arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۸۹۴۴
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۷ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۲

بدحجابی و بهانه‌ای که رو به پایان است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بدحجابی و بدپوششی یکی از مهم‏‌ترین مشکلات جامعه اسلامی است که متاسفانه روز به روز شاهد اشاعه آن در جامعه و حتی در بین برخی از افراد معتقد هستیم.

به گزارش  ایسنا، رعایت حجاب و عفاف جدای از تأثیرات شخصی فراوانی که در جامعه دارد، یکی از نیازهای اساسی هر جامعه‏‌ اسلامی است که بارها و بارها نیز مورد تأکید بزرگان دینی قرار گرفته است.

بسیاری، علل بدپوششی خود را با گرما و تابستان مرتبط می‌دانند و می‌گویند حجاب به ویژه در فصل تابستان مانع از فعالیت‏‌های اجتماعی می‌‏شود و به همین خاطر، در فصل گرما اندکی مسئله را راحت‏‌تر می‏‌گیرند؛ اما آیا همه واقعیت این است! آیا با پایان این تتمه باقی مانده از فصل گرما همه چیز بهتر می‌شود؟

**حجاب و عفاف؛ عامل ایجاد امنیت پایدار عدم آگاهی؛ عامل ترویج بدحجابی

یک کارشناس مذهبی در میامی گفت: حجاب و عفاف در جامعه اسلامی عامل ایجاد امنیت پایدار است و به نوعی جامعه را مقابل فساد، گناه و ابتذال مصون می‌‏کند.

نسرین تاجیان اظهار کرد: هیچ تفاوتی در رعایت حجاب و عفاف میان زن و مرد نیست؛ همان‏‌طور که قرآن برای زنان رعایت حجاب را مطرح کرده، رعایت آن برای مردان نیز ضروری و واجب است.

وی افزود: اگر حجاب و عفاف از سوی مردان و زنان در جامعه گسترش یابد، آرامش روحی و روانی در جامعه حاکم می‌‏شود.

این کارشناس مذهبی با بیان این‌که رعایت حجاب امنیت نسبی در جامعه ایجاد می‏‌کند، گفت: حجاب عامل بازدارندگی مقابل هجمه‏‌های فرهنگی دشمنان علیه ارزش‏‌های انقلاب و نظام است.

تاجیان افزود: نداشتن آگاهی صحیح نسبت به حجاب می‌‏تواند عامل ترویج بدحجابی در جامعه شود و در حقیقت باید گفت که عدم آگاهی از مزیت‏‌های حجاب و فواید آن بر علاقه زن و مرد تأثیرگذار است.

وی تصریح کرد: عده‌‏ای از بی‏‌حجابان با ستیزه‏‌گری و مقید نبودن به اعتقادات دینی و ضعف ایمان، در مقابل حجاب موضع‏‌گیری کرده و آن را رعایت نمی‏‌کنند.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: در همه ادیان، مسئله برهنگی به شدت نکوهیده و بر رعایت حجاب تأکید بسیاری شده است.

تاجیان گفت: حجاب تعیین‏‌ کننده حریم‏‌ها و مرزها بین افراد است؛ به همین جهت، در اسلام مردان و زنان در خصوص حجاب و آثار زیان‏بار بی‏‌حجابی در دنیا و آخرت سفارش شده‌‏اند.

**حجاب؛ وسیله‌ پیشرفت جامعه

یک کارشناس علوم دینی در گرمسار نیز گفت: حجاب وسیله‌ای سالم برای پیشرفت جامعه است.

طاهره عباسی افزود: بی‌توجهی خانواده‌ها به امر بدحجابی فرزندان‌شان سبب می‌شود تا فرهنگ حجاب کم‏رنگ شود.

وی تصریح کرد: بی‌اطلاعی والدین از نحوه صحیح تربیت و تشویق فرزندان به حجاب و در نتیجه بدبین شدن فرزندان به حجاب از جمله عوامل بدحجابی در جامعه است.

این کارشناس علوم دینی تأکید کرد: رعایت حجاب یک ارزش انسانی است و برای مصون ‏ماندن از زشتی‌ها بسیار مؤثر است.

این کارشناس علوم دینی گفت: بانوان با حفظ حجاب همچون سدی محکم برابر افرادی که می‌خواهند چهره زن مسلمان را خدشه‌ دار کنند، می‌ایستند.

عباسی افزود: بانوان مسلمان ایرانی به خاطر عفت و حجاب خود به عنوان الگوی کامل در جهان مطرح هستند و باید این موقعیت را حفظ کنند.

وی تصریح کرد: زن در جامعه اسلامی از شأن و منزلت برخوردار بوده و این شرافت و بزرگی تنها در سایه حفظ حجاب است.

این کارشناس علوم دینی تأکید کرد: والدین به ویژه مادران باید حجاب را برای فرزندان خود تعریف کرده و الگوی مناسبی برای آنان معرفی کنند تا حجاب برای فرزندان زیبا جلوه داده شود.

**فرهنگ‏‌سازی در خانواده؛ بهترین راه ترویج فرهنگ حجاب

یک فعال سیاسی جامعه بانوان سمنان نیز در همین ارتباط گفت: بهترین راه ترویج عفاف و حجاب، فرهنگ‏‌سازی و بصیرت‏‌ افزایی در خانواده‌‏هاست.

عفت دیابی اظهار کرد: اگر خانواده‌‏ها به این امر مهم اهمیت دهند و فرزندان بدانند که با بدحجابی از ارزش آنها کاسته شده و چه عواقبی برایشان وجود دارد، خیلی از این مشکلات حل خواهد شد.

وی افزود: کسانی که حجاب را انتخاب کرده‌‏اند، نسبت به افراد بی‏‌حجاب یا بدحجاب از عزت نفس بالاتری برخوردار هستند.

این فعال سیاسی جامعه بانوان سمنان افزود: در صورتی که فرد مورد سرزنش، تحقیر یا سوء‏استفاده قرار گیرد، عزت نفس او کاهش می‏‌یابد و پیامدهای ناگواری در زندگی فردی و اجتماعی او خواهد داشت.

دیابی افزود: حساسیت‏‌های زن با کاهش عزت نفس او به تدریج از دست رفته و به تدریج حیا از وی رخت بربسته و برایش ارتکاب گناه سهل و آسان می‏‌شود و در نتیجه آرامش روانی در خانواده و اجتماع تنزل پیدا می‏‌کند.

**حجاب زن با حضور در محیط کار در تعارض نیست

دیابی در خصوص در تعارض قرار گرفتن حجاب زن با حضورش در محیط کار گفت: در بعضی از مشاغل اقتضا می‏‌کند تا زنان در کنار مردان قرار گیرند؛ بنابراین به جهت این‌که آرامش روانی در جامعه حفظ شود، لازم است راه‏ رفتن، نگاه‏ کردن، صحبت‏ کردن آنها طوری کنترل شود که تحریک‏‌ کننده نبوده و مردان به راحتی بتوانند در کنار زنان به کار اجتماعی خود و فعالیت خود ادامه دهند.

این فعال سیاسی جامعه بانوان سمنان خاطرنشان کرد: حجاب باعث تحکیم بنیان خانواده می‏‌شود و در صورتی که همه اعضای خانواده اعم از پدر و مادر و فرزندان در تحقق این اصل مهم قرآنی همت گمارده و خانواده‏‌ای در چارچوب قوانین اسلامی تشکیل دهند، بحث طلاق و از هم پاشیدن در خانواده‏‌ها کمتر می‏‌شود و حجاب مصونیت برای خانواده ایجاد می‏‌کند.

وی از آثار سوء بی‏‌ حجابی و بدحجابی در خانواده و اجتماع را افتادن انسان در دام‌‏ها و وسوسه‏‌های شیطانی، سقوط خانواده‏‌ها و از هم پاشیدگی شالوده و اساس خانواده و از بین رفتن امنیت روانی در جامعه عنوان کرد.

دیابی اظهار کرد: زیبایی، جوانی، مورد توجه قرار گرفتن، سرآمدن بودن و هم‌چنین همه زیبایی‏‌های دنیا به سرعت در گذر هستند و فقط بهره هر کس از بازار دنیا در پرونده او باقی می‏‌ماند، عده‏‌ای با سرمایه عمر بهترین کالا را که علم و عمل و جلب ‏رضای پروردگار است، از این بازار می‏‌خرند و عده‏‌ای سرمایه‏‌ها را از کف داده و سودی نبرده و با دست خالی از این بازار می‏‌روند.

**حضور زنان عفیفه در اجتماع؛ عامل ترویج فرهنگ حجاب

هم‌چنین یک کارشناس مسائل اجتماعی اظهارداشت: زن باحجاب و عفیفه با حضور سازنده خود در جامعه می‏‌تواند باعث ترویج فرهنگی حجاب و عفاف شود.

کوکب فیض با اشاره به حدیثی از امیر مؤمنان(ع) اظهار کرد: حضرت علی(ع) در حدیثی فرموده‌‏اند که هرکس عزت نفس داشته باشد، خود را به گناه آلوده نمی‏‌کند؛ بنابراین با توجه به این روایت می‏‌توان گفت که حجاب و عزت نفس با هم رابطه‏‌ای دو طرفه داشته و در صورت رعایت‏‌کردن حجاب، فرد به عزت نفس بیشتری دست پیدا می‌‏کند.

وی افزود: حجاب درونی و باطنی به معنای رعایت اصول پوشش اسلامی در درون نفس انسان است؛ به این معنا که قلب و دل خویش را از حضور گناهان حفظ کنیم.

این کارشناس گفت: بهترین راه ترویج عفاف در جامعه، الگوسازی مناسب برای جوانان و تبلیغ و ترویج این الگوها با روش‌‏های مناسب و هوشمندانه است که در این مسیر باید از پتانسیل‏‌های صدا و سیما، رسانه‏‌های گروهی، نهادهای تربیتی، تولیدات و محصولات فرهنگی و آموزشی استفاده کرد.

فیض خاطرنشان کرد: علت این‌که زنان و دختران بیشتر در امر حجاب و عفاف مورد هشدار قرار گرفته‌‏اند، به این دلیل است که یکی از ویژگی‏‌های ذاتی زن داشتن جذابیت و قابلیت اغواگری است؛ به همین دلیل حفظ حجاب برای زن باعث حفظ شخصیت او می‏‌شود.

این کارشناس مسائل اجتماعی در خصوص این که چرا بعضی از بانوان با توجه به پوشیدن چادر حجاب را رعایت نمی‏‌کنند، گفت: به نظر می‏‌رسد علت این امر، عدم اعتقاد واقعی و قلبی آنها به حجاب باشد و این‏‌گونه افراد معمولاً از سر عادت یا بنا به مقتضیات و شرایط مکانی خود از چادر استفاده می‏‌کنند.

وی تصریح کرد: بی‏‌شک حجاب به واسطه تقویت حیا و عفت در خانواده باعث تقویت و تحکیم بنیاد خانواده می‏‌شود؛ حفظ حجاب ظاهر منجر به افزایش عفت و پاکدامنی زن خواهد شد.

فیض ادامه داد: بی‏‌حجابی یا بدحجابی می‏‌تواند آثار سوء زیادی را در جامعه به دنبال داشته باشد؛ از جمله تخریب و تحقیر کرامت و شخصیت انسانی زن، تأثیر بر روابط افراد جامعه، ایجاد تزلزل در بنیاد خانواده و روابط خانوادگی، ترویج ابتذال در فضای عمومی جامعه که این امر منجر به هدر رفتن بسیاری از استعدادها و توانایی‏‌ها می‏‌شود.

این کارشناس در این خصوص از مسئولان خواست تا با اهتمام بخشیدن جدی، هوشمندانه، عالمانه دستگاه‏‌های متولی موضوعات فرهنگی به مسئله حجاب و عفاف در جامعه و اتحاد راهکارهای دقیق و صحیح علمی برای این امر و استفاده از تمام پتانسیل‏‌های موجود مانند رسانه‌‏های گروهی، روزنامه‏‌ها، صدا و سیما به ویژه در حوزه فیلم‏‌ها و سریال‏‌ها، لوازم فرهنگی، آموزشی، ورزشی و پوشاک و ... از ترویج بدحجابی جلوگیری شود.

حجاب ظاهر؛ برآمده از عفاف درون

فرمانده پایگاه مقاومت بسیج صفیه سمنان نیز گفت: حجاب ظاهر ریشه در عفاف درون دارد و اگر کسی بخواهد پاک باشد، ظاهر و باطنش را باید یکی کند.

منصوره علومی اضافه کرد: نمی‏‌توان قبول کرد که کسی گناه بسیار انجام دهد و بگویند دلش پاک است؛ چرا که جز از دل پاک، نگاه پاک برنمی‏‌آید.

وی اظهار کرد: کسانی که بی‏ بند و بار هستند، همیشه می‏‌گویند دلت باید پاک باشد و آنها متوجه این نیستند که پاکی دل در رفتار ظاهر نمایان خواهد شد؛ بنابراین حیا و عفت مانعی برای انجام گناه و بی‏ بند و باری است و باعث ایجاد ظاهری آراسته می‏‌شود.

فرمانده پایگاه مقاومت بسیج صفیه سمنان افزود: رعایت حجاب موجب افزایش پای بندی و حیای مردان در خانواده می‏‌شود و این امر باعث تحکیم بنیاد خانواده و ایجاد آرامش روحی و روانی در خانواده خواهد شد.

وی بیان کرد: بهترین راه اشاعه فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه در اولویت قرار دادن موضوع حجاب و عفاف در برنامه‏‌های دستگاه‏‌های اجرایی کشور برای مقابله با روند فرآیند بدحجابی، ابلاغ روش‌‏های اجرایی و تعیین ضوابط در مورد نوع پوشش افراد در بخش‏‌های اداری به همراه نظارت است.

علومی افزود: ایجاد مراکز و مؤسسات متعدد با هدف الگوسازی، ارائه مدل‏‌های مناسب و متنوع، اصالت‏‌بخشی به فرهنگ عفاف از طریق محصولات فرهنگی و هنری، نظارت بر تولید، توزیع و عرضه پوشاک داخلی و خارجی و رفع اشکالات موجود در این زمینه، نظارت و ارزیابی عملکرد رسانه‏‌ها به ویژه صدا و سیما در ارتباط با الگوهای تبلیغی و تأثیر آن در جامعه از دیگر راه‌‏های اشاعه فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه است.

حضور سازنده زنان در اجتماع در گرو حفظ حجاب است

مدیر آموزش عقیدتی سیاسی بسیج خواهران سپاه قائم آل‏ محمد(عج) استان سمنان گفت: حجاب و پوشش اسلامی یکی از عوامل زمینه‏‌ساز حضور مطلوب، سازنده، سالم و مناسب زن در اجتماع است.

زهرا همتی بیان کرد: افراد بی‏‌حجاب و آنان که پوشش اسلامی را به ابتذال کشانده‌‏اند، آنچه از زن به نمایش می‏‌گذارند، میل به خودنمایی و بی‏‌عفتی است؛ بنابراین رعایت حجاب در اجتماع باعث تعدیل غریزه خودنمایی می‏‌شود.

وی اظهار کرد: زنان محجبه، مجاهدان فی‏‌سبیل الله هستند و نه جهادی اصغر بلکه جهادشان جهادی اکبر است؛ چرا که با رعایت حجاب در بیرون با دشمنانی که درصدد ایجاد و گسترش فساد اخلاقی در جامعه هستند، مبارزه می‏‌کنند و در درون هم با نفس خود می‏‌جنگند.

مدیر آموزش عقیدتی سیاسی بسیج خواهران سپاه قائم آل‏‌ محمد(عج) استان سمنان افزود: حجاب و عفاف در حقیقت عامل تحکیم، تداوم و بقای خانواده است و باید گفت که حجاب از جمله عوامل بازدارنده پدیده طلاق است.

حجاب؛ مجوز حضور زن در اجتماع

مدیر آموزش عقیدتی سیاسی بسیج خواهران سپاه قائم آل‌‏ محمد(عج) استان سمنان با اشاره به تأکید اسلام بر رعایت حجاب و حفظ و صیانت از آن اظهار کرد: همان‏‌طور که ظاهر زن، مرد را به سمت خاصی جذب می‏‌کند، روح و باطن زن نیز مردان را به سمت خاصی می‏‌کشاند.

وی افزود: زن سست‌ ایمان و پرتقاضا اگر در پوشش هم قرار گیرد، امواج تقاضاگونه او در فضا پخش می‎‏شود و بر روح مردان اثر می‏‌گذارد.

مدیر آموزش عقیدتی سیاسی بسیج خواهران سپاه قائم آل‏‌ محمد(عج) استان سمنان گفت: حجابی که در روح و روان انسان نفوذ کند، حجابی همراه با عفت و حیاست و چنین فردی نمی‏‌پسندد که با ظاهری مبتذل در اجتماع حضور یابد؛ چرا که روح عفیف چنین فردی اجازه تبرج و خودنمایی را به او نمی‏‌دهد.

همتی تصریح کرد: انسانی که از درون بازنده باشد و توانایی کنترل نفس درونی خود را نداشته باشد، نمی‏‌تواند ظاهر و بیرون خود را بسازد و بنابراین بازنده است.

وی عنوان کرد: یکی از دلایلی که بعضی از بانوان حجاب کاملی ندارند، این است که این‏‌گونه بانوان حجاب را با رضایت و اعتقاد و از روی سلامت درونی پذیرا نیستند. بعضی نیز حجاب را به صورت سست و منفعلانه یا به اجبار انتخاب می‏‌کنند که چنین حجابی نیز بی‏‌پایه و شکننده است و باید گفت که چنین افرادی دارای حجاب ریایی هستند.

پوشیدن چادر اگر از سر رضایت و علاقه نباشد به بدحجابی می‏‌انجامد

همتی تأکید کرد: پوشیدن چادر اگر همراه با رضایت، عشق و علاقه نباشد، در اندک زمانی منجر به بدحجابی یا بی‏‌حجابی می‏‌شود.

وی اظهار کرد: اینکه عده‏‌ای بر این باورند که حجاب و عفاف با حضور سازنده زن در اجتماع در تعارض است، باوری اشتباه بوده؛ چرا که در حقیقت حجاب مجوز حضور زن در جامعه است و اگر قرار بود زنان در اجتماع حضور نداشته باشند، تشریح حکم حجاب و تأکید بر رعایت آن بی‏‌معنا بود.

مسئول نمایندگی ولی‏‌فقیه در سپاه سمنان: برخی از بانوان با وجود به سر داشتن چادر حجاب را رعایت نمی‌‏کنند

مسئول نمایندگی ولی‌‏فقیه در سپاه سمنان گفت: نداشتن درک صحیح از واقعیت و ماهیت حجاب اسلامی و مبانی آن باعث شده که برخی از بانوان با وجود به سر داشتن چادر، حجاب را رعایت نکنند.

حجت‏‌الاسلام والمسلمین محمدتقی خیری‏‌ گنجی اظهار کرد: حجاب و عزت نفس در واقع رابطه معنوی با یکدیگر داشته و به عبارتی دیگر هرکس عزت دارد، سعی می‏‌کند تا با رعایت حجاب خود را از معرض گناه دور دارد.

وی افزود: افراد باید حجاب درونی که همان حفظ زبان و اعضا و جوارح بدن از محرمات الهی است و همچنین حجاب ظاهری خویش را که همان حفظ ظاهر و رعایت موازین و مقررات تعیین شده نسبت به حجاب و عفاف است، رعایت کنند.

مسئول نمایندگی ولی‏‌فقیه در سپاه سمنان خاطرنشان کرد: بهترین راه اشاعه فرهنگ عفاف در جامعه، الگوگیری از بانوی دو عالم فاطمه‏ زهرا (س)، حفظ حجاب و عفاف و همچنین رعایت شئون اسلامی در حد معین است.

خیری‏‌ گنجی ادامه داد: عدم آگاهی و درک صحیح از واقعیت و ماهیت حجاب اسلامی و مبانی آن باعث شده که برخی از بانوان با وجود اینکه چادر به سر دارند، ولی حجاب را رعایت نکنند.

وی در خصوص تأثیر حجاب بر بنیاد خانواده گفت: حجاب باعث استحکام ظاهری و باطنی خانواده می‏‌شود و خانواده مانند صدف ارزش‏های خود را پنهان می‏‌کنند و به موقع از آن بهره‏‌مند می‏‌شود.

مسئول نمایندگی ولی‏‌ فقیه در سپاه سمنان تصریح کرد: رابطه‌‏ای التزامی بین عفت و حیا با حجاب ظاهری وجود دارد؛ حجاب وابسته به عفت و حیاست و تا عفت و حیا نباشد، حجاب معنا پیدا نمی‏‌کند.

خیری‏‌ گنجی، اثرات سوء بدحجابی را این‏‌گونه بیان کرد: بدحجابی در جامعه قطعاً دارای اثرات سوئی خواهد بود و از جمله می‏‌توان به ریزش بنیان خانواده، آلت دست نامحرمان قرار گرفتن، سوء‏استفاده بیگانگان از افراد، زیر پا گذاشتن اساس و ارزش‌‏های اسلامی و دوری از خدا اشاره کرد.

وی عنوان کرد: باید فرهنگ اصیل حجاب اسلامی برگرفته از قرآن و روایات و مبانی آن و گفت‏‌وگوی چهره به چهره ترویج شود.

مسئول نمایندگی ولی‌‏فقیه در سپاه سمنان اضافه کرد: امر به معروف و نهی از منکر در جامعه، گفتار عملی و رعایت حجاب اسلامی توسط خود و فرزندانمان، در اختیار قرار دادن وسایل و امکانات مرتبط با این بحث می‏‌تواند راهکارهای مثمری در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه باشد.

تتمه . . .

به هر روی، انتظار مردم از دولتمردان این است که توجه بیشتری به مقوله ترویج فرهنگ حجاب و عفاف داشته باشد. وظیفه سنگین دولت در اشاعه فرهنگ دینی و جلوگیری از ابتذال و انحراف در جامعه بر کسی پوشیده نیست و لذا انتظار می‌رود مسوولان امر و به خصوص دولت یازدهم در زمینه حفظ این گوهر انسانی بیش از پیش تلاش کند.

انتهای پیام

نظرات بینندگان