arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۱۳۱۵
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۵ - ۰۹ مهر ۱۳۹۲

شایعه خطر مرگ با مصرف داروی "دگلوفین" صحت ندارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک داروساز با بیان این مطلب که مصرف بالای استامینوفن با غلظت بالا تنها می‌تواند کبد انسان را درگیر کند و باعث ایجاد مرگ نمی‌شود، گفت: خطر مرگ‌آور داروی مشابه استامینوفن به نام "دگلوفین" شایعه است.

دکتر امیر اسدی اسکندر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه استامینوفن به عنوان یک داروی ضدالتهاب استروئیدی مصرف می‌شود، افزود: مطالعات سم‌شناسی و بالینی داروی استامینوفن به طور کامل نه تنها روی حیوانات بلکه با گذشت زمان روی نسل‌های مختلف بررسی و مشخص شده این دارو عوارضی ندارد.

وی با بیان این مطلب که مصرف طولانی مدت این دارو با غلظت بسیار بالا تنها کبد انسان را درگیر می‌کند، اظهار کرد: فرمول ساخت داروی استامینوفن مشخص و ادعای خطر مرگ‌آور بودن آن تنها یک شایعه است و نمی‌تواند سندیت برای این دارو داشته باشد.

اسدی اسکندر با اشاره به اینکه درصد قابل توجهی از داروی استامینوفن در داخل کشور تولید می‌شود و درصد کمی به واردات اختصاص دارد، گفت: ضمن اینکه واردات تمامی کارخانه‌های تولید دارو تحت نظر وزارت بهداشت قرار دارد و اگر دارویی نقص داشته باشد اجازه ورود آن به کشور صادر نمی‌شود.

این داروساز تصریح کرد: حتی اگر این فرضیه را در نظر بگیریم که داروی "دگلوفین" تولید یا وارد کشور شده است، تمام مدارک دارو شامل اسم کارخانه سازنده دارو، شماره سری ساخت دارو، زمان انقضاء قابل پیگیری و بررسی است و در این رابطه نقطه مبهمی در صنعت دارو سازی وجود ندارد.

وی اظهار کرد: شرکت‌های واردکننده تعهد دارند در صورت بروز عوارض پس از مصرف دارو با کارخانه سازنده این مطلب را بررسی کنند، بنابراین قطع یقین می‌توان گفت که انتشار این خبر گمراه کننده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: داروهای چاقی، لاغری، ترک اعتیاد و محرک‌های جنسی که از طریق ماهواره تبلیغ می‌شود به علت سم بالا می‌توانند مرگ‌آفرین باشند.
نظرات بینندگان