arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۱۰۷۱
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۲۰ - ۰۷ مهر ۱۳۹۲

گزارش نیویورک‌ تایمز از تحرکات تندروها در مراسم استقبال از روحانی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : حواشی مراسم استقبال از رییس جمهور در فرودگاه مهرآباد محور گزارش نیویورک تایمز شده است.

به گزارش تیک Tik.ir، نیویورک تایمز در مطلبی به مراسم استقبال از رئیس جمهور ایران پس از بازگشت از نیویورک پرداخته و می‌نویسد: ده‌ها نفر از معترضان روز شنبه پس از بازگشت «حسن روحانی» از سفر نیویورک و تماس آخرین لحظه‌ای رئیس‌جمهور آمریکا با وی، به سمت رئیس جمهور ایران تخم‌مرغ و حداقل یک کفش پرتاب کردند.

این روزنامه آمریکایی در ادامه می نویسد: این تجمع اعتراضی در حالی برگزار شد که حامیان رئیس جمهور ایران برای تشویق و تحسین رویکرد دیپلماتیک حسن روحانی در فرودگاه حاضر شده بودند. اعتراضات صورت گرفته در هنگام استقبال از رئیس جمهور ایران شکاف سیاسی درون این کشور بر سر تعامل با آمریکا را نشان می دهد؛ تقابل با حسن روحانی و دیگر اعضای دولت در حالی صورت می گیرد که آنها تلاش می کنند تحریم های بین المللی علیه این کشور را لغو کنند.

حسن روحانی در حالی که سوار بر ماشین بود و از سان روف برای حامیانش دست تکان می داد، مخالفان شروع به ضربه زدن به خودروی وی کردند. گاردهای امنیتی تلاش کردند بوسیله چتر از رئیس جمهور محافظت کنند، در همین حال برخی دیگر از مخالفان نیز با بستن مسیر حرکت خوردوی رئیس جمهور اقدام به خواندن نماز کردند.

در حالی که نیروهای پلیس تلاش می کردند جمعیت در حدود 200 نفری حامیان رئیس جمهور را کنترل کنند، حامیان رئیس جمهور ایران شعار می دادند، «روحانی، مرد تغییر، زنده باد». تندروها نیز در پاسخ به شعار حامیان روحانی شعار می دادند: «مردم ما بیدارند از آمریکا بیزارند.»

در ادامه نیروهای گارد محافظت از رئیس جمهور، وی را به داخل خودرو بردند و سرعت حرکت خودروی حامل وی نیز افزایش پیدا کرد.

مردم ایران امیدوار هستند که تغییراتی در مسیر بهبود کشورشان صورت بگیرد و از اتفاقاتی که هفته گذشته در سازمان ملل برای روحانی و همکارانش رخ داد نیز هیچان زده هستند.

این در حالی است که بسیاری معتقد هستند که مواضع باز رئیس جمهوری جدید ایران مورد حمایت رهبر ایران است، اما هنوز روشن نیست که تندروهای قدرتمند در ایران آماده بهبود روابط با آمریکا پس از چند دهه قطع رابطه هستند یا نه.

برخی از تحلیلگران با ابراز تعجب از تجمعات اعتراضی روز گذشته بر این باورند که معترضانی که در مراسم استقبال از رئیس جمهور حاضر شده بودند اجازه این حضور را در شرایطی که کنترل شدید بر روی تحمعات عمومی در ایران وجود دارد. با این حال معترضان اعلام کرده بودند که اعتراض آنها خودجوش بوده است.

نظرات بینندگان