arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۱۵۴۴
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۵ - ۱۱ مهر ۱۳۹۲

10 نكته‌اي كه بايد درباره الشباب بدانيم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
گروه تروريستي الشباب اين روزها تبديل به تيتر نخست رسانه‌هاي جهان شده است، اما اين گروه چگونه توانسته اقدامات تروريستي خود را تا اين حد گسترش بدهد.
بعدازظهر روز شنبه 30 شهريور گروه الشباب با حمله به يك مركز خريد در نايروبي پايتخت كنيا بار ديگر بحراني جديد در آفريقا آفريد و بهانه‌اي ديگر به رژيم صهيونيستي براي اعزام كماندوهاي خود به كنيا داد. بحراني كه تا كنون 68 كشته و بيش از 175 زخمي در بر داشته است. اما آسوشيتدپرس در تحليل اين گروه تروريستي 10 نكته را بيان كرده كه اين 10 نكته براي شناخت آن مفيد است. اين موارد عبارتند از:
الشباب چيست؟
الشباب يك گروه افراطي تروريستي است كه بعد از سال 1370 زمانيكه گروه‌هاي شبه نظامي عليه حكومت سومالي مي‌جنگيدند به وجود آمد. اين گروه ريشه‌هاي فكري خود را از وهابيت عربستان گرفته است. الشباب در اصل شاخه جوانان دولت اتحاديه دادگاه‌ها بود كه در سال 1385 با هدف ايجاد يك كشور بنيادگراي مسلمان در شرق آفريقا به وجود آمد.
پيش بيني مي‌شود كه الشباب هزاران نفر نيرو داشته باشد كه چند صدنفر از آنها را خارجيان تشكيل مي‌هند. خارجياني كه اغلب آنها از خاورميانه بوده و سابقه جنگ در افغانستان و عراق را دارند. در ميان اعضاي الشباب جواناني سوماليايي ديده مي‌شوند كه برخي از آنها از جوامع اروپايي و آمريكايي به اين گروه پيوسته‌اند. در همين رابطه مقامات آمريكايي از اين امر ابراز نگراني كرده‌اند كه تروريست‌هاي فعال در افغانستان و پاكستان، به سومالي پناهنده شوند.
الشباب كجاست؟
الشباب در سال 1385 كنترل اغلب نقاط موگاديشو پايتخت سومالي را در دست گرفته بود و تا پيش از حمله نيرهاي سازمان ملل به همراه نيروهاي آفريقايي در سال 1390 به سومالي، كنترل نقاطي در مركز و جنوب اين كشور را نيز در اختيار داشت. در سال 1390 نيروهاي سازمان ملل با همراهي نيروهايي از كنيا و اوگاندا به مركز قدرت الشباب در سومالي حمله كرده و اين گروه را عقب راندند. با اين وجود الشباب هنوز كنترل برخي نقاط سومالي را در دست دارد و در اين مناطق به زعم خود قانون شريعت را به اجرا گذاشته است.
الشباب چقدر نيرو دارد؟
كسي به درستي تعداد نيروهاي الشباب را نمي‌داند،اما به نظر مي‌رسد كه اين گروه تروريستي هزاران نيرو داشته باشد.
چرا الشباب به كنيا حمله كرد؟
الشباب در دو سال گذشته در مورد حمله به كنيا هشدار داده بود. اين هشدار به واسطه شركت ارتش كنيا در حمله نيروهاي سازمان ملل به سومالي انجام شده است. حمله نيروهاي سازمان ملل در سال 1390 منجر به كاهش نفوذ الشباب در سومالي شد. الشباب همچنين مسئوليت عمليات انتحاري در كامپالاي اوگاندا را كه بيش از 70 كشته برجا گذاشت بر عهده گرفته است. اين عمليات در يك رستوران و در زماني كه مردم در حال تماشاي مسابقه فينال مسابقات جام جهاني فوتبال بودند رخ داد. اين حمله به آن دليل انجام شد كه اوگاندا نيز در حمله به سومالي نقش داشت.
ارتباط با القاعده
الشباب و القاعده در سال 1391 اعلام كردند كه با يكديگر متحد شده‌اند و "مختار ابوزبير" رهبر الشباب اعلام كرد كه در عمليات‌هاي بين‌المللي القاعده شركت مي‌كند. حمله به تاسيسات متعلق به رژيم صهيونيستي در شهر مومباسا در سال 1381 و تلاش براي حمله به هواپيماي حامل گردشگران اسرائيلي نيز به احتمال زياد توسط نيروهاي القاعده در سومالي انجام شده‌اند.
منبع مالي الشباب كجاست؟
پيش از حمله نيروهاي آفريقايي و سازمان ملل به سومالي، الشباب عمده درآمد خود را از طريق اعمال ماليات و اخذ عوارض در بنادر و فروگاه‌ها به دست مي‌آورد و اعلام شده كه پيش از سال 1390 الشباب سالانه 70 تا 100 ميليون دلار درآمد داشت. اما با از دست دادن كنترل موگاديشو و كيسمايو، بخش قابل توجهي از اين درآمد قطع شد. تنها متحد الشباب در آفريقا، كشور اريتره است كه از دشمنان قديمي اتيوپي محسوب مي‌شود، اما اريتره كمك به الشباب را رد مي‌كند.
آيا الشباب تكثير مي‌شود؟
به نظر مي‌رسد كه الشباب بعد از اتحاد با القاعده تكثير شده و كارشناسان نيز از احتمال انجام حملات بين‌المللي توسط اين گروه خبر مي‌دهند. به نظر مي‌رسد گروه‌هاي شبه نظامي كه مخالف فعاليت شركت‌هاي خارجي در سومالي هستند نيز از الشباب منشعب شده‌اند.
نقش آمريكا در جنگ عليه الشباب
ادعا مي‌شود آمريكا از اولين مداخله نظامي كشورهاي آفريقايي عليه الشباب حمايت كرد. اين حمله با حضور نيروهاي اتيوپيايي در سال 1385 انجام شد. علاوه بر آن آمريكا كمك‌هاي مالي به نيروهاي سازمان ملل در جنگ با الشباب پرداخت كرد. اين كشور همچنين در سال 1387 الشباب را به عنوان يك گروه تروريستي معرفي كرد..
الشباب از چه الهام گرفته
الشباب از ايده‌هاي وهابيون عربستان سعودي الهام گرفته و اين در حالي است كه اغلب مسلمانان سومالي از صوفيان ميانه رو هستند. الشباب در ابتدا با دادن وعده امنيت و ثبات توانست هواداران زيادي را براي خود دست و پا كند اما اقدام آنها در تخريب اماكن متبركه صوفيان موجب شد تا ميزان محبوبيت آنها در سومالي كاهش بيابد.
آينده سومالي چه مي‌شود؟
نخستين دولت منتخب سومالي در دو دهه اخير در سال گذشته ميلادي به قدرت رسيده و البته در اين راه نيروهاي آفريقايي كمك زيادي به سومالي كرده‌اند. با روي كار آمدن اين دولت فرصت مناسب براي ايجاد تغييرات بنيادين در سومالي به وجود آمده است.
نظرات بینندگان