arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۹۴
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۸ - ۲۰ بهمن ۱۳۸۹

تصویر: جرقه قیام مصر بدست این جوان زده شد

انقلاب مصر و موج اعتراضات در این كشور با فرآخوان تجمع در روز 25 ژانویه در صفحه "كلنا خالد سعید" در فیس بوك آغاز شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
انقلاب مصر و موج اعتراضات در این كشور با فرآخوان تجمع در روز 25 ژانویه در صفحه "كلنا خالد سعید" در فیس بوك آغاز شد.

صحفه "همه ما خالد سعید هستیم" به "سعید" جوان مصری اشاره دارد كه چند ماه پیش از این بر اثر شكنجه پلیس، جان سپرد اما مسئولان از پذیرش مسئولیت آن خودداری كرده بودند.

به گزارش خبرگزاری انتخاب به نقل از عصرایران "وائل غانم" شهروند مصری و مدیر منطقه ای گوگل در قاهره مسئول این صفحه است كه نخستین فراخوان تجمع علیه حسنی مبارك رئیس جمهور مصر در قاهره را مطرح كرد.

تجمع چند هزار نفری در روز 25 ژانویه گذشته در روزهای پس از آن به تجمعات و راهپیمایی ها میلیونی در قاهره برای سرنگونی مبارك تبدیل شد.

"وائل غنیم" معروف به "وائل گوگل" مدیر صفحه ای در فیس بوك است كه برای نخستین بار فراخوان برگزاری تظاهرات و تجمع علیه مبارك را در مصر مطرح كرد كه با استقبال سایر كاربران روبه رو شد.
او مدیر بخش تولیدات و بازاریابی گوگل در خاورمیانه است.

استقبال از همین فراخوان باعث شد تا نخستین روز از موج اعتراضات در قاهره و شهرهای مختلف مصر شكل بگیرد و تا امروز نیز ادامه داشته باشد.

غنیم البته پس از حضور در تظاهرات نخستین روز ، خبر و عكس حضورش را در فیس بوك و توئیتر منتشر كرد تا فردا آن روز یعنی یك روز قبل از جمعه خشم توسط نیروهای امنیتی لباس شخصی بازداشت شود.

در ابتدا هیچ اطلاع رسانی از دستگیری وی انجام نشد و تا مدت ها از سرنوشت و وضعیت او خبری نبود. اما این وضعیت با اعمال فشار گسترده شركت گوگل، رسانه های مستقل، فعالان مصری در تویتر، فیس بوك و وبلاگ ها ، زمان زیادی سپری نشد تا شخص نخست وزیر در اقدامی برای جلب نظر معترضین، از حضور او در زندان های نیروهای امنیتی حكومت و تلاش برای آزادیش خبر داد.




بعد از آن هم نخست وزیر جدید، اولین نفری بود كه خبر آزادی غنیم را اعلام كرد. غنیم 12 روز را با چشمانی بسته شده، در زندان گذراند.

نیروهای امنیتی مصر در دوران بازداشت، از او درباره دخالت خارجی در راه اندازی موج اعتراضات بازجویی می كردند.

او پس از آزادی در روز دوشنبه گذشته، به طور زنده با شبكه خصوصی "دریم" مصر مصاحبه كرد و در پاسخ به سؤالی درباره كشته شدن نزدیك به 300 نفر در موج اعتراضات، ناگهان بی اختیار شروع به گریه كرد تا انعكاس این صحنه از شبكه های تلویزیونی مختلف، شمار زیادی از مردم را به صف معترضان در میدان التحریر قاهره و دیگر شهرهای مصر اضافه كند.

وی در حالی كه بی اختیار اشك می ریخت گفت: "به هر پدر و مادری كه فرزند خود را از دست داده می گویم متاسفم اما این اشتباه ما نبود بلكه اشتباه كسی است كه همچنان پایبند به قدرت است و نمی خواهد آن را ترك كند."

همین جملات كافی بود تا به گفته رویترز "اشك های فعال مصری - وائل غنیم - خون جدیدی را در رگ های معترضین مصری  وارد كند ؛ معترضینی كه سعی می كنند جنبش آنها ادامه یابد. جنبش اعتراضی كه وارد هفته سوم شده و همچنان خواهان كناره گیری حسنی مبارك از ریاست جمهوری مصر است."

غنیم در مصاحبه خود همچنین گفت: "حكومتی كه مردم را تنها به خاطر اظهار نظر دستگیر می كند، باید سرنگون شود."

با گذشت دو ساعت از پخش این مصاحبه، سایت "مصراوی دات كام" نیز نوشت: "اشك های غنیم میلیون ها نفر را به حركت وادار كرد و باعث شد موضع بسیاری از موافقان بقای مبارك به مخالف تغییر كند."

در مدت زمان كوتاهی كه از پخش مصاحبه تلوزیونی غنیم می گذشت حدود 70 هزار نفر سراغ اینترنت رفتند تا صفحه غنیم را در فیس بوك تایید كنند.

 كلنا سعید خالدبرخی رسانه ها و فعالان مصری نیز گفتند كه صحنه اشك ریزی غنیم برای كشته شدگان موج اعتراضات با نبود پشیمانی در چهره مبارك قابل مقایسه است.

مبارك در سخنرانی های اخیر خود هیچ اشاره ای به كشته شدگان نكرد و این در حالی كه پیش از این، مبارك پس از درگذشت نوه كم سن خود، اعلام عزای عمومی كرده بود.

غنیم همچنین به بیش از 2 میلیون معترض در میدان تحریر قاهره پیوست و در سخنانی خطاب به جمعیت گفت: "شما قهرمان هستید. من قهرمان نیستم."

غنیم به رویترز هم گفت: "به همه پدران و مادرانی كه پسران و دختران خود را از دست دادند و افرادی كه برای آرمان خود جانشان را از دست دادند می گویم آنها قهرمان واقعی هستند آنها كه جان خود را برای میهنشان دادند."

وی افزود: "جوانانی را دیدم كه كشته شدند و هم اكنون مسئولیت رئیس جمهور است كه ببیند مطالبات ملت چیست. كناره گیری رئیس جمهور جزئی از این مطالبات است. مصر بالاتر از همه و برای همه است.خون افرادی كه كشته شدند نباید به هدر رود."

پس از آزادی غنیم و در كمتر از یك روز، بیش از 148 هزار نفر به صفحه "غنیم سخنگوی انقلابی ها باشد" در فیس بوك رفتند و آن را تایید كردند تا پس از آن غنیم این مسئولیت را بپذیرد.

این اتفاق در حالی رخ داد كه رسانه های دولتی مصر، معترضین مستقر در میدان التحریر را "متعصبان غیرمسئول" توصیف می كنند كه اقتصاد مصر را نابود و برنامه های عناصر خارجی را اجرا می كنند.

دولت مصر در رسانه های وابسته به خود می نویسد كه معترضین در برابر بهبود وضعیت اقتصادی مصر پس از موج اعتراضات مردمی، مانع سازی می كنند. البته برخی از ساكنان قاهره نیز از ادامه تحصن در یكی از حیاتی ترین میدان های قاهره ناراحت اند.

"زینب محمد" وبلاگ نویس مشهور مصری به رویترز می گوید: "اتفاق بزرگی افتاد. هیچ كس انتظار نداشت شمار زیادی از مردم در سومین هفته از آغاز اعتراضات در میدان تحریر جمع شوند. صدها نفر در سراسر مصر كشته شدند ولی مبارك نه عذرخواهی می كند و نه برای خانواده های آنها ابراز ناراحتی كرد. اشك های وائل از همه اینها صادقانه تر بود."

روزنامه القدس العربی نیز نوشت: در تظاهرات بعد از اشك های غنیم در روز سه شنبه ، بسیاری برای نخستین مرتبه به جمع مخالفان پیوستند.

غنیم در مصاحبه اش در حالی كه اشك از چشمانش سرازیر بود گفت: " ما خیانتكار نیستیم اما مصر را دوست داریم. در ابتدا، انقلاب از جوانان اینترنتی آغاز شد سپس به همه جوانان مصر منتقل شد. "

وی با تاكید بر لغو قانون حالت فوق العاده در مصر، با انتقاد از نحوه دستگیری اش گفت: من تروریست یا تاجر مواد مخدر نیستم كه با آن وضعیت نامناسب مرا بازداشت كردند.

غنیم همچنین گفت كه در تظاهرات نخستین روز تظاهرات معترضان مصری در روز 25 ژانویه هیچ فردی از اخوان در آن مشاركت نداشت.

یورو نیوز نیز نوشت:"وائل گوگل" مهندس 31 ساله آی تی میلیون ها مصری را به گریه انداخت.

وی در برنامه تلوزیونی "10 عصر " شبكه خصوصی دریم مصر گفت: ما بدون برنامه ریزی گسترده روز 25 ژانویه را تعیین كردیم. من تنها یك مبارز كی بورد (صفحه كلید) هستم اما دیگران جان خود را برای دست یابی به مصری زیباتر تقدیم كردند.

او ادامه داد: من در پاسخ به سوال وزیر كشور مصر كه گفته بود چه مشكلی وجود دارد گفتم مشكل در بی اعتمادی میان ماست و اینكه شما ما را گوسفندانی می دانید كه باید مدیریت كنید. همچنین پوشش رسانه ای دولتی در مصر با انحراف عمدی روبه رو است.

نظرات بینندگان