arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۸۷۴۲
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۰ - ۲۲ شهريور ۱۳۹۲

سه پیشنهاد حسن روحانی به علی اکبر صالحی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس سازمان انرژی اتمی می​گوید: غربی​ها می​گویند اگر داوطلبانه غنی​سازی را در حد 5 درصد قبول کنید، ما ضمانت جمعی می​دهیم که میزان سوخت مورد نیاز شما را در هر حد و درصدی تامین می​کنیم.

به گزارش خبرآنلاین، علی اکبر صالحی در برنامه تلویزیونی دیروز، امروز و فردا، با بیان اینکه ما می​پذیریم که نگرانی های غرب را رفع کنیم و با استفاده از معاهده های بین المللی در این جهت حرکت می کنیم، گفت: راه برای رفع نگرانی آن ها وجود دارد اما در مقابل از آن ها انتظار داریم که حق هسته ای ما را در چهارچوب NPT بپذیرد. این بازی برد- برد است.

صالحی افزود: پرونده هسته ای ایران کاملاً مشخص و البته تکراری است. اگر گزارش های آقای آمانو را با هم مقایسه کنید متوجه می شوید که این گزارش ها هیچ تفاوتی با هم ندارد. فکر می کنم ادامه این موضوع حتی برای آژانس هم به نوعی نتیجه عکس دارد. مجموعه آژانس و 5+1 به این نتیجه رسیده اند که باید با جمهوری اسلامی ایران کنار بیایند. ما هم بارها اعلام کرده ایم که به دنبال رویه برد- برد هستیم.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که حقوق هسته ای ایران که غیر قابل مذاکره است، چیست؟، گفت: با اینکه می‌دانیم پرونده هسته‌ای علیه ما ساختگی است، اما آمادگی داریم که نگرانی طرف مقابل را رفع کنیم، و از طرفی انتظار داریم که آنها حق ما مبنی بر برخورداری از انرژی هسته‌ای را به رسمیت بشناسند. حقوق هسته‌ای ما در ابتدا نیروگاه و ساخت آن است، و یکی از نکات مورد بحث دیدار آقای روحانی و آقای پوتین ساخت نیروگاه های بعدی است. پس ما در زمینه ساخت نیروگاه مشکلی نداریم، حتی اگر اروپایی ها هم بخواهند برای ما نیروگاه بسازند ما مشکلی نداریم و همکاری می کنیم.

وی ادامه داد: نکته دیگر مساله غنی سازی است که از حقوق ماست اما غرب در این مورد ابراز نگرانی می کند. آن ها در ابتدا می گفتند شما اصولاً حق غنی سازی ندارید! ما گفتیم اگر غنی سازی نکنیم چطوری مطمئن باشیم که سوخت نیروگاه ها تامین می شود؟ گفتند ما ضمانت می دهیم اما در تاریخ نشان داده که آن ها به ضمانت های خود پایبند نیستند.

وی ادامه داد: الان آن ها به اینجا رسیده اند که ما می توانیم غنی سازی را در حد 5 درصد انجام دهیم و می گویند باید از غنی سازی 20 درصد چشم پوشی کنید! این در حالی است که ما یک مقدار اورانیوم را 20 در صد غنی سازی کرده ایم. الان آن ها می گویند شما غنی سازی نکنید ما اورانیوم 20 درصد را تامین می کنیم که در مورد این موضوع باید به ما ضمانت دهند که البته باید در این مورد مذاکره کنیم.

صالحی گفت: آن ها می گویند اگر داوطلبنه غنی سازی را در حد 5 درصد قبول کنید، ما ضمانت جمعی می دهیم که میزان سوخت مورد نیاز شما را در هر حد و درصدی تامین می کنیم. این چیزی است که آن ها می گویند و باید در مذاکرات نسبت به این مساله بحث شود.

وی ادامه داد: بنده به بازی برد-برد خیلی امیدوارم. فکر می کنم امسال سالی است که برداشت 34 سال انقلاب را خواهیم دید و محصول انقلاب را خواهیم گرفت. اولین نشانه همین انتخابات بود که واقعاً حیرت آور بود. چند روز بعد از انتخابات تعدادی از وزرای خارجه اروپایی تماس گرفتند و گفتند که ما از این انتخابات باشکوه حیرت زده شدیم. این نشانه ای از فرهیختگی ملت ماست.
ضمن اینکه اقتدار جمهوری اسلامی ایران به شدت افزایش پیدا کرده و ما در دنیا یک کشور نقش آفرین محسوب می شویم و کلید طلایی منطقه در اختیار جمهوری اسلامی ایران است.

صالحی همچنین اظهار داشت: نیروگاه بوشهر از حدود 2 سال پیش که سوخت گذاری انجام شد، وارد فعالیت تولید انرژی شد. در دنیا مرسوم است که نیروگاه بعد از یک سال از سوخت گذاری از سوی پیمان کار به کارفرما تحویل شود. برای ما یک سال طول کشید که به دلیل مسائل فنی بود. برای اینکه ما کاملاً از عملکرد تجهیزات مطمئن شویم، تست های زیادی انجام شد که در این تست ها مسائلی پیش آمد که کار راه اندازی رسمی نیروگاه یک سال بیشتر طول کشید.

صالحی ادامه داد: کارشناسان ما در این مدت با مشکلاتی که می تواند در کار ایجاد شود، آشنا شده اند و در نهایت 24 سپتامبر نیروگاه تحویل کارفرما می شود. البته ما اعلام کرده ایم که عجله ای برای این موضوع نداریم.

وی در مورد آب سنگین اراک هم گفت: پیش بینی دوستان این بود که آب سنگین اراک در سه ماهه نخست سال 2014 برای سوخت گذاری آمادگی دارد. بعد از پرس و جوهایی که انجام شد متوجه شدیم بهتر است یک مقدار تحمل کنیم و به همین دلیل به آژانس اعلام کردیم سوخت گذاری مجتمع اراک در آن تاریخ انجام نخواهد شد و تاریخ جدید اعلام خواهد شد.

وزیر سابق امور خارجه در پاسخ به پرسشی درباره اینکه فکر می کنید آمریکا به سوریه حمله خواهد کردف گفت:به نظر من حمله به سوریه اتفاق نمی افتد. چون آمریکا یا باید یک حمله تمام عیار کند که عواقب این جنگ کامل برای آن ها مشخص نیست.

وی ادامه داد:سوریه در جایی قرار گرفته که کشورهایی مثل لبنان و عراق که وضعیت خاصی دارند در همسایگی آن هستند. اگر اتفاقی در سوریه بیفتد معلوم نیست در کشورهای اطراف چه اتفاقی می افتد و معلوم نیست ابعاد جنگ چقدر خواهد بود. احتمال بعدی این است که ضربه ای بزنند و بروند که با این شیوه آقای بشار نخواهد رفت و اتفاقاً قوی تر خواهد شد و نخواهد رفت. پس به نظر من آمریکا با سوریه وارد جنگ نخواهد شد.

صالحی در ابتدای این برنامه در خصوص حضورش در دولت یازدهم، گفت: بنده همیشه سعی کرده ام به عنوان یک خدمت گزار کارم را به خوبی انجام دهم و تلاشم این بوده که خودم را وارد بگو مگوهای سیاسی داخلی نکنم و همیشه به دنبال اعتدال و انصاف بوده ام. همیشه نگاه می کردیم که نظام چه می خواهد و خود را با نظام میزان می کردیم.

وی ادامه داد: بنده هیچ وقت جز معلمی و استادی دانشگاه متقاضی شغلی نبوده ام و مسولیت ها بر طبق درخواست دوستان بوده! دکتر روحانی بعد از انتخابات از من خواستند در دولت یازدهم حضور داشته باشم. بنده از ایشان خواستم به من اجازه دهند که بعد از یازده سال از مسولیت های دولتی آزاد باشم. از طرفی یکی دو پیشنهاد فعالیت در خارج از کشور داشتم که ترجیح می دادم به این پیشنهادات فکر کنم اما ایشان فرمودند اجازه نداری به خارج از کشور بروم و آنجا فعالیت داشته باشم. ایشان سه پیشنهاد دادند و به من گفتند اجازه نداری از این اتاق بیرون بروی، مگر اینکه یکی از این سه پیشنهاد را قبول کنی. (خنده) اولین پیشنهاد که اتفاقاً خیلی هم خوب بود را چون اصولاً بلد نبودم، نپذیرفتم. پیشنهاد دیگر برای یکی از وزارتخانه ها بود که در مقابل این پیشنهاد هم گفتم که بنده آمادگی قبول این مسولیت را ندارم و در نهایت سومین پیشنهاد همین سازمان انرژی اتمی بود.

صالحی افزود: چون در سازمان انرژی اتمی یک نوع بحث علمی و فنی وجود دارد ما اختیار تام داریم و فکر می کنم کمتر مسولی در نظام چنین اختیاراتی داشته باشد.

وی در مورد آخرین وضعیت فعالیت های هسته ای ایران هم گفت:ما چهار هدف اساسی را دنبال می کنیم. اولین هدف سازمان انرژی اتمی که قبل از انقلاب هم تبیین شده، تولید برق و انرژی پاک از توان هسته ای است. وقتی به سراغ تولید برق می رویم، باید به نحوی از امداد رسانی سوخت نیروگاه ها اطمینان حاصل کنیم. بنا بر این هدف دوم، تامین سوخت هسته ای نیروگاه هاست. اگر این چرخه را نداشته باشیم، همیشه با هدف نداشتن سوخت مواجه خواهیم بود. هدف سوم، استفاده از این فناوری است. وقتی شما به دنبال نیروگاه و چرخه سوخت هسته ای رفتید، به یک فناوری دست پیدا کرده اید که می توانید از این فناوری در عرصه های دیگر هم استفاده کنید.

صالحی در ادامه افزود:«یکی از کاربردهای فناوری هسته ای، مساله رادیو داروهاست که تا امروز حدود 15 رادیو دارو ساخته شده و در خدمت مردم قرار گرفته است. بنابراین هدف و مسولیت سوم ما استفاده از فناوری هسته ای در عرصه هایی مثل صنعت، کشاورزی و پزشکی است.

وی هدف چهارم این سازمان را ارتقای کیفیت و استانداردهای صنعت کشور دانست و گفت: شما در مهندسی هسته ای با بالاترین محدودیت ها مواجه هستید و به همین دلیل هم باید بالاترین استانداردها را رعایت کنید. بنابر این شما باید با دقت کافی این فناوری را پیش ببرید تا مشکلی پیش نیاید و در واقع فرهنگ استاندارد جدیدی را به صنعت کشور تزریق می کنید.»

وی افزود:«در پزشکی به خوبی از این فناوری استفاده کرده ایم. در صنعت هم الان فعالیت جدیدی در صنعت نفت و نیرو شروع شده که ما با استفاده از فناوری هسته ای به اندازه گیری سطح مایعات در مخازن، حفاری چاه، شناسایی چاه در عمق های زیاد و... می پردازیم. حتی ما شرکت های به خصوصی را در این زمینه دایر کرده ایم که به صورت خاص این خدمات را ارائه می دهند. در مساله تولید برق هم الان نیروگاه بوشهر 1000 مگاوات برق تولید می کند. ما الان تنها کشور اسلامی هستیم که می توانیم تا این حد از فناوری هسته ای، برق تولید کنیم. انشالله طی هفته های آینده هم اداره کل نیروگاه بوشهر به دانشمندان ایرانی سپرده خواهد شد.

صالحی گفت:اگر بچه های بی بدیل ایرانی سوخت 20 درصد را نمی ساختند، بدون شک امروز برای تامین سوخت هسته ای با مشکل روبه رو می شدیم. بچه های ما طی 18 ماه صفحه های سوخت را تولید کردند و این در شرایطی بود که کشورهای غربی با شرط های عجیب و غریب و درخواست هزینه ای بسیار زیاد، به ما گفتند 2 سال و نیم طول می کشد تا صفحات سوخت را به ایران تحویل دهند.

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه برنامه گفت:شیوه و مکانیزم انجام مذاکرات هسته ای روشن است. یک فردی به عنوان مسول مذاکره کننده مشخص می شود که الان جناب آقای ظریف است. در ادامه شیوه کار مثل قبل است. کمیته هسته ای که دستگاه های ذی ربط در آن نمایندگانی دارند، بحث های فنی، سیاسی و ... را انجام می دهند و پرونده به شورای عالی امنیت ملی سپرده می شود و بعد از چکش کاری شدن این پرونده، هیات مذاکره کننده راهی مذاکرات هسته ای می شود.

وی ادامه داد: من قدیمی ترین فرد در پرونده هسته ای هستم. کسانی که قرار است در مجموعه فعالیت کنند، از بین کسانی هستند که قبلاً به نحوی در موضوع هسته ای سهیم بوده اند. البته بنده در مذاکرات به صورت مستقیم حضور ندارم ولی سازمان انرژی اتمی در پرونده هسته ای ایران به عنوان تصمیم ساز حضور دارد.
نظرات بینندگان