arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۱۸
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۱ - ۲۱ بهمن ۱۳۸۹

"حسنی مبارک دچار درون گرایی شده است"

خودشيفتگي و درون‌گرايي دو ويژگي مهم شخصيتي رئيس جمهور مصر به شمار مي‌‌رود و همین مساله باعث شده تا او به قدرت چسپیده و حاضر به ترک آن نباشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خودشيفتگي و درون‌گرايي دو ويژگي مهم شخصيتي رئيس جمهور مصر به شمار مي‌‌رود و همین مساله باعث شده تا او به قدرت چسپیده و حاضر به ترک آن نباشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، طاهر شلتوت روانشناس در گفتگو با شبکه خبری الجزیره درباره روانشناسي حسني مبارک رئيس جمهور مصر در برخورد با ناآرامي ها و تحولات اين کشور تاکید کرد وی دچار خودشیفتگی و درون‌گرایی شده است.

این متخصص روانشانی در ادامه با بیان اینکه اگر بخواهيم از زاويه علمي به اين تحولات نگاه کنيم بايد بگوييم هر انساني در زندگي خود مراحلي را تجربه مي‌کند که در آن چيزي اعم از مال يا عزيزان خود را از دست مي دهد،

همين سبب مراحل روانشناختي مختلفي را پشت سر مي گذارد، گفت: مرحله اول مرحله آسيب ديدگي است که پس از آن مرحله انکار است و شخص تصور مي کند اتفاقي نيفتاده است و با حوادث تعامل مي کند گويا اتفاقي نيفتاده است پس از آن نوبت به مرحله چانه زني مي رسد که طي آن سعي مي شود با مذاکره دادن امتياز و برگزاري نشست مسائل فيصله پيدا کند.

این متخصص مصری مرحله بعدی بیماری روانی دیکتاتورها را چنین برشمرد: سپس نوبت مرحله خشم است که فرد طي آن خشم خود را از اتفاقي که افتاده است نشان مي دهد. مصر حسني مبارک رئيس جمهور اکنون وارد مرحله خشم شده است که بيانيه عمر سليمان معاون وي مبني بر اين که حسني مبارک به اين سرعت از قدرت کناره گيري نمي‌کند و اين اوضاع به اين شکل قابل تحمل نيست و ادامه پيدا نخواهد کرد وممکن است به کودتا منجر شود نشان دهنده همين مرحله خشم است.

شلتوت در ادامه در پاسخ به اين سوال که آيا ممکن است اين خشم و غضب شدت بيشتري به خود بگيرد، گفت: با توجه به اين که رئيس جمهور و معاون وي چهره‌هاي نظامي هستند و به طور کلي ذهنيت حکومت مصر نظامي است و تصميم‌گيرندگان نظامي هستند؛ بيم آن مي‌رود که اگر بخواهند خشم خود را نشان‌دهند به شيوه اي خشونت بار اين کار را انجام دهند.

وی در ادامه با تاکید بر این موضوع که در نهايت نوبت به مرحله قبول مي‌رسد که طي آن کساني که آسيبي ديده‌اند و چيزي را از دست داده‌اند به اين نتيجه مي‌رسند که راهي براي به دست آوردن مجدد آنچه از دست داده‌اند وجود ندارد و اميدي به دستيابي مجدد به آن وجود ندارد به همين سبب خود را براي پذيرفتن واقعيت آماده مي کنند.

شلتوت در ادامه این گفت‌وگو به بررسی روانی مبارک پرداخت و گفت: نوعي توازن رواني بين رئيس جمهور و معاون وي وجود دارد به اين معنا که هر دو نفر مراحل مختلف را با هم طي مي کنند و پيوسته از نظر رواني نوعي تشابه بين آنها وجود دارد.

وي در ادامه درون‌گرايي و خودشيفتگي را از جمله ويژگي‌هاي شخصيتي حسني مبارک دانست و افزود درون‌گرايي به اين معناست که وي بر عکس افراد اجتماعي توانايي و مهارت برقراري ارتباط با ديگران را ندارد و نمي‌تواند روابط مناسبي با ديگران برقرار کند و نمي تواند خودش را به درستي معرفي و ارائه کند افراد خودشيفته افرادي خودراي هستند که پيوسته خود را بر حق مي دانند و معتقدند نظرات آنها درست است به همين سبب نمي‌توانند با ديگران رابطه برقرار کنند و به گفت‌وگو بنشينند.

شلتوت ادامه داد: روابط به سه دسته تقسيم مي شوند: رابطه با طرف بالاتر از رابطه با طرف مساوي و رابطه با طرف سطح پايين‌تر؛ افراد خودشيفته با طرفي که سطح بالاتر است درگير مي شوند و زماني که مي بينند چاره‌اي ندارند تسليم مي شوند؛ مثل همان کاري که مبارک در مقابل امريکا و اسرائيل انجام داده است. در اين حالت شخص نظرات طرف قوي‌تر و سطح بالاتر را مي‌پذيرد و زماني که اين کار را کرد عملکردي شبيه آنها در پيش مي گيرد روابط افراد خودشيفته مثل مبارک با افراد هم سطح خود بسيار بد و با افراد سطح پايين‌تر نيز رابطه سلطه جويانه است اين چيزي است که در شخصيت مبارک به خوبي مي‌توان ديد.
نظرات بینندگان