arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۱۹۹۹
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۳ - ۱۴ مهر ۱۳۹۲

نماینده "برنامه توسعه سازمان ملل" در ایران: از وضعیت دریاچه ارومیه شگفت زده شدم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
گری لوئیس ، هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد و نماینده مقیم برنامه توسعه سازمان ملل متحد در ایران ، به همراه مدیر کل محیط زیست آذربایجان غربی از پارک ملی دریاچه ارومیه بازدید کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل محیط زیست آذربایجان غربی ، لوئیس در این بازدید گفت: از وضعیت دریاچه ارومیه شگفت زده شدم و تحت تاثیر قرار گرفتم که دریاچه زیبای ارومیه بدون آب مانده و در حال خشک شدن است.
 همچنین "گری لوئیس" از تالابهای اقماری دریاچه ارومیه نیز بازدید نموده و از اقدامات اداره کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی که با همیاری تشکل های زیست محیطی و جوامع محلی در احیای تالابهای کانی برازان ، حسنلو، درگه سنگی ،و سلدوز به عمل آمده، تشکر کرد.

وی مدیریت و بهره برداری ازسایت پرنده نگری تالاب کانی برازان را که توسط تشکلهای مردمی در تالاب فوق انجام می گیرد را به عنوان یک تجربه موفق نام برده و اظهار امیدواری کرد که این تجربه در سایر تالابهای کشور ایران نیز انجام شود.

هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد در ایران که در راس هیاتی از پارک ملی دریاچه ارومیه بازدید کرد، پیشنهاداتی را جهت احیاء و پایداری دریاچه ارومیه پیشنهاد داد:

- با توجه به اینکه آب موجود در حوضه آبریز دریاچه ارومیه محدود است ، بایستی مدیریت بهینه بر منابع آب حوضه انجام گیرد
- باید برداشتهای غیرمجاز از منابع آبهای زیرزمینی در محدوده دریاچه ارومیه هر چه سریع تر متوقف گردد
- مشارکت جامعه محلی با محیط زیست در حفظ و ا حیاء دریاچه ضروری است
- اطلاع رسانی عمومی ازوضعیت دریاچه مرتباً باید انجام و از مشارکت کلیه ذینفعان در امر احیاء دریاچه ارومیه استفاده شود
نظرات بینندگان