arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۱۲۹۲
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۴ - ۰۹ مهر ۱۳۹۲

فرانسه تحقیق درباره دارایی‌ها اسد را آغاز کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 دادستان های شهر پاریس تحقیقات اولیه در خصوص دارایی های بشار اسد در فرانسه را آغاز کرده اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، گروه های مبارزه با فساد در فرانسه رفعت اسد، عموی بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه را متهم به دستیابی غیرقانونی به یک ثروت گسترده و یک امپراطوری از دارایی ها کرده اند.

یک منبع خبری قضایی در فرانسه به خبرگزاری فرانسه گفت که پس از ثبت شکایتی در تاریخ 13 سپتامبر، روز دوشنبه تحقیقات در خصوص دارایی های رفعت اسد، بردار حافظ اسد، رئیس جمهوری سابق سوریه آغاز شده است.

این شکایت از سوی گروه های ضد فساد شفافیت بین الملل و همچنین گروه موسوم به "شرپا" مطرح شده و عموی 76 ساله بشار اسد را متهم کرده است به اینکه از طریق فساد مالی و اختلاس ثروتی هنگفت در فرانسه به دست آورده است.

رفعت اسد که پیشتر یکی از مقامات دولت سوریه بود در سال 1984 از دولت برادرش حافظ اسد جدا شد و بنا بر گزارش ها با دولت فعلی نیز هیچ ارتباطی ندارد.

رفعت اسد پیش از جدایی از حکومیت سوریه متهم شده بود به اینکه در جریان سرکوب قیام طرفداران اخوان المسلمین سوریه در سال 1982 مسئول کشتار هزاران تن بوده است. این کشتار در سال 1982 در شهر در شهر حماة توسط سربازان ارتش سوریه که گفته شده بود تحت فرماندهی رفعت اسد هستند، انجام شد و طی آن 10 تا 25 هزار تن کشته شدند.

با وجود این رفعت اسد در سال 2011 هرگونه نقش خود در این کشتار را رد کرده و این اتهامات را علیه خود یک "افسانه" خواند.

شکایت مطرح شده علیه بشار اسد عنوان ساخته که وی میلیاردها یورو ثروت را از طریق فساد، اختلاس اموال عمومی و سوءاستفاده از دارایی های شرکتی و دیگر جرایم به دست آورده است در حالی که وی هیچ گونه فعالیت حرفه ای شناخته شده ای نداشته است.

ویلیام بوردون، وکیل فرانسوی و رئیس گروه شرپا از تصمیم دادستان ها در فرانسه به عنوان قدم اول استقبال کرد اما گفت که باید قضات تحقیق کننده یک تغییرات کامل را به جریان بیاندازند.

همچنین مارسل سکالدی، وکیل رفعت اسد نیز آغاز این تحقیقات را در حالی که سال ها از زمانی که موکلش در فرانسه سکنی گزیده محکوم کرده و آن را نشانه خودبینی فرانسوی ها دانست.

رسانه های فرانسوی گزارش دادند که رفعت اسد دارایی هایی شامل یک عمارت و چندین واحد آپارتمان در پاریس داشته و روزنامه لوموند فرانسه مجموع ارزش املاک وی در فرانسه را 160 میلیون یورو برآورد کرده است.

نظرات بینندگان