arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۸۶۱۳
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۴ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۲

اسم رقیب ایرانی گوگل چیست؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مهر: دکتر علیرضا یاری در تشریح طرح های کلان مرکز ملی فضای مجازی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، به محدوديت هاي ورود تجهيزات و تكنولوژي فناوری اطلاعات به کشور اشاره کرد و گفت: تحریم فرصتي است که بتوانیم روی این صنعت سرمايه گذاري كرده و از آن حمايت كنيم؛ برای مثال در زمینه تولید داخل 20 سال گذشته مرکز تحقیقات مخابرات به سمت تولید تكنولوژي سوئيچ و روتر که تکنولوژی به روز دنیا بود حركت كرد که اگر این تولید ملی هدایت می شد امروز شاهد کارخانه هایی در حد "سیسکو" در کشور بودیم.

سرپرست پژوهشکده فناوری اطلاعات پژوهشگاه فضای مجازی شاخص ترين پروژه این مرکز را طی چند سال اخیر پروژه سيستم عامل بومی "زمين" عنوان کرد و اظهار داشت: این پروژه سعي کرده سرورها را كه نياز مبرمي به سيستم عامل امن دارند هدف قرار دهد؛ البته در سالهاي گذشته روي نسخه دسكتاپ این سیستم عامل تمركز شده بود  اما آنطور که باید مورد اسقبال قرار نگرفت؛ براین اساس نسخه سرور به جهت آنکه سرويسهايمان روي آن است از بعد امنيتي و بومي اهميت بسیاری پيدا مي كند.

یاری از بومی سازی نسخه سرور سيستم عامل "زمين" خبر داد و گفت: هم اکنون این سیستم عامل قابل نصب است و پايلوت آن نیز اجرا شده و استفاده می شود.

وی همچنین با اشاره به پروژه موتور جستجوی بومی "پارسی جو" که با همکاری دانشگاه یزد طراحی شده گفت: این پروژه تاکنون با پشتوانه بخش خصوصی فعالیت داشته اما مرکز ملی فضای مجازی قصد دارد برای ادامه کار این پروژه، از آن حمایت کرده تا موتور جستجوی بومی حالت تجاري به خود گرفته و رقيب گوگل در ایران شود؛ این موتور جستجو بخش ترجمه نیز دارد كه مي تواند متن فارسي را به انگليسي و انگليسي را به فارسي ترجمه كند.

سرپرست پژوهشکده فناوری اطلاعات پژوهشگاه فضای مجازی با اشاره به مکانیزم های تشويقي برای اجرای پروژه هایی همچون سيستم عامل زمين و موتور جستجوی بومی گفت: قصدمان اين است كه شركتهايي را براي پشتيباني از سيستم عامل زمين شکل دهيم؛ چرا كه اگر اين شركتها انگيزه تجاري داشته باشند سعي مي كنند سيستم عامل زمين را بفروشند و از آن پشتيباني كنند.

وی با بیان اینکه هم اکنون اكثر سرورهاي سیستم عامل یا لينوكس هستند و يا ويندوز که هيچكدام پشتيباني كننده مجاز در ايران ندارند افزود: این به این معنی است که لايسنس ها هيچكدام به شكل معتبر نبوده و از طريق واسطه اخذ می‌شود؛ با این وجود چنانچه از سیستم عامل زمین حمایت کنیم تا رسما توسعه پيدا كند فرصت خوبي خواهد بود تا بازار سیستم عامل را در اختیار بگیرد.

یاری ادامه داد: در زمینه موتور جستجو نیز وضع به همین منوال است چرا که برای مثال اگر گوگل در ایران دفتر داشت رقابت با آن سخت می شد چرا که می توانست بازارش را سریع توسعه داده و با کاربران ایرانی ارتباط برقرار و شركتهاي ايرانی را جذب کند اما در حال حاضر "پارسي جو" با سازمان ها ارتباط پيدا كرده و مي تواند بازار جستجوي خود را حداقل در ايران بالا ببرد.

وی با اشاره به ایجاد موتورهای جستجوی بومی در دیگر کشورها نیز گفت: برای مثال موتور جستجوی "بايدو" در چين حدود 40 درصد بازار را از گوگل گرفته که این درصد بسیار بالايي است؛ ما نیز بايد يك چنین هدفي را بگذاريم که لازمه آن سرمایه گذاری است.

یاری با بیان اینکه تاکنون در كشور ما هيچ موتور جستجوي بومي موفق نشده است، افزود: به این دلیل که نیاز به پهناي باند زيادي برای دانلود اطلاعات از وب وجود دارد و این موضوع مستلزم هزینه بسیاری برای شرکتهای داخلي است که تمايلی ندارند با این هزینه ها حداقل تا 4 سال نیز بدون درآمد سرويس موتور جستجو ارائه دهند؛ براین اساس تا يك حد كمي رشد مي كنند و پس از آن متوقف می شوند.

وی تصریح کرد: ما قصد داریم در راستای حمایت از بخش خصوصی، این امکان را فراهم آوریم تا "پارسی جو" از پهناي باندی که در دیتاسنتر مركز ملی فضای مجازی وجود دارد استفاده كند و در قبال خرید سرویس به مرکز اجاره دهد؛ به این ترتیب هزینه آن جبران شده و در عرض حداکثر دو سال با زيرساخت قوي فعال خواهد شد.

سرپرست پژوهشکده فناوری اطلاعات پژوهشگاه فضای مجازی تصریح کرد: اگر در پروژه موتور جستجوی فارسی، سرمایه گذاری واقعی صورت بگیرد پارسی جو نیز مانند ياندكس و بايدو رشد مي كند و می تواند سهم بازار گوگل در ایران را بگيرد.
نظرات بینندگان