arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۸۱۵۹
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۸ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۲

دستگيري زوجي كه در همدان دوچرخه مي‌دزديدند!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
زوجي كه در همدان دوچرخه سرقت مي‌كردند در حالي شناسايي و دستگير شدند كه به نظر مي‌رسد سوداگري آنها يادآور گزارش سردار احمدي‌مقدم، فرمانده ناجا در آبان‌ماه سال گذشته بود كه تاكيد كرده بود سرقت‌هاي خرد افزايش داشته است. دوچرخه دزدي‌هاي اين زوج جوان اما شايد يكي از يك هزار و 800 فقره سرقت خردي است كه به گفته فرمانده نيروي انتظامي روزانه در كشور به وقوع مي‌پيوندد؛ جرمي كه حالا به گفته او تبديل به نخستين مطالبه مردم از پليس براي مبارزه با آن شده است. جست‌وجو در ميان اخبار خبرگزاري‌ها با عبارت «سرقت دوچرخه» در سال 91 تنها محدود به چند خبر شد كه تعداد آنها از انگشتان يك دست هم تجاوز نمي‌كرد و اين حاكي از آن است كه هنوز سرقت دوچرخه به عنوان يك سرقت خرد كاربردي براي سارقان تبديل نشده است. با اين حال وقوع همين تعداد انگشت‌شمار سرقت دوچرخه نشان از آن دارد كه سرقت‌هاي خرد در كشور تنها محدود به سرقت لوازم داخل خودرو، سرقت از سوپرماركت‌ها و فروشگاه‌هاي برند نمي‌شود و به نظر مي‌رسد سرقت‌هاي خرد تنوع بيشتري پيدا كرده و ممكن است همه نوع اقلامي را دربر بگيرد. بنابر خبري كه خبرگزاري فارس آن را منتشر كرده بود زن و شوهر سارقي توسط پليس همدان دستگير شده‌اند و به سرقت 40 دستگاه دوچرخه اعتراف كرده‌اند. از بهمن ماه سال گذشته كه روزنامه اعتماد چندين گزارش ميداني درباره افزايش سرقت‌هاي خرد منتشر كرده بود، سردار احمدي‌مقدم فرمانده پليس كشور نسبت به افزايش اين جرم در كشور هشدار داده بود.



سرقت دوچرخه راحت است

اينكه چرا دوچرخه تبديل به يكي از كالاهاي مورد علاقه سارقان دله دزد شده شايد جاي واكاوي بيشتري بطلبد اما شايد يكي از دلايل روي آوردن سارقان به آن امنيت پايين اين وسيله نقليه باشد. دوچرخه برعكس همتايان موتوري‌اش به راحتي قابل سرقت است و اين نكته‌يي است كه حتي خود سارقان حرفه‌يي دوچرخه‌ها بر آن تاكيد مي‌كنند. به‌طوري كه حتي با داشتن قفل يا زنجير كردن دوچرخه نيز به راحتي سرقت مي‌شود. به عنوان مثال وقتي دوچرخه دو نمازگزار آملي به سرقت رفت آنها عنوان كردند كه دوچرخه‌شان قفل پدال داشته است اما داشتن قفل مانعي براي دله دزدهاي حرفه‌يي نبوده است.



دزدي كم خطر، سود پايين

هر چند دوچرخه با مارك‌ها و برند‌هاي مختلف و معتبر براي انجام اين ورزش به صورت حرفه‌يي هم در بسياري از فروشگاه‌هاي كشور عرضه مي‌شود كه ممكن است قيمت آن به ده‌ها ميليون تومان هم برسد اما براي خريد يك دوچرخه ساده براي پر كردن اوقات فراغت يا انجام اين ورزش به صورت سبك با صرف هزينه حداقل 400 هزار تومان مي‌توان يك دوچرخه خريد. حال مي‌توان به راحتي فهميد در صورتي كه يك دوچرخه سرقتي باشد فرد مالخر تا چه حد براي خريد آن از سارق بر سر قيمت چانه مي‌زند و فرد سارق اگر خيلي خوش‌شانس باشد مي‌تواند دوچرخه را نهايتا تا 100 هزار تومان به فرد مالخر بفروشد. اگر زوج همداني سارق دستگير نمي‌شدند و موفق به فروش اين 40 دستگاه دوچرخه مي‌شدند و در صورت فروش هر دستگاه به قيمت 100 هزار تومان چيزي نزديك به 4 ميليون تومان نصيب‌شان مي‌شد. البته سود كم فروش دوچرخه‌هاي سرقتي با ريسك پايين اين نوع دزدي مي‌تواند توجيه خوبي براي سارقان علاقه‌مند به اقلام خرد باشد.



دوچرخه باب ميل دله دزدها نيست

جست‌وجو در ميان اخبار خبرگزاري‌ها درباره مشخص شدن تعداد اخبار مربوط به سرقت دوچرخه حكايت از اين دارد كه اين نوع سرقت جزو سرقت‌هاي نادر محسوب مي‌شود به‌طوري كه جست‌وجوي واژه سرقت دوچرخه در خبرگزاري فارس كه اين خبر را منتشر كرده حكايت از اين دارد كه در فاصله زماني اول فروردين ماه امسال تا نهم شهريور ماه جاري از ميان 39 جست‌وجوي به دست آمده تنها يك مورد كه آن هم مربوط به همين خبر است درباره سرقت دوچرخه منتشر شده و مابقي اخبار مربوط به سرقت‌هاي خرد از جمله سرقت احشام و سرقت لوازم داخل خودرو و... است. همچنين جست‌وجو‌هاي مشابه در سه خبرگزاري پليس، ايسنا و مهر يا منجر به يافتن نتيجه‌يي نشده يا اخبار نامربوط در نتيجه جست‌وجوها آمده است. با اين حال جست‌وجوي عبارت سرقت دوچرخه در سايت گوگل از ابتداي فروردين امسال تاكنون دو خبر را نشان مي‌دهد كه يكي مربوط به سيزدهم تير ماه است و ديگري هم مربوط به هفتم مرداد ماه. در خبر نخست فردي توسط پليس آگاهي مشهد دستگير شده كه اقدام به 42 فقره سرقت دوچرخه كرده بود. خبر دوم هم كه سايت هراز نيوز اقدام به انتشار آن كرده مربوط به سرقت دوچرخه‌هاي دو نمازگزار است كه پس از بازگشت از نماز جمعه متوجه شدند دوچرخه‌هايشان با وجود داشتن قفل به سرقت رفته است. سال گذشته نيز خبر سرقت چندين دوچرخه در كرج همه توجه‌ها را به خود جلب كرد. علت توجه به اين خبر اين بود كه اين سرقت‌ها توسط سه كودك كم سن و سال و فقط براي پر كردن اوقات فراغت به وقوع پيوسته بود. سه كودك كم سن و سال كه يكي از آنها هم دختر بود با تشكيل يك باند و تنها براي پر كردن اوقات فراغت‌شان 20 دوچرخه دزديده بودند و هركدام از آنها را به قيمت 5 تا 10 هزار تومان فروخته بودند.
نظرات بینندگان