arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۸۴۹۷
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۲ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۲

لاریجانی: اعتدال درست تعریف شود تا در آینده مشکلی ایجاد نشود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس مجلس شورای اسلامی در جمع ائمه جمعه سراسر کشور با بیان اینکه باید تعریف کاملی از اعتدال داشته باشیم گفت: این که بگوییم اعتدال یعنی نه افراط و نه تفریط تعریف کاملی نیست باید اعتدال درست تعریف شود تا در آینده به مشکل برنخوریم.

به گزارش مهر، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در آخرین روز از گردهمایی ائمه جمعه سراسر کشور اظهار داشت: تعامل مجلس به عنوان یک نهاد قانون گذار در کشور با ائمه جمعه و ستاد ائمه جمعه یک رابطه نزدیک و صمیمی است و برای حل مشکلات کشور نیازمند تعامل قوای سه گانه و نهادهای مختلف با یکدیگر هستیم.

وی با بیان این که هر انتخاباتی که در کشور انجام می گیرد انقلابی حاصل نمی شود بلکه گردش نیروها انجام می گیرد گفت:  نقش ائمه جمعه در این میان نصیحت کرن و سامان دادن است و همه مسئولان باید نگاه حمایتی به ائمه جمعه داشته باشند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: یکی از موضوعاتی که باید به کمک بخش های مختلف، رسانه ها و نهادها به آن پرداخت بحث سبک زندگی است که البته این کار با دستور انجام نمی شود و باید در سرشت جامعه بنشیند.

لاریجانی با بیان این که کشورهایی که به سبک زندگی توجهی ندارند کشورهای بی هویت و لاابالی هستند و دچار صدمه می شوند، گفت: سبک و مدل زندگی باید بین نظر و عمل و قابل رویت و ملموس باشد نه اینکه صرفاً یک بحث نظری را در جامعه مطرح کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ما باید در سبک زندگی به زیبایی ها، برنامه جامع داشتن و منعطف بودن توجه کنیم و برنامه ما در سبک زندگی برای عموم جامعه است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که وضع فعلی زندگی ما در سبک زندگی معجونی از سبک زندگی اسلامی به همراه تغییراتی است که بر اثر مدرنیته ایجاد شده است، گفت: اگر در سیاست و اقتصاد ما رقابت نباشد استعدادها بالفعل نمی شوند.

وی در ادامه اظهارات خود افزود: وقتی ما از اعتدال صحبت می کنیم نمی توانیم تعریف اعتدال را این گونه بیان کنیم که اعتدال یعنی نه افراط و نه تفریط. این تعریف کاملی از اعتدال نیست، نفی افراط و تفریط است و خود اعتدال باید تعریف شود.

لاریجانی گفت: اعتدال یعنی در نظام چند ارزشی اسلامی، ارزش ها به صورت متوازن رشد کند.

وی در بیان چند نکته مهم در خصوص سبک زندگی گفت:  یکی از نکات مهم زندگی مذهبی داشتن است. به عنوان مثال در زمان دوم خرداد عده ای ایدئولوژیک بودن در سیاست خارجی را مسخره می کردند در حالی که جامعه ای اگر هیچ مسلکی نداشته باشد به قول جلال آل احمد هرهری مسلک می شود.

نماینده مردم قم در مجلس با بیان اینکه باید اعتدال را درست تعریف کنیم تا اینکه با این شعار در آینده اشتباه دیگری را انجام ندهیم گفت:  خاطرم هست در ابتدای انقلاب اقتصاد ما نیمچه سوسیالیستی شد که همین امر باعث ایجاد اختلافاتی در جامعه و تشکیل جناح های چپ و راست شد و این افراط و تفریط ها گاهی هم در مسایل سیاست خارجی مشاهده می شد. در دوره اخیر هم برخی ها با این افراط و تفریط نسبت به تروریست هایی که اطراف کشور ما تسلطی پیدا کرده بودند می گفتند ما باید واقعیت را بپذیرم.

وی همچنین در جمع ائمه جمعه سراسر کشور به اهمیت معماری شهرها و رعایت مسایل دینی و مذهبی در ظاهر شهر تاکید کرد و گفت:  در هر شهری که حوزه علمیه و امام جماعت فعال داشته باشد شرایط جامعه تغییر می کند.

لاریجانی در ادامه افزود: درست است که روحانیت باید حتی در جامعه و حکومت اسلامی مستقل باشد اما این موضوع به این معنا نیست که ما مسئولان وظیفه خودمان را نسبت به حوزه های علمیه انجام ندهیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: به دلیل اهمیت عملکرد حوزه های علمیه و تاثیر آنها در جامعه مجلس خودش بودجه ای را برای حوزه های علمیه تصویب کرده و در اختیار آنها قرار دادند که این موضوع ربطی به دولت ندارد.

وی در جمع ائمه جمعه سراسر کشور افزود: یکی از موضوعات مهم این جامعه که نسبت به آن غفلت شده است فرهنگ عمومی است و شما ائمه جمعه به عنوان روسای فرهنگ عمومی در سراسر کشور نقش مهمی را خواهید داشت.

لاریجانی اظهار داشت: پیشنهاد می کنم حجت الاسلام  تقوی رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه سراسر کشور با همکاری رسانه ها، نهادها و وزارت کشور مجموعه ای را تشکیل دهد تا بیشتر به موضوع فرهنگ عمومی در کشور بپردازیم و ما اگر می خواهیم شرایط کشور تغییر کند باید شرایط تبلیغات در کشور را نیز تغییر دهیم.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت حجاب در جامعه گفت: مصوبه کاملی در خصوص بحث حجاب در شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام گرفته است که باید اجرا شود، شما دیگر بهتر از من می دانید که چه مشکلات اجرایی ای در این خصوص وجود داشته است.
نظرات بینندگان