arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۸۴۵۵
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۰ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۲

مابه‌التفاوت داروها به کجا ختم شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به برنامه ای ۱۰۰ روزه برای افزایش ارزش دفترچه‌های بیمه، چگونگی نحوه تغییر مدیران تامین اجتماعی، بدهی ۳۴۰میلیارد تومانی این سازمان و برنامه‌های تجمیع بیمه‌های کشور را تشریح کرد.

دکتر سید تقی نور‌بخش که از تاریخ ۵ شهریور بر کرسی مدیرعاملی سازمان تامین اجتماعی تکیه زده است و در گفت و گو با خود با تسنیم به مباحث مختلف و متعدد بزرگترین سازمان بیمه ای کشور پرداخت.

* آخرین وضعیت پرداخت مابه‌التفاوت هزینه‌های دارویی بیماران خاص به کجا ختم شد؟

با مسئولان وزارت بهداشت جلسه‌ای داشتیم که این مسئله که در بودجه ۹۲ لحاظ شده بود از طریق وزارت بهداشت به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منتقل شود که در این زمینه کمیته تخصیصی تشکیل شده است و طبیعتاً با نظر وزیر بهداشت این رقم منتقل خواهد شد.

* رقم آن چه میزان بوده است؟

اجازه بدهید این رقم را نگویم.

* چه زمانی مردم دقیقاً متوجه پرداخت این مابه‌التفاوت هزینه‌های دارویی می‌شوند؟

مردم متوجه خواهند شد، چون ما در حال حاضر این مبالغ را پرداخت می‌کنیم، چون عنوان کردیم که صددرصد این مابه‌التفاوت‌ها را پرداخت می‌کنیم و در واقع باید خودمان این مسائل را باید لمس کنیم، مردم متوجه آن هستند، بالاخره بیماران خاص از جمله بیماران مبتلا به سرطان ما به‌التفاوت این هزینه‌ها به آنها پرداخت می‌شود.

* البته منظور شما پرداخت مابه‌التفاوت هزینه‌های دارویی بیماران خاص است که دارای دفترچه بیمه تامین اجتماعی باشند.

نوربخش: بله، چون بیمه خدمات درمانی نیز به کسانی پرداخت می‌کند که دارای دفترچه خدمات درمانی باشند، اما اگر شما عنوان می‌کنید که برخی‌ها از این پروسه راضی نیستند، این مسئله را باید از مدیرعامل خدمات درمانی سئوال کرد.

* مسئله ای عنوان می‌شود مبنی بر اینکه چون مردم به دلیل وضعیت مالی نامناسب مجبور هستند به بیمارستان‌های تامین اجتماعی مراجعه می‌کنند و متعاقب آن این مراجعات زیاد می‌شود، به نوعی خطای پزشکی در این بیمارستان افزایش می‌یابد.

نوربخش: آیا شما در این مسئله آماری از نهاد و سازمان خاصی دارید؟ چون بنده به هیچ عنوان این مسئله را قبول ندارم و‌ آن را تکذیب می‌کنم. زیرا این مسئله‌ای که عنوان می‌شود یک تئوری است ولی باید مورد بررسی قرار گیرد ولی نمی‌پذیرم که آمار خطاها در بیمارستان‌های تامین اجتماعی بیشتر از جاهای دیگر است و اگر هم کسی عنوان کرده است باید این آمارها را به صورت مستند ارائه دهد.

* شما در صحبت‌های خودتان برنامه‌های خود را بر ۳ محور برنامه‌ریزی ... و پاکدستی عنوان کرده‌اید علت اینکه به مسئله پاکدستی تاکید دارید، چیست؟

ببینید، چون در تامین اجتماعی حق‌الناس مطرح است و پولی که به اینجا می‌آید حتی بیت‌المال نیز نیست بلکه حق‌الناس به حساب می‌آید. طبیعتاً مسئولینی که در تامین اجتماعی کار می‌کنند و تصمیم‌گیری‌هایی که مدیران آن می‌گیرند باید بر اساس دقت بالای انجام پذیرد.

* چون در دوره گذشته شائبه‌های متعددی در این زمینه مطرح بود.

آن چیزی که مربوط به بنده است این است که از مدیرانی استفاده خواهم کرد که این سه شاخصه برنامه‌ریزی، قانونگرایی و پاکدستی را داشته باشند.

* تغییر مدیران سازمان تامین اجتماعی از چه زمانی شروع می‌شود؟

به هر حال تغییر مدیران طبیعی است، وقتی سیاست‌های اجتماعی و اقتصادی دولت تغییر می‌کند و مردم به دولت دیگری رای می‌دهند، همانطور که در سطح هیئت وزیران و سازمان‌ها این تغییرات رخ می‌دهد، ولی بنده چون از بدنه سازمان تامین اجتماعی هستم اصل را بر این قرار خواهم داد تا حداکثر استفاده را از مدیران سازمان داشته باشم.

* یکی از انتظاراتی که از شما به عنوان رئیس جدید سازمان تامین اجتماعی وجود دارد این است که آیا می‌توانید یک تجمیع بین تمام بیمه‌ها ایجاد کنید و مردم ایران فقط دارای یک بیمه باشند؟

این در واقع یک راهبرد و قانون برنامه است ولی اینکه ساختاری شود یا در سیاستگذاری‌ها مطرح شود جای بحث دارد و نظر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید گرفته شود.

* شما یعنی خودتان هیچ برنامه‌ای ندارید؟

چرا، ولی این مسئله را که بنده نمی‌توانم همه بیمه‌ها را تجمیع کنم، بلکه بنده بالاخره عنوان می‌کنم که سازمان تامین اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان بیمه‌گر ایران که هم در بخش درمان بزرگترین تامین کننده منابع است و هم بخش‌های دیگری را دارد که مکمل بیمه‌ای هستند اگر این ادغام هم بخواهد انجام شود باید با دقت بیشتری صورت پذیرد و خود سازمان نیز پذیرای این مسئله است که بتوانیم مدیریت این کار را بر عهده بگیرد.

* بر اساس آنکه رئیس‌جمهور دولت یازدهم عنوان کرده است که در طول ۱۰۰ روز در یک برنامه کوتاه‌مدت به مسائل مختلف کشور خواهد پرداخت، شما به عنوان رئیس جدید سازمان تامین اجتماعی چه برنامه‌ اولویت‌داری برای ارزش‌بخشیدن به دفترچه‌های تامین اجتماعی دارید تا این دفترچه‌ها اعتبار بیشتری پیدا کنند؟

ارتقاء کیفیت دفترچه‌های بیمه تامین اجتماعی یک پدیده ادامه‌دار است و چیزی نیست که بنده از فردا صبح بخواهم چنین ارزشی را به این دفترچه‌ها ببخشم.

* ولی اگر بخواهید یک زمانی را برای ارزش‌بخشی به این دفترچه‌ها عنوان کنید چه مدتی را در نظر دارید؟

بله، این مسئله درست است، بنده حداقل در یک برنامه ۱۰۰ روزه مطالبات طرف قرارداد را در جهت رضایتمندی آنها و انتقال این رضایتمندی به بیمه‌شدگان تامین اجتماعی قول می‌دهم انجام دهم.

* یعنی با این تعبیری در حدود دو ماه دیگر این قول شما باید محقق شود، چون از زمان ۱۰۰ روز دولت بیش از یک ماه گذشته است.

حالا من نمی‌دانم چه زمانی این ۱۰۰ روز به پایان می‌رسد چون ۱۰۰ روز از زمانی که بنده مسئولیت گرفته‌ام بیش از ۳ ماه باید در نظر گرفت چون بنده ۱۴ روز است که مسئولیت سازمان تامین اجتماعی را برعهده گرفته‌ام و زیاد جمع و تفریق نکنید.

* یکی از انتقاداتی که به سازمان تامین اجتماعی می‌شود در زمینه پرداخت مطالبات است زیرا عنوان می‌شود که تامین اجتماعی برای انجام کار کارشناسی برای پرداخت مطالبات به چندین ماه زمان نیاز دارد و این چندین ماه همیشه باعث انباشت مطالبات داروخانه‌ها، پاراکلینیک‌ها، بیمارستان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌شود آیا برای این مسئله که این زمان را کاهش دهید اقدامی خواهید کرد؟

چون ما بالاخره باید اسناد را مورد بررسی قرار دهیم به یک تجهیز منابع نیاز داریم زیرا بحث یک ریال و دو ریال نیست و چیزی در حدود ۳۴۰ میلیارد تومان هنوز بدهی وجود دارد و بنده باید این مبالغ را تجهیز منابع کنم و این طولانی شدن زمان طبیعی است.

* آیا نمی‌توانید این زمان را کاهش دهید؟

کمتر کرده‌ایم و این برای اولین بار است که در تاریخ بیمه‌ها این مسئله صورت پذیرفته است.

* این کاهش زمان چه مدت است؟

این کاهش زمان در مقاطع مختلف متفاوت است و در حال حاضر در مبحث داروخانه‌ها و پاراکلینیک‌ها تا تیرماه توانسته‌ایم مطالبات را پرداخت کنیم.

نظرات بینندگان