arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۱۳۹۸
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۵ - ۱۱ مهر ۱۳۹۲

جنگ قدرت در عربستان میان چه کسانی در می‌گیرد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معارض عربستاني و مؤسس "جنبش اسلامي براي اصلاحات"، با اشاره به ابعاد تازه جنگ قدرت در خاندان سعودی، چالش های پیش روی مهمترین رقبای ولی عهد عربستان برای رسیدن به پادشاهی را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، سعد الفقيه تاكيد كرد: حكومت عربستان از برپايي يك نظام اسلامي پاك كه بر اساس مشورت و محاسبات و شفافيت كار كند و بتواند نمونه جذاب و قانع كننده اي از حكومت صحيح مذهب تسنن ارائه دهد، هراس دارد زيرا اگر بهار عربي به عربستان برسد دوران پادشاهي موروثي سعودي ها به پايان خواهد رسيد.
فقیه در گفتگوي ویژه با نشريه الكترونيكي "حس پرس" درباره رقابت بر سر به دست آوردن قدرت در خاندان سعودي گفت: بعد از پادشاه، سلمان بن عبدالعزيز كه ولي عهد است قدرت را در دست خواهد گرفت اما او از آلزايمر رنج مي برد از نظر ذهني قادر به اداره كشور نيست. در سلسله مراتب رسمي هم "مقرن بن عبدالعزيز" كه معاون دوم پادشاه و نایب ولی عهد است قرار دارد كه او هم شخصيت بسيار ضعيفي دارد و پيش بيني مي شود در صورت بروز هرگونه اختلاف، به دليل ضعف نفوذ نتواند به قدرت برسد و تنها فايدۀ او اين است كه راه را بر ديگر برادرانش (فرزندان عبدالعزیز) مي بندد تا نسل دوم (نوادگان عبدالعزیز) به پادشاهی برسند.
الفقیه سپس با بیان این که برای تعیین پادشاه در عربستان، هیچ سیستم قانونی و رسمی جز "کمیته بیعت" وجود ندارد، خاطر نشان کرد: فعالیت این کمیته نیز توسط شخص پادشاه به حال تعلیق درآمد و بعد از مرگ سلطان و نایف (دو ولی عهد پیشین)، پادشاه این کمیته را عملا لغو کرده آن را دور زده است.
به گفته فقیه، شاهزاده مشعل نیز از دور رقابت خارج است. وی در این باره گفت: مشعل به هیچ وجه نمی تواند رقیب باشد. مشعل مسئول کمیته بیعت بود، که اکنون کاملا نقش آن منتفی شده است. از سوی دیگر شاهزاده مشعل بیش از سه مرتبه به حاشیه رانده شده است و با این که از نظر سنی قابلیت رقابت را دارد، اما دور زده شد و در خاندان حاکم به هیچ وجه به او به عنوان شخصی شایسته برای پادشاهی نگریسته نمی شود، زیرا او به سرقت اراضی و چپاول حق و حقوق مردم سرگرم است.
مؤسس "جنبش اسلامي براي اصلاحات" سپس درباره رقبای واقعی برای رسیدن به پادشاهی در عربستان گفت: رقابت واقعی میان دو طیف است، در یک سو متعب بن عبدالله (فرزند پادشاه کنونی)؛ و در سوی دیگر محمد بن نایف قرار دارند.
فقیه افزود: متعب، فرزند پادشاه و وزیر گارد ملی است و می دانیم که پادشاه عمداً گارد ملی را به "وزارتخانه" تبدیل کرد تا پسر خود را به رسیدن به پادشاهی نزدیک کند. ویژگی متعب آن است که با "خالد التویجری" مسئول دربار پادشاهی ائتلاف کرده و می دانیم که اداره 70 درصد از امور کشور در اختیار التویجری است و او در میان لائیک ها و لیبرال ها نفوذ دارید و از مقبولیت زیادی نزد دولت آمریکا برخوردار است و عملا و آشکارا به دنبال سکولار کردن کشور است.
رقیب دوم محمد بن نایف، وزیر کشور عربستان است. او که دومین شخص قدرتمند کشور است، از شخصیت های سنتی آل سعود به شمار می رود و به نرمش در برخورد با مردم معروف است، البته فقط تا وقتی که مردم تمایلی به رسیدن به قدرت نداشته باشند، و اگر کسی فکر رسیدن به قدرت را در سر داشته باشد، او را به شدت سرکوب می کند.
فقیه افزود: التویجری و متعب، روابط خود را با علما، حتی علمای طرفدار حکومت قطع کرده اند از سوی دیگر برای ایجاد توازن، سلطه عشایری و قبیله ای لازم را نیز ندارند.
به عقیده فقیه، در هر صورت اختلاف میان "متعب بن عبدالله" و "محمد بن نایف" خواهد بود و تنها نکته مبهم آن است که این اختلاف به چه صورت ادامه خواهد یافت، آیا آن را از طریق رسانه ها پیگیری خواهند کرد، یا این اختلاف به درگیری مسلحانه کشیده خواهد شد؟
فقیه در پایان كشورش را به مبارزه با "همه طرح هاي اسلامي اهل تسنن" متهم كرد و گفت: حكومت عربستان از زمان آغاز تحول در كشورهاي عربي نگران بود، چون اگر شهروند عربستاني به اين آگاهي برسد كه حق انتخاب حاكم و بازخواست او را دارد و از اموال عمومي سهمي از آن اوست و دولت بايد نماينده هويت او باشد، در اين صورت نظام موروثي پادشاهي در عربستان به پايان خواهد رسيد.
وي درباره دخالت نظامي عربستان در بحرين گفت: بر كسي پوشيده نيست كه دخالت عربستان در بحرين فقط براي حمايت از خاندان حاكم در آن كشور است و نه براي حمايت از حكومت اهل تسنن.

نظرات بینندگان