arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۲۶۶۸
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۰ - ۲۰ مهر ۱۳۹۲

در سفر بندر بن سلطان به‌ فرانسه چه گذشت؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
افشای جزئیات تازه ای از سفر بندر بن سلطان و سعود الفیصل به فرانسه در تابستان گذشته، ابعاد دیگری از نقش مقامات عربستان در بحران سوریه؛ و هراس آنان از افزایش قدرت حزب الله را آشکار کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، سایت شبکه المنار لبنان در گزارشی به تشریح جزئیات سفر دو مقام سعودی به فرانسه در تابستان گذشته پرداخته است.

به نوشته المنار، بندر بن سلطان رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان در تابستان گذشته دو بار از فرانسه دیدار کرده است، سفر نخست به ‌فاصله دو روز پس از آزادسازی القصیر از سوی ارتش سوریه؛ و سفر دوم در ماه جولای صورت گرفته است.

در این گزارش به‌نقل از منابع فرانسوی آمده است: دو روز پس از آزادسازی القصیر بندر بن سلطان و سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان رهسپار فرانسه می‌شوند و شاهزاده‌های سعودی در این سفر آنها را همراهی می‌کنند که به‌گفته منابع فرانسوی بزرگ‌ترین هیئت از زمان آغاز روابط میان سعودی‌ها و فرانسوی‌ها بوده است.

در این سفر بندر بن سلطان و سعود الفیصل، با رئیس جمهوری فرانسه و رئیس دستگاه اطلاعاتی این کشور دیدار می‌کنند و بندر در دیدار با فرانسوا اولاند به وی می‌گوید: جناب رئیس جمهوری، باید با همکاری یکدیگر مانع از سقوط حلب همانند القصیر شویم. ما آماده همکاری اقتصادی به‌نفع منافع مشترک هستیم.

در ادامه این گزارش آمده است: در این دیدار طرفهای فرانسوی و سعودی، درباره فروش ماهواره نظارتی نظامی به عربستان توافق می‌شود و فرانسه شرکت "یورو سپاسیال" را مأمور این پروژه می‌کند و به‌محض بازگشت بندر بن سلطان و سعود الفیصل از عربستان هیئتی از این شرکت وارد عربستان می‌شود.

اما سفر دوم در ماه جولای و قبل از اینکه اتحادیه اروپا شاخه نظامی حزب‌الله را در فهرست گروه‌های تروریستی اروپا بگنجاند انجام شده است و بندر بن سلطان از نقش منطقه‌ای حزب‌الله که از دیدگاه وی خطری برای عربستان است و باید جلوی آن گرفته شود یاد می‌کند.

بندر بن سلطان در این سفر به مسئولان فرانسوی گفته است: نبرد القصیر به حزب‌الله نقش منطقه‌ای بخشیده است و باید مانع از ایفای نقش گسترده حزب‌الله در منطقه شویم.

بندر بن سلطان همچنین از تلاش‌های سعودی برای خروج از چتر حمایتی آمریکایی‌ها سخن گفته است و خطاب به طرف فرانسوی می‌گوید: ما چگونه می‌توانیم به آمریکایی‌ها اطمینان کنیم در حالی که آنها مانع از سرنگونی حسنی مبارک نشدند، آیا آمریکا اگر عربستان مورد حمله نظامی واقع شود از آن دفاع می‌کند؟

المنار در ادامه به‌نقل از منابع فرانسوی می‌نویسد: سؤالی که نزد سعودی‌ها مطرح است سیاست آمریکا در سوریه و مخالفت باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا با اقدام نظامی علیه نظام بشار اسد با وجود اصرار سعودی‌ها در این زمینه است.

به گفته منابع فرانسوی، ملک عبدالله پس از نبرد القصیر از در آشتی با خاندان سلطان بن عبدالعزیز وارد شده است زیرا سعودی‌ها از تبدیل شدن حزب‌الله از یک قدرت داخلی به قدرت منطقه‌ای نگران هستند و از دیدگاه سعودی‌ها نبرد آتی در مرزهای عربستان با یمن در صورت ادامه نظام سوریه است.
نظرات بینندگان