arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۸۴۹۵
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۲ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۲

پیشنهاد فرانسه: سوریه 15 روزه سلاح شیمایی اش را تحویل دهد / دمشق: تولید سلاح شیمیایی متوقف می شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فرانسه برای خلع سلاح شیمیایی سوریه، پیش نویس قطعنامه ای را در اختیار اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار داد.

به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز، در این پیش نویس آمده است: سوریه باید در مدت 15 روز با صدور بیانیه ای تمامی اطلاعات مربوط به برنامه سلاح شیمیایی خود را اعلام کند و به صورت فوری همه مراکز مربوط سلاح شیمیایی خود را در اختیار بازرسان سازمان ملل قرار دهد در غیر این صورت سوریه با مجازات هایی روبه رو خواهد شد.

در این قطعنامه پیشنهادی اضافه شده است: شورای امنیت قصد دارد در صورت عدم پایبندی مقامات سوریه به بندهای قطعنامه، اقدامات ضروری را در قالب فصل هفتم منشور سازمان ملل علیه سوریه در پیش بگیرد.

فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد مجوز مجازات کشور خاطی را حتی با اقدام نظامی می دهد.

دیپلمات هایی در سازمان ملل متحد گفته اند که اشاره به "فصل هفتم" باعث می شود روسیه از پشتیبانی از این پیش نویس خودداری کند.

سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه در مکالمه تلفنی با همتای فرانسوی اش لوران فابیوس گفت: مسکو معتقد است که پیشنهاد فرانسه در شورای امنیت غیرقابل پذیرش است.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: پیشنهاد فرانسه مسولیت استفاه احتمالی از سلاح شیمیایی را برعهده دولت دمشق می گذارد به همین دلیل، این پیشنهادی است که نمی توان آن را پذیرفت.

لاوروف همچنین گفته است که عملی شدن تحویل دادن سلاح شیمیایی سوریه در برابر کسب تضمین برای عدم حمله نظامی به این کشور باید عملی شود.

سوریه: اسلحه شیمیایی خود را تحویل می دهیم

ولید المعلم وزیر امور خارجه سوریه گفت که کشورش آماده امضای معاهده ممنوعیت سلاح شیمیایی است.

المعلم اضافه کرد: دمشق به طرح پیشنهادی روسیه پایبند است که براساس آن، سوریه باید سلاح شیمیایی خود را تحویل دهد؛ معاهده منع سلاح شیمیایی را امضا و تمامی اطلاعات موجود درباره تسلیحات هسته ای خود را ارائه کند. مکان استقرار تسلیحات شیمیایی شیمیایی، توقف تولید و قرار دادن مراکز تولید سلاح شیمیایی در معرض بازدید نمایندگان روسیه و دیگر اعضای سازمان ملل متحد نیز از دیگر موضوعاتی است که مقامات دمشق با آن موافقت کرده اند.

آمریکا: سوریه 1000 تن مواد شیمیایی دارد

وزیر خارجه آمریکا گفت که سوریه حدود هزار تن از مواد متعدد شیمیایی دارند.

جان کری اضافه کرد: سوریه مالک حدود هزار تن از عناصر شیمیایی متعدد است که از جمله می توان به گاز سارین و گاز خردل اشاره کرد. برخی از این مواد شیمیایی در بشکه انبار شده اند.
نظرات بینندگان