arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۸۲۹۶
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۰۸ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۲

اظهارات جنتی درباره‌ی ممیزی، تاریخی است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
علی باباچاهی با تاریخی خواندن اظهارنظرهای اخیر درباره‌ی برداشتن ممیزی پیش از انتشار، به وجود آمدن این رویکرد را برآیند اعتراض‌های آشکار و پنهان اهل قلم دانست.
 
این شاعر در گفت‌و‌گو با (ایسنا)، درباره اظهارنظر علی جنتی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - مبنی بر برداشتن ممیزی پیش از انتشار که پیش‌تر نیز از جانب رییس‌جمهور در رقابت‌های انتخاباتی مطرح شده بود، گفت:‌ مطمئنا تغییر مسؤولیت ممیزی از وزارت ارشاد و سپردن آن به ناشران، برایند اعتراض‌های آشکار و پنهان اهل قلم بوده است. بنابراین باید آن را به فال نیک گرفت، چون به موضوع ممیزی یک پاسخ تاریخی داده شده است.
 
او در ادامه افزود: مطمئنا جبر زمان باعث این تغییر رویکرد شده است، اما من فکر نمی‌کنم این مسأله به همین سادگی ختم شود، چون ممیزی در این صورت از بین نمی‌رود، بلکه به دیگری سپرده می‌شود و این یعنی انتقال نظارت. بنابراین خواسته یا ناخواسته ناشران مجبورند بر آثار نظارت کنند و باید این را درنظر داشت که در هر نظارتی قدرتی به چشم می‌خورد.
 
باباچاهی همچنین گفت: باید درنظر گرفت که یک ناشر حتا ناشر حرفه‌یی در همه زمینه‌ها صاحب‌نظر نیست، به همین خاطر اگر ممیزی به دست ناشران سپرده شود، لازم است عده‌ای از نویسندگان و شاعران به عنوان مشاوران ناشر در حوزه ممیزی فعالیت کنند.
 
او با بیان این‌که در سپردن مسؤولیت نظارت بر ممیزی به ناشران خواه ناخواه به صاحبان آثار نسبت به ناشران هرچند به غلط، حسی شبیه به حس ممیزان ارشاد دست می‌دهد، اضافه کرد:‌ خود ناشران باید از این پل صراط حساس به نوع خیلی ظریفی عبور کنند که نه حق مؤلف‌ها زیر سؤال برود و نه خودشان طور دیگری جلوه کنند. من اسم این مرحله را مرحله بحران می‌گذارم، اما تصورم از بحران منفی نیست، چون بحران می‌تواند عامل یک زایش باشد. امیدوارم این بحران به خوبی و میمنت تولد زیبایی را برای اهالی فرهنگ و قلم داشته باشد.
نظرات بینندگان