arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۸۲۷۱
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۲۰ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۲

جان کری: اسد می‌تواند مانع حمله شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : ایسنا: وزیر خارجه آمریکا که در ادامه رایزنی‌ها و تلاش‌هایش برای جلب حمایت بین‌المللی از طرح آمریکا برای حمله به سوریه در لندن به سر می‌برد، تاکید کرد که بحران سوریه در نهایت باید روی میز مذاکره حل و فصل شود نه در میدان جنگ.

به گزارش المیادین، جان کری‌، وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس مشترک خبری با ویلیام هیگ، همتای انگلیسی‌ خود گفت: بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه می‌تواند با تحویل سلاح‌های شیمایی خود به سازمان ملل تا روزهای آتی مانع آغاز جنگ شود.

وی همچنین تاکید کرد: رای منفی پارلمان انگلیس به مشارکت در حمله به سوریه تاثیری بر روابط دو جانبه نداشته و دو کشور همچنان هم پیمان خواهند ماند.

دو وزیر خارجه همچنین با تاکید بر لزوم مجازات عاملان حملات شیمایی در سوریه تصریح کردند که بحران سوریه راه‌حل نظامی ندارد.

ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلیس گفت: ما با همتای آمریکایی خود درباره مسائل مختلف از جمله صلح خاورمیانه و مساله سوریه مذاکره کردیم. ما به اقدام پارلمان در مخالفت با حمله به سوریه احترام می گذاریم اما موضع ما همچنان در راستای مواضع آمریکاست و از جمله معتقدیم که باید پاسخی قاطع به استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه داده شود. آمریکا حمایت کامل دیپلماتیک لندن را در رابطه با سوریه دارد.

ویلیام هیگ ادامه داد: هدف مشترک ما و آمریکا این است که راه برای مذاکرات ژنو 2 آماده شود و بحران سوریه به شکل سیاسی حل و فصل گردد. اما باید کسانی که مرتکب اشتباه شده‌اند مجازات شوند.

وی با تشکر از دولت آمریکا برای آنچه که "هدایت برنامه‌ها پیرامون حمله شیمیایی در اطراف دمشق" خواند، گفت: با مخالفان سوری و مقامات روسیه نیز مذاکره می‌کنیم تا راه‌حلی برای بحران سوریه یافته شود. اما یقینا بشار اسد مسئول اقداماتی است که در سوریه رخ داده و باید مجازات شود.

جان کری نیز گفت: روابط ما با دولت انگلیس بسیار مستحکم و قدیمی است و یک حادثه یا رای ندادن پارلمان بر آن تاثیر نمی‌گذارد ما به تلاش‌های خود برای پایان دادن به جنگ داخلی در سوریه ادامه می‌دهیم و این پیام را به دیکتاتورها خواهیم داد که بدون مجازات نخواهند ماند.

کری ادامه داد: رهبران آمریکا همه بر این باورند که بحران سوریه تنها از طریق مذاکره حل و فصل خواهد شد اما ابتدا باید شرایط برای آغاز مذاکرات فراهم باشد و ضمنا نباید کسی که خلافی انجام داده بدون مجازات رها شود.

وی ادامه داد: ما و انگلیس هر دو بر این باوریم که پاسخ اقدامی که در سوریه انجام شد باید داده شود تا دیگر شاهد چنین اقدامی در جهان نباشیم.

وزیرخارجه آمریکا در پاسخ به سئوالی مبنی بر احتمال حمله آمریکا به سوریه حتی بدون اجازه کنگره گفت: باراک اوباما با واگذار کردن تصمیم حمله به سوریه به کنگره کار سختی انجام داد اما هدف وی از این کار حمایت از آمریکا، کنگره و دموکراسی بود و تصمیمی گرفت که به نفع همگان باشد. ما به مذاکرات خود با کنگره ادامه می‌دهیم و پس از آن باراک اوباما خطاب به مردم آمریکا سخن خواهد گفت و اگر نیاز باشد ادله بیشتری ارائه خواهد کرد.

کری ادامه داد: من نگرانی‌های کنگره را درک می‌کنم و به خوبی از دغدغه‌های آنها آگاهم چرا که در زمان جنگ عراق من خود عضو کنگره بودم و چاک هاگل، وزیر دفاع نیز در آن زمان سناتور بود. در نتیجه به خوبی می‌دانیم که نباید اشتباهی که در عراق رخ داد تکرار شود. در آن زمان گزارش‌های اشتباه و نقص مدارک وجود داشت اما در مورد سوریه تمام تلاش‌ها انجام پذیرفته تا چنین اشتباهی تکرار نشود و تکنولوژی‌های بسیاری به کار گرفته شده و اوباما نیز تاکید کرده است تا مانع از وقوع اشتباه دیگری شویم.

وزیر خارجه آمریکا بار دیگر مدعی شد که نظام سوریه دستور استفاده از سلاح‌های شیمیایی را صادر کرده و حتی محل شلیک و اصابت موشک‌های حاوی مواد شیمیایی کاملا برای دولت آمریکا مشخص است.

وی افزود: ما حتی دستوراتی که از سوی مقامات سوریه برای توقف چنین حملاتی صادر شده بود را رصد کردیم و شاهد نگرانی شدید آنها از این مساله بودیم. دولت سوریه پس از حمله شیمیایی به شدت مناطق مورد حمله را گلوله باران کرد تا مدارک را از بین ببرد. در واقع نمی‌توان پذیرفت که مخالفان علیه خود از سلاح شیمیایی استفاده کرده باشند. اگر پاسخ اقدامات اسد داده نشود وی برای ادامه این امر مصمم‌تر خواهد شد. من چون خود پیشتر دادستان بوده‌ام به خوبی با مطرح کردن ادله و چگونگی تعامل با چنین موضوعاتی آشنایی دارم و با وجود عواقب آن به همگان تاکید می‌کنم که دولت سوریه عامل حمله بوده و کاملا مطمئن‌ هستم که حمله از سوی ارتش سوریه بوده است.

کری گفت: بشار اسد پیشتر نیز سخنانی ایراد کرده که کذب بودن آن برای همه روشن بود. مثلا در یک مورد با وجود اینکه ادله کافی به وی ارائه شده بود که به حزب الله موشک داده است وی با خونسردی کامل این مساله را تکذیب می‌کرد. در حالی که همگان از درستی این مدارک اطمینان داشتیم. مقامات سوری پیشتر نیز گفته بودند که سلاح شیمیایی در اختیار ندارند اما با مشخص شدن دروغ بودن این ادعا، آنها خود نیز اقرار کردند که سلاح‌ شیمیایی در زرادخانه‌های آنها انبار شده است.

وزیر خارجه آمریکا گفت: خطر حمله نکردن به سوریه بسیار بیشتر از حمله کردن به آن است. نباید از ترس انتقام اجازه دهیم خاطیان از مجازات بگریزند. ما قصد آغاز جنگی جدید را نداریم بلکه می‌خواهیم به سوریه، ایران و حزب الله این پیام را بدهیم که هیچ گونه اقدامی بدون پاسخ نخواهد ماند و در این راه حتی یک سرباز نیز به سوریه اعزام نمی‌شود.

بشار اسد می‌تواند با دادن سلاح‌های شیمیایی خود به سازمان ملل طی روزهای آتی مانع از حمله شود. سلاح‌های شیمیایی در سوریه کاملا در کنترل دولت و تحت فرماندهی بشار اسد، ماهر اسد، برادر وی و چند ژنرال ارشد سوری است و یقینا مسئولیت هرگونه استفاده از آنها به عهده این افراد است.
نظرات بینندگان