arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۸۱۷۰
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۰ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۲
هاآرتص:

طرح ایران و روسیه برای جلوگیری از حمله آمریکا به سوریه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه هاآرتص اسراییل با انتشار گزارشی مدعی شد که ایران و روسیه برای جلوگیری از حمله آمریکا به سوریه، طرحی سیاسی را برای گذار سوریه از بحران در دستور اجرا دارند.

به گزارش عصر ایران بر اساس گزارش این روزنامه اسراییلی این طرح سیاسی که هفته گذشته در سفر هیات مجلس ایران به سوریه درباره آن بحث و تبادل نظر شده، شامل برگزاری انتخابات آزاد در سوریه بدون حضور بشار اسد است.

تا کنون در همه طرح های صلح کشورهای حامی سوریه درباره مساله ابقا یا برکناری بشار اسد از قدرت ،سکوت شده بود و به نوشته هاآرتص این نخستین طرحی است که ایران و روسیه به عنوان دو کشور حامی حکومت سوریه ، روی خروج بشار اسد از قدرت به تفاهم رسیده اند.

به نوشته هاآرتص قرار است وزیر خارجه ایران درباره این طرح با پوتین رایزنی کند و ولید المعلم وزیر خارجه سوریه نیز روز دوشنبه در سفری به مسکو درباره این طرح با حکومت مسکو به بحث و تبادل نظر می پردازد.

هاآرتص نوشته است برنامه مشترک ایران و روسیه شامل یک طرح چند مرحله ای برای انتقال دموکراتیک قدرت در سوریه است که از طرح های پیشین که درباره سرنوشت بشار اسد در انتخابات آتی سکوت شده بود، به روز تر است.

همچنین هاآرتص نوشته است ولید المعلم قرار است درباره یک طرح دیگر روسیه مبنی بر خروج سلاح های شیمیایی سوریه از این کشور و انتقال آن به روسیه یا یک کشور ثالث و نیز انتقال موشک های اسکاد سوریه به پایگاه روسیه در بندر طرطوس سوریه برای در امان ماندن از حملات احتمالی آمریکا، با پوتین رایزنی کند.
نظرات بینندگان