه‌های فاقد وزیر اولویت دارد، و اهمیتی به مراتب بیشتر از وقایع اتفاقیه در بهمن ماه 1391 در شهر قم دارد می‌تواند به کشف واقعیتها و سنجش صحت و سقم ادعاهای مطروحه کمک شایان توجهی کرده در شفاف‌سازی و تنویر افکار عمومی سهیم باشد. در اجرایی کردن این پیشنهاد توجه به نکات زیر ضروری ست:

1- استقلال، بیطرفی و تخصص اشخاص و نهادهای مسؤول تحقیق و تفحص در مورد دانشگاه علامه طباطبایی تضمین شود.

2- تحقیق و تفحص از عمکرد دانشگاه علامه طباطبایی نمی‌تواند بدون توجه به رابطه و مراودات این دانشگاه و ریاست آن با کمیته مرکزی جذب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سایر نهادهای ذی‌ربط صورت پذیرد.

3- امنیت شغلی اشخاصی که در مقام همکاری و ارائه گزارش به هیأت تحقیق و تفحص برمی‌آیند تضمین شود.

4- گزارش نهایی هیأت تحقیق و تفحص با دقت و ظرف مدتی نه چندان طولانی تهیه شده، به عموم مردم و به ویژه جامعه دانشگاهی کشور ارائه شود.

5- گزارش نهایی هیأت تحقیق و تفحص توسط مراجع انتظامی، اطلاعاتی و قضایی مورد پیگیری جدی قرار گیرد.

در صورتی که پیشنهاد مطروحه به نحو مناسبی عملیاتی شود، می‌توان امیدوار بود که  زمینه احقاق حق از اشخاص ستمدیده و جبران بخشی از خسارات وارد بر نظام آموش عالی کشور و به ویژه دانشگاه علامه طباطبایی فراهم خواهد آمد.

 
نظرات بینندگان