arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۸۴۱۱
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۹ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۲

روحانی: روحانیتی که نمی خواهد از مردم جدا باشد، نمی تواند از پیام انتخابات جدا باشد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رییس جمهور صبح امروز در همایش ائمه جمعه اعلام کرد که شاید در هفته های آینده اولین مذاکرات در ارتباط با موضوع هسته یی در نیویورک صورت گیرد.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام حسن روحانی در بیست و دومین همایش ائمه جمعه با اشاره به واگذاری مسئولیت بحث مذاکرات هسته یی به وزارت خارجه گفت: شاید در هفته های آینده اولین مذاکره در مورد پرونده هسته یی در نیویورک صورت بگیرد و بعد مذاکرات با گروه 1+5 در جایی که مشخص می شود، ادامه پیدا می کند.

وی به مساله سوریه اشاره و تصریح کرد: مساله سوریه به دلیل این که این کشور در خط مقدم مقاومت قرار داشته و دارد برای ما اهمیت ویژه ای دارد و دولت تمام توان خود را در دو هفته اخیر به کار گرفته که جنگی رخ ندهد و اگر خدای ناکرده این جنگ رخ داد، خسارت آن کمترین باشد و دشمن سریعتر از ادامه جنگ پشیمان شود.

رییس جمهور با بیان این که ما در طول این مدت در ارتباط با سوریه این خط و مشی را دنبال کردیم، گفت: من خودم در زمینه سوریه با برخی از سران کشورها صحبت کردم، برای برخی از مراکز قدرت پیام فرستاده شده و وزارت خارجه و شخص وزیر نیز در این زمینه فعال بوده و صحبت هایی را با کشورهای مختلف انجام دادند.

روحانی با اشاره به مشکلات موجود در سوریه در زمینه تامین مواد غذایی از جمله در زمینه آرد، گفت: علیرغم تمام مشکلاتی که وجود دارد برای کمک های نوع دوستانه در مورد مواد غذایی از جمله آرد به بخش های مختلف دستوراتی را دادم و وقتی می بینیم یک کشور اسلامی مثلا در مورد نان دچار مشکل است، نمی توانیم دست روی دست بگذاریم.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با تاکید بر این که تمام تلاش ما این است که جنگی رخ ندهد و این امید در روزهای اخیر با شیوه هایی که کشورهای مختلف دنبال کرده اند، مقداری تقویت شده است، تاکید کرد: امیدواریم که جنگی رخ ندهد و اگر چنین جنگی رخ بدهد جنگ طلبان باید هزینه بالایی را به خاطر این موضوع بپردازند.

رییس جمهور در ادامه صحبت های خود یادآور شد: افکار عمومی جهان با جنگ مخالف است (شعار مرگ بر آمریکای جمعیت)

روحانی با اظهار امیدواری مبنی بر این که جلوی جنگ گرفته شود و تمام تلاش دولت نیز در این راستا است، گفت: اگر جنگی وارد شود بیشترین ضرر آن متوجه جنگ طلبان، تحمیل کنندگان جنگ و دوستان آنها در منطقه خواهد بود و در واقع بیشترین ضرر را آنها متحمل می شوند.

خلاصه دیگر محورهای سخنان روحانی در ادامه می آید:

- دنیای امروز دنیای اطلاعات است، دنیایی است که نسل جوان ما از تحولاتی که در سراسر جهان رخ می دهد بی خبر نخواهد بود، از افکار مختلفی که در جهان مطرح است بی خبر نیست و جامعه امروز ما نسبت به گذشته بسیار متفاوت است.

رییس جمهور در ادامه با اشاره به وجود چهار میلیون و نیم دانشجو در کشور، گفت: در حال حاضر چهار میلیون و نیم دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی حضور دارند و این نشان می دهد که شرایط اطلاعاتی نسل جوان ما با گذشته متفاوت است و بدون تردید نیازها نیز متفاوت خواهد بود. بسیاری از سوالات، اشکالات، ایرادها و نقدها گاهی ممکن است که ظاهر آن ظاهر زیبایی نباشد و حتی گاهی استماع آن برای ما کمی سخت باشد، اما جوانی که دارای سوال و اشکال است نه در حوزه علمیه رشد و نمو کرده و نه گوش و چشمش بر روی سوال ها، نقدها و مسائل مختلفی که در جهان مطرح است بسته است، بنابراین باید این سوالات و اشکالات را با حسن نیت مطرح کنیم و با آن برخورد کنیم و اگر مسائل اجتماعی و فرهنگی تبدیل به مسائل سیاسی شوند کار سخت و مشکل می شود.

روحانی با بیان این که رسالت ائمه جمعه یک رسالت فرهنگی، علمی، تبیینی و اقناعی است، تصریح کرد: البته امروز کار سخت تر شده است. دشمنان فراوانی داریم که تلاش می کنند، اذهان را تصرف و تسخیر کنند، تلاش می کنند که القائاتی انجام دهند.

رییس جمهور همچنین با اشاره به اهمیت نقد و انتقاد، گفت: ما منتی نداریم، نقد را می پذیریم و در واقع موظف هستیم که نقد و نصیحت را بپذیریم.

رییس جمهور افزود: امام جمعه ای که از تربیون نماز جمعه کسی یا قوه ای و یا دولت را به معنای اخص کلمه نصیحت می کند، حتما هدف آن موعظه حسنه است، اما خیلی باید دقت کنیم چرا که فاصله بین موعظه و موضع گیری گاهی خیلی به هم نزدیک می شود. گاهی به جای موعظه، موضع گیری می شود. البته اگر موضع گیری بر مبنای خیرخواهی باشد باز هم بر روی چشم است.

روحانی در بخش دیگری از صحبت های خود افزود: باید از یک نظر ایام انتخابات را فراموش کنیم و از یک نظر دیگر در ذهن مان باشد. باید از این نظر یادمان برود که ما طرفدار کدام کاندیدا بودیم؛ چرا که در آن دوران رقابت هایی بوده، ولی اکنون این رقابت ها تمام شده است. دوران رقابت های انتخاباتی دوران خاص خودش را داشته باید از بابت رفاقت فراموش کنیم، دورانی بود که رقابت وجود داشت، اما این رقابت حسن و احسن بود و این رقابت ها در تلویزیون، رادیو و شهرستان ها بحمدالله توام با اخلاق بود و ستادها نیز عمدتا این موضوع را رعایت می کردند و این در واقع یکی از ویژگی های برجسته انتخابات اخیر بود.

وی با بیان این که انتخابات اخیر برکات زیادی داشت،یادآورشد: بنابراین امام جمعه اگر موعظه ای را مطرح می کند و حتی اگر موضع گیری می کند این باید بر مبنای خدمت به مردم و اسلام باشد و اگر بر روی این مبنا باشد روی چشم است.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود یادآور شد: امام جمعه نمی تواند از استاندار جدا باشد و یا این که استاندار از امام جمعه جدا باشد، دولت نمی تواند از روحانیت جدا باشد؛ چراکه ما همه یک هدف واحد داریم و هدف همه ما خدمت به مردم و اسلام است. خدمت در راستای ترویج اسلام و حل معضلات و مشکلات مردم، بنابراین در راستای تحقق این اهداف همه باید با هم حرکت کنیم.

روحانی با بیان این که حمایت از دولت به معنای عام و خاص کلمه جزء وظایف دینی، انقلابی و ملی امام جمعه است، افزود: البته موعظه، نصیحت و نقد سازنده شما نیز مورد استقبال است.

وی اضافه کرد: یادمان باشد که برخی از افرادکه تعداد آنها بسیار اندک است، ولی صدای آنها بسیار بلند است و تمام قدرت آنها در بلندگوی آنهاست یک وقت ما را در مسیر دیگری قرار ندهند، البته شان ائمه جمعه اجل است.

رییس جمهور در بخش دیگری از صحبت های خود به پیام های انتخابات اشاره کرد و گفت: انتخابات دارای پیام هایی بود که ما نباید آنها را فراموش کنیم. مردم در انتخابات راهی را برگزیدند و این راه روشن است و شعار کسی که مورد انتخاب مردم قرار گرفته است نیز واضح و روشن است و با بیان روشن با مردم حرف زده و سخن گفته است. در مناظره ها نظر خود را به روشنی بیان کرده و در برنامه ای که آن را چاپ و منتشر کرده نظر خود را در مورد مسائل مختلف تبیین کرده است.

روحانی تصریح کرد: مردم راه اعتدال را برگزیده اند، البته راه اعتدال همان راه اسلام واقعی است که شهید مطهری نیز می گوید جمود آن همان قدر خطرناک است که جهالتش خطرناک است. نه جمود و نه جهالت هیچ کدام مورد قبول نیست.

وی ادامه داد: روحانیتی که نمی خواهد از مردم جدا باشد و نباید جدا هم باشد، نمی تواند از پیام انتخابات جدا باشد. پیام انتخابات این بود که باید به کار کارشناسانه برگردیم، باید به عقل جمعی برگردیم، باید در جامعه به سمت صلح، آشتی و برادری حرکت کنیم. پیام انتخابات این بود که از افراط و تفریط فاصله بگیریم، باید از خشونت ها فاصله بگیریم، پیام انتخابات، آشتی ملی بود. پیام انتخابات، اعتدال و میانه روی بود. پیام انتخابات، اخلاق در جامعه و فاصله گرفتن از انشقاق ها بود.

رییس جمهور در بخش دیگری از صحبت های خود افزود: اشکالی ندارد که قوای سه گانه نظرات مختلف داشته باشند، اما اتهام زدن به یکدیگر و تخریب یکدیگر امری بود که جامعه نمی پسندید. ممکن است نظرات متفاوت باشد اما باید با اخلاق و در چارچوب ادب اسلامی با هم حرف بزنیم و سخن بگوییم.

روحانی تاکید کرد که دولت به تعهدی که به مردم داده وفادار خواهد بود و دولت نظر اکثریت قاطع مردم را فراموش نمی کند.

وی در ادامه صحبت های خود گفت: دولت با مشکلات فراوان و زیادی مواجه است و در شرایط بسیار سختی کشور را تحویل گرفته است که اولین مورد آن این است که دولت در بررسی های اولیه به این نتیجه رسیده که از بودجه 210 هزار میلیارد تومانی امسال حداقل 80 هزار میلیارد تومان آن قابل وصول نیست و در واقع عددسازی محض است. این موضوعی نیست که فقط این دولت بگوید، بلکه سازمان مدیریت دولت قبلی نیز بر آن تاکید داشت و به من در این ارتباط گزارش داد. از بودجه امسال در خوش بینانه ترین حالت 130 هزار میلیارد تومان قابل وصول است و ما با ایجاد منابع جدید در دولت که اگر مجلس آن را بپذیرد این رقم را به 150 هزار میلیارد تومان رساندیم و 60 هزار میلیارد تومان کمتر از آن میزانی است که در بودجه ذکر شده بود و این 20 هزار میلیارد تومان اضافه شده همان طور که گفتم مربوط به منابع جدید است.

رییس جمهور با اشاره به این که رشد اقتصادی کشور در سال 1391 رشد منفی بوده است، گفت: این موضوعی نیست که آن را این دولت اعلام کند ،بلکه دولت قبلی نیز آن را اعلام کرده است. مسئول بانک مرکزی در دولت قبلی این موضوع را اعلام کرده و مرکز آمار نیز این را می گوید. وقتی گفته می شود رشد اقتصادی منفی است، یعنی این که رکود در کشور حاکم است و رکود نیز به این معناست که تولید رونقی ندارد و عدم رونق تولید یعنی گرانی و نیاز به واردات، آن هم در شرایطی که در سایه تحریم ها، منبع اصلی دولت که متاسفانه در طی این سال ها نفت بوده با مشکلاتی مواجه شده است و با توجه به این موضوع درآمدهای مالیاتی نیز با مشکل روبرو می شود بخصوص در شرایط رکود.

 

به گزارش ایسنا، در پی این سخنان رییس جمهور، تعدادی از ائمه جمعه به نماد روحانی یعنی کلید اشاره کردند که روحانی در پاسخ گفت: کلید همان حمایت مردم و لطف خداوند است و ما همه در حد توان برای حل مشکلات تلاش می کنیم. کلید همان طور که گفتم لطف خدا و حمایت مردم است و همه باید برای حل مشکلات دست به دست هم بدهیم. البته نه فقط به این خاطر که رییس دولت یک فرد روحانی است.

وی در این ارتباط افزود: بسیار برای دشمن سخت بود که ببیند علیرغم تمام القائاتی که علیه اسلام، نظام و روحانیت کرده بود باز هم مردم آمدند و به یک روحانی اعتماد کرده و آن را انتخاب کردند.

پیش از صحبت های حسن روحانی، حجت الاسلام و المسلمین سیدرضا تقوی رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه به ایراد سخنرانی پرداخت و به رییس جمهور جهت شرکت در این مراسم خیرمقدم گفت.
نظرات بینندگان