arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۸۷۲۶
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۰۹ - ۲۲ شهريور ۱۳۹۲

گاردين: سازمان امنيت ملي آمريکا، اطلاعات جاسوسي خود را در اختيار اسرائيل قرار مي دهد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه انگلیسی بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط ادوارد اسنودن، مأمور سابق سازمان سیا نوشت، سازمان امنیت ملی آمریکا، نه تنها اطلاعات جاسوسی کلی را، بلکه حتی اطلاعات جمع‌آوری شده از آمریکا را نیز در اختیار سرویس اطلاعاتی اسرائیل قرار می‌دهد.

پایگاه اینترنتی روزنامه گاردین، چاپ انگلیس در شماره روز پنجشنبه خود در مقاله‌ای به قلم مشترک گلن گرینوالد، لارا پویتراس و ایووِن مک‌اسکیل، نوشت اسنادی که ادوارد اسنودن در اختیار این روزنامه قرار داده نشان می‌دهد توافقی مخفیانه میان آمریکا و اسرائیل در مارس 2009 میلادی صورت گرفته که بر اساس آن، آمریکا اطلاعات و داده‌های خامِ جمع‌آوری شده‌اش را در اختیار اسرائیل قرار می‌دهد. در ضمن آمریکا هیچ محدودیت قانونی نیز برای استفاده اسرائیلی‌ها از این اطلاعات جمع‌آوری شده توسط سازمان امنیت ملی آمریکا (ان اس اِی)، قائل نشده است، به جز این که ارتباطات رسمی میان نهادهای دولتی آمریکا کماکان محفوظ نگه داشته شده و در اختیار اسرائیل قرار داده نمی‌شود.

این توافقنامه‌ پنج صفحه‌ای که میان اِن اس اِی و سازمان جاسوسی اسرائیل منعقد شده و توسط ادوارد اسنودن، افشاگر عملیات جاسوسی آمریکا اسناد آن برملا شده، حاکی از آن است که سازمان امنیت ملی آمریکا اطلاعات خامِ جمع‌آوری شده توسط این سازمان را بدون این که ابتدا آن را مطالعه کند تا اطلاعات شخصیِ مربوط به حریم خصوصی شهروندان آمریکایی را از آن جدا سازد، به طور کامل در اختیار اسرائیل قرار می‌دهد. در نتیجه، به احتمال زیاد، فحوای ئی‌میل‌ها ، فکس، تلکس و مکالمات تلفنیِ مردم آمریکا همواره در دست سازمان جاسوسی اسرائیل قرار دارد. هیچ محدودیت قانونی برای اسرائیل در رابطه با مطالعه یا استفاده از این اطلاعات جمع آوری شده نیز در نظر گرفته نشده است. با این حال سازمان امنیت ملی آمریکا در متن این توافقنامه مکرراً بر حق محفوظ ماندن حریم خصوصیِ شهروندان آمریکایی تأکید کرده و از مأموران و سایر پرسنل اطلاعاتی سازمان جاسوسی اسرائیل خواسته است که به این حقِ شهروندان آمریکایی احترام بگذارند. با این وجود، برملا شدن این نکته‌ی اساسی که آمریکا اطلاعات خامِ جمع‌آوری شده‌ی خود را به طور کامل به سازمان جاسوسی اسرائیل تحویل می‌دهد، ناقض ادعای احترام به حریم خصوصیِ شهروندان آمریکایی است.

این منبع افزود، نکته شایان توجه در رابطه با افشاگری اسنودن در این خصوص این است که هرچند اسرائیل، یکی از نزدیک‌ترین متحدان آمریکا محسوب می‌شود، بخشی از محور داخلیِ کشورهایی که اطلاعات خود را با آمریکا سهیم می‌شوند و آن را در اختیار یکدیگر می گذارند، به حساب نمی‌آید. کشورهای محور داخلیِ مشارکت اطلاعاتیِ یاد شده، شامل آمریکا، انگلیس، استرالیا، کانادا و نیوزیلند هستند که سازمان‌های جاسوسی این پنج کشور به طور کلی، به «پنج چشم» معروف هستند.

گاردین افزود، شایان ذکر است که مناسبات میان آمریکا و اسرائیل گهگاه پرتنش می‌شود و اطلاعات نشت داده شده به روزنامه واشنگتن پستِ آمریکا حاکی از آن است که اسرائیل، در کنارِ چین و ایران، به عنوان یکی از اهداف حملات سایبری آمریکا شناخته شده است.

هرچند سازمان امنیت ملی آمریکا در توافقنامه پنج صفحه ایِ خود، این توافقنامه را ستوده که برای آمریکا و اسرائیل متقابلاً سودمند است، گزارش کاملاً محرمانه دیگری که در سپتامبر 2007 میلادی تهیه و اکنون فحوای آن فاش شده است، اعلام داشته که مشارکت اطلاعاتیِ آمریکا با اسرائیل،‌ هرچند از اولیت‌های مرکزی و اصلیِ راهبردی آمریکا است، به روابطی تبدیل شده که به صورت یک جانبه، بیش از پیش به نفع اسرائیل (نه آمریکا) تمام می‌شود.

در یک سند کاملاً محرمانه‌ی دیگر، مورخ سال 2008 میلادی، که در اختیار روزنامه گاردین قرار داده شده است، یکی از مقامات ارشد اِن اس اِی به جاسوسیِ تهاجمی و فعالانه‌ی اسرائیل علیه آمریکا، به خصوص در رابطه با کشف موضع‌گیری‌های آمریکا در قبال مسائل و مشکلات خاورمیانه (غرب آسیا و شمال آفریقا) اشاره شده است. در گزارش «تخمین اطلاعات ملی آمریکا»، سازمان جاسوسیِ اسرائیل، به عنوان سومین سرویس اطلاعاتیِ تهاجمی جهان علیه آمریکا طبقه‌بندی شده است. در اسناد نشت داده شده توسط ادوارد اسنودن همچنین آمده است که برخی از مقامات اطلاعاتی آمریکا،‌ به خصوص در رابطه با مشارکت اطلاعات نظامی با اسرائیل، از عدم اعتمادشان به اسرائیل، به ویژه در رابطه با برخی از عملیات پیشین (جاسوسی یا نظامی) اسرائیل، ابراز نگرانی کرده‌اند.
در این اسناد همچنین آمده است، یکی از بزرگترین خطراتی که متوجه سازمان اِن اس اِی است، در حقیقت از سوی سرویس‌های اطلاعاتی دوستِ آمریکا، مانند اسرائیل، ما را تهدید می‌کند. یکی از مقامات سازمان امنیت ملی آمریکا در این سند خاطرنشان کرده است، شاخص‌ها و محدودیت‌هایی برای مشارکت اطلاعاتی ما با اسرائیل وجود دارد، اما این تبادلِ اطلاعاتِ (سرّی) آنچنان پویا و پرتحرک است که گهگاه ما (آمریکا) اطلاعات بیشتری را از آنچه ابتدا در نظر داشته‌ایم، در اختیار اسرائیل قرار می‌دهیم.
نظرات بینندگان