arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۸۶۶۳
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۵ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۲

انجمن ملی سرطان: آلایندگی های هوای اراک هر روز قربانیان بیشتری می گیرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزانه یکصد نفردر ایران بر اثر ابتلا به بیماری سرطان جان خود را از دست می دهند.بیماری که در استان مرکزی با آلایندگی های هوا هر روز قربانیان بیشتری می گیرد به نحوی که آمارها نشان می دهد سرطان ریه، مثانه و تیروئید سه سرطانی به شمار می رود که مبتلایان به آنها در استان مرکزی بیشتر از نرم کشوری است.

به گزارش مهر، عضو هیئت مدیره انجمن ملی سرطان در ایران با اعلام این خبر صبح روز پنج شنبه با اعلام این خبر در اولین کارگاه آموزی روانشناسی بیماران سرطانی و خانواده های آنها افزود: براساس این آمار روزانه یکصد نفر و سالانه بیش از 40 هزار نفر در ایران بر اثر ابتلا به بیماری سرطان جان خود را از دست می دهند.

دکتر فتح الله محقق با بیان این که سرطان سومین عامل مرگ و میر در کشور ایران است گفت: طبق آمار منتره در سال 90 سالانه بیش از 90 هزار مورد جدید مبتلا به بیماری سرطان در کشور شناسایی می شوند که پیش بینی می شور این آمار نیز با آنچه واقعیت دارد فاصله بسیاری داشته باشد.

وی با اشاره به پیام امروز انجمن حمایت از بیماران سرطانی استان مرکزی "سرطان پایان راه نیست بلکه شروع زندگی جدید است" گفت: افزایش امید به زندگی و تلاش در جهت بهبود زندگی بیماران مبتلا به بیماران سرطانی باید در اولویت کاری کادر درمان این بیماران باشد.

سرطان پایان راه نیست شروع زندگی جدید است

عضو هیئت مدیره انجمن ملی سرطان ایران ادامه داد: اگر چه براساس مجوزهای دفن صادره در کشور 12 درصد متوفیان کشور را بیماران سرطانی تشکیل می دهند اما این آمار با توجه به وجود برخی محدودیت ها برای افراد فوت شده بالاخص در روستاها و مناطق محروم و دور افتاده فاصله بسیاری با واقعیت دارد و آماری واقعی بیش از این است.

دکتر محقق یادآور شد: سرطان پروستان و دستگاه گوارش در بین مردان و سرطان سینه و دستگاه گوارش در بین زنان شایع ترین سرطان هایی است که بیماران را در دو بخش زنان و مردان در کشور به خود مبتلا کرده است.

وی در ادامه با تاکید بر ضرورت تشخیص به موقع بیماری سرطان گفت: تشخیص به موقع نقش به سزایی در نتیجه درمان بیماران خواهد داشت.

عضو هیات مدیره انجمن ملی سرطان با بیان اینکه علیرغم پیشرفتهای علمی حاصله در حوزه درمان بیماری سرطان این بیماری هنوز به عنوان یک بیماری صعب العلاج مطرح است افزود: ذهنیت بد بیماران و خانواده های آنها از بیماری سرطان و خاطراتی تلخی که از فوت یک بیمار مبتلا به سرطان دارند باعث می شود تا این خانواده ها فشار روانی بسیاری را متحمل شوندکه این فشار روانی همواره تاثیرات بسیار بدی را در روند درمان بیماران بر جای می گذارد.

دکتر محقق یادآور شد: متاسفانه 80 درصد سرطان ها در کشور به علت تشخیص در مرحله سوم و چهارم بیماری قابل درمان نبوده و بعد از 17 ماه موجب مرگ بیمار می شوند.

3 سرطان در استان مرکزی از میانگین کشوری بیشتر

دکتر محقق در ادامه با بیان این که سه سرطان در استان مرکزی بیشتر از میانگین کشوری افراد را درگیر خود کرده است گفت: سرطان ریه، مثانه و تیروئید سه سرطان است که آمار مبتلایان به آنها در استان مرکزی بیشتر از نرم کشوری است.

وی ادامه داد: براساس آمار موجود از هر یک هزار نفر جمعیت استان مرکزی یک بیمار مبتلا به سرطان وجود دارد .

عضو هیات مدیره انجمن حمایت از بیماران سرطانی استان مرکزی آمار بیماران سرطانی استان مرکزی را بیش از 1500 نفر برشمرد و گفت: نبود اصول صحیح آمارگیری و ندداشتن روشهای غربالگری صحیح علت پایین بودن امار ارائه شده از آمار واقعی بیماران است.

کاهش سن سرطان در استان مرکزی

دکتر محقق با بیان این که سرطان ریه در استان مرکزی تقریبا دو برابر استان های همجوار است گفت: اگر چه نمی توانیم هیچ صنعتی را در این رابطه محکوم کنیم اما واقعیتی که وجود دارد این است که صنعتی شدن استان مرکزی و آلایندگی هوا از علت های اصلی افزایش این نوع سرطان است.

وی در ادامه با اشاره به کاهش سن ابتلا به سرطان در استان مرکزی گفت: سن ابتلا به بیماری سرطان در استان مرکزی 3 سال کاهش یافته است.

رئیس هیات مدیره انجمن حمایت از بیماران سرطانی استان مرکزی تشخیص دیررس، اطلاع رسانی ضعیف و سطح پایین اطلاعات جامعه از بیماری سرطان، ضعف غربالگری، طی مسیرهای پرهزینه، غیرعلمی، ناکارامد واز دست دادن زمان طلایی درمان و عدم تطبیق بیمار با بیماری خویش از مشکلات فراروی کادر درمان سرطان در استان مرکزی است.

تخت های بیمارستانی پاسخگوی بیماران نیست

دکتر محقق در ادامه با اشاره به کمبود تخت های بیمارستانی بیماران سرطانی در استان مرکزی گفت: بیمارستان آیت الله خوانساری به عنوان تنها مرکز درمانی بیماران سرطانی پاسخگوی نیاز بیماران نیست.

وی ادامه داد: عدم تجهیزاین مرکز به دستگاه سی تی اسکنف سونوگرافی و ازمایشگاه های مجهز از دیگر مشکلات فراروی بیمارستان آیت الله خوانساری اراک است.

رئیس هیات مدیره انجمن حمایت از بیماران سرطانی استان مرکزی با اشاره به افزایش هزینه های درمان بیماری سرطان گفت: افزایش دو برابری قیمت داروهای بیماران سرطانی امروز به یک مشکل اساسی پیش روی این بیماران تبدیل شده است.

دکتر محقق با بیان این که بیماران سرطانی بیماران تنهایی اند که نیازمند حمایت همه هستند گفت: انجمن حمایت ازا بیماران سرطانی در تلاش است با افزایش کیفیت زندگی بیمار و افزایش طول عمر بیماران بستر لازم را برای یک زندگی خوب برای بیماران فراهم کند.

106 بیمار سرطانی استان مرکزی کودک است

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران سرطانی استان مرکزی با بیان این که 1500 بیمار سرطانی استان مرکزی هم اکنون عضو این انجمن هستند گفت: از این تعداد 106 بیمار را کودکان سرطانی تشکیل می دهند.

احمد قربانی افزود: انجمن حمایت از بیماران سرطانی استان مرکزی با کمک 60 نفر از پزشکان متخصص و فوق تخصص آنکولوژی و جراح به صورت رایگان کار حمایت از بیماران را ادامه می دهد.

وی تعداد اعضای افتخاری عضو انجمن را یک هزار و 250 نفر برشمرد و گفت: ارائه 2 هزار و 400 کمک دارویی و یک هزار و 800 کمک غیر دارویی، آموزش 2 هزار و 500 آموزش، انجام 4 دوره غربالگری از جمله کمک های این انجمن به اعضا خود است.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران سرطانی استان مرکزی با اشاره به اجرای پروژه هتلینگ بیماران سرطانی گفت: این پروژه با هدف ایجاد بستر آسایش بیماران سرطانی در مدت درمان پرتو درمانی در حال اجراست که پی بینی می شود با کمک خیرین تا آبان ماه به بهره برداری برسد.

قربانی با اشاره به عضویت 56 خانوار بی سرپرست مبتلا به سرطان در استان مرکزی گفت: شرایط خاص این خانواده ها انجمن را مجبور به تامین 26 نوبت سبد کالایی ماهانه برای این خانوارها کرده است.
نظرات بینندگان