arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۲۰
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۱ - ۲۱ بهمن ۱۳۸۹

افزايش 40 درصدي هزينه خدمات پزشكي در سال 90

رئيس كل سازمان نظام پزشكي درباره موضوع محرم نبودن پزشكان نسبت به بيماران كه اخيراً توسط يكي از روحانيان در تهران عنوان شده گفت: اين يك بحث قديمي است اما همه مراجع از جمله حضرت امام(ره)آيت الله اراكي، گلپايگاني، بهجت و خويي به محرم بودن پزشك براي بيمار فتوا داده‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئيس كل سازمان نظام پزشكي درباره موضوع محرم نبودن پزشكان نسبت به بيماران كه اخيراً توسط يكي از روحانيان در تهران عنوان شده گفت: اين يك بحث قديمي است اما همه مراجع از جمله حضرت امام(ره)آيت الله اراكي، گلپايگاني، بهجت و خويي به محرم بودن پزشك براي بيمار فتوا داده‌اند.

به گزارش فارس، شهاب الدين صدر امروز در يك نشست خبري در محل سازمان نظام پزشكي با بيان اين مطلب افزود: تقريباً همه مراجع از گذشته تا كنون در اين مورد فتوا داده‌اند كه اگر بيماري به پزشك غير همجنس مراجعه كرد و معاينه در عضو مربوطه به صورت مستقيم ضروري بود، پزشك براي ديدن عضو مربوطه محرم است و در اين زمينه اختلاف نظري وجود ندارد.

* افزايش 40 درصدي هزينه خدمات پزشكي در سال 90

وي همچنين درباره افزايش هزينه خدمات درماني در سال آينده با توجه به اجراي طرح هدفمند كردن يارانه‌ها گفت: قطعاً با توجه به افزايش هزينه آب، برق، گاز و نيز اقلام مصرفي و هزينه‌هاي جانبي ديگر قيمت تمام شده خدمات پزشكي نيز افزايش مي‌يابد به طوري كه حتي معاونت درمان وزارت بهداشت افزايش 40 درصد هزينه‌هاي سلامت در بخش دولتي خبر داده است كه تقريباً همين ميزان افزايش در به بخش غير دولتي نيز وجود دارد.

رئيس كل سازمان نظام پزشكي ادامه داد: دولت بايد تدابير لازم را براي حمايت از مراكز درماني دولتي و غير دولتي حوزه سلامت انجام دهد در غير اين صورت نظام سلامت آسيب مي‌بيند و مردم متضرر مي‌شوند، موضع سازمان نظام پزشكي در هر شرايطي در گذشته تا آينده واقعي شدن تعرفه‌هاي خدمات پزشكي بر اساس قيمت تمام شده خدمات است.

وي درباره تخلفات پزشكي نيز گفت: اگر موارد محدودي از تخلف در جامعه پزشكي هم وجود داشته باشد رسانه‌ها به خصوص صدا و سيما نبايد آن را بزرگنمايي كنند زيرا اعتماد مردم به جامعه پزشكي از بين مي‌رود و اين مسئله آثار ناخوشايندي در نظام سلامت دارد.

صدر افزود: انتقاد از نظام سلامت بايد با ظرافت و حساسيت خاصي دنبال شود نه اينكه دوربين صدا و سيما در جلسه رسيدگي به تخلف يك پزشكي حاضر شود و بدون شنيدن توضيحات آن و قبل از رأي دادگاه آن را پخش كند.

*نواقص طرح پزشك خانواده بايد بررسي شود

وي درباره نحوه اجراي طرح پزشك خانواده گفت: طرح پزشك خانواده مهمترين طرح اصلاحي نظام سلامت است كه اجراي آن از اواخر دولت هشتم آغاز شد و در دولت نهم وزير وقت( باقري لنكراني) براي پيشبرد آن زحمات زيادي كشيد اما اجراي اين طرح از گذشته تاكنون با نواقص و مشكلات زيادي مواجه است به طوري كه آنچه امروز اجرا مي‌شود طرح پزشك خانواده‌اي كه تدوين شده و انتظار اجراي آن بود نيست.

وي افزود: نحوه اجراي طرح پزشك خانواده نياز به آسيب شناسي جدي دارد به همين منظور شنبه 23 دي همايش ملي پزشك خانواده، نظام ارجاع؛ چشم انداز ها و چالش ها» با حضور مسئولان نظام سلامت و چند وزارتخانه از سوي سازمان نظام پزشكي در محل كتابخانه ملي برگزار مي‌شود.

صدر ادامه داد: وزارت بهداشت در اجراي اين طرح براي هر 2500 نفر در شهرها يك پزشك در نظر گرفته كه با اجراي آن كمتر از 30 هزار پزشك عمومي به عنوان پزشك خانواده بكارگيري مي‌شوند و با توجه به وجود بيش از 70 هزار پزشك عمومي تكليف بقيه اين پزشكان معلوم نيست از طرفي بسياري از اين افراد آموزش لازم را براي فعاليت به عنوان پزشك خانواده نديده‌اند و مسئله نظام ارجاع و مراجعه مستقيم مردم به پزشكان متخصص نيز هنوز ابهام دارد.

وي از آغاز مراحل تمديد اعتبار پروانه مطب پزشكان، رفع مشكلات ماليات پزشكان، رونمايي از كتابچه طلايي پزشكان، برگزاري همايش تجليل از خانواده شهداي جامعه پزشكي در اسفند خبر داد و برخي از شاخص‌هاي حوزه سلامت كه بعد از پيروزي انقلاب اسلامي ارتقا يافته مانند شاخص مرگ و مير كودكان، مادران، افزايش مراكز درماني، تخت‌هاي بيمارستاني، توليد دارو، افزايش پيوند اعضا و بهبود نسبي كميت و كيفيت خدمات پزشكي را تشريح كرد.
نظرات بینندگان