arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۱
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۲ - ۰۳ بهمن ۱۳۸۹

مهارت‌های ریاضی به ماهی‌ها هم رسید!

مهارت‌های ریاضی به ماهی‌ها هم رسید! یك پژوهش جدید نشان داده كه گونه‌ای ‌ماهی گرمسیری می‌تواند بین مقادیر كوچك و بزرگ تمیز قائل شده و همچنین تا سه بشمارد!
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مهارت‌های ریاضی به ماهی‌ها هم رسید! یك پژوهش جدید نشان داده كه گونه‌ای ‌ماهی گرمسیری می‌تواند بین مقادیر كوچك و بزرگ تمیز قائل شده و همچنین تا سه بشمارد!

به گزارش خبرگزاری انتخاب به نقل از ایسنا، یك تیم تحقیقاتی از دانشگاه‌های تورنتو میساسوگا و اوویدو در اسپانیا برای این پژوهش از نتایج بدست‌آمده پیشین در مورد تمایل این ماهی به جست‌وجوی مكان امن در محیط‌های ناشناخته از طریق پیوستن به بزرگترین گروه شناخته شده ماهی‌ها استفاده كردند.


دانشمندان از بچه‌ماهی‌هایی از این نوع در مخازن جداگانه استفاده كردند و سپس به آنها فرصتی مشابه برای پیوستن به گروه ماهی‌هایی با تعداد اعضای متفاوت دادند.

این ‌ماهی ها همچنین می‌توانستند بین دو گروه بزرگ، گروه بزرگتر را انتخاب كنند مادامی كه نسبت بین گروه‌ها 2:1 یا بالاتر می‌بود. پایین این میزان، انتخاب آنها را كمتر قابل پیش‌بینی كرده، بدین معنی كه توانایی برآورد مقدار این جانداران محدود است.

در پی این تحقیقات، در پژوهش جدید آمده كه قوه تشخیص این گونه ماهی دقیق‌تر از این میزان است. برای مثال این ماهی می‌تواند تفاوت بین دو و سه را بفهمد.

به گفته محققان این توانایی از سه فراتر نمی‌رود.

توانایی شمارش دقیق به نظر زیاد برای ماهی‌ها مهم نبوده بنابراین آنها احتمالا مهارت‌های خود را از آنچه دانشمندان تاكنون كشف كرده‌اند بیشتر تكامل نخواهند بخشید.

با این‌حال برآورد اندازه گروه‌ها به ماهی این اجازه را می‌دهد تا با پیوستن به گروه بزرگتر از خود محافظت كرده و منابع غذایی بیشتری را كشف كند.

برچسب ها: ماهی ، ریاضی دان ، مهارت ، شمارش
نظرات بینندگان