arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۲۹۱۰
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۲۲ - ۲۱ مهر ۱۳۹۲

گوگل از شما برای تبلیغ استفاده می‌کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تغییرات جدید در مقررات خدمات گوگل نشان می‌دهد این شرکت قصد دارد از اسامی و تصاویر کاربرانش در تبلیغات محصولاتی که مورد تایید آنها است استفاده کند.

براساس گزارش فاکس نیزو، در مقررات جدید گوگل تبلیغات را  "تایید به اشتراک‌گذاشته شده" نامیده و قصد دارد با استفاده از آن تبلیغات پنهانی انجام دهد.

به این شکل درصورتی که کاربری در یک صفحه اظهار نظر کند، صفحه‌ای را دنبال کند و یا در گوگل پلاس به آن امتیاز بدهد، گوگل از این فعالیت‌ها برای ارتقا آنچه از محصول گرفته تا شرکت یا وب‌سایت، مورد تایید کاربر است استفاده می‌کند و در این راه از تصویر و نام  کاربر نیز در تبلیغ مورد تایید‌ها استفاده خواهد کرد. ظاهرا گوگل تلاش دارد تا این خدمات را در قالب یک ابزار کاربردی نشان دهد اما در حقیقت می‌خواهد از محتوای اطلاعات کاربری برای تبلیغات ارزان‌قیمت استفاده کند.

با این‌همه گوگل در مقررات جدید خود به کاربر اجازه داده تا کنترل اطلاعاتی که دیگران از او می‌بینند را در دست داشته‌باشد،‌ برای مثال اگر فردی در گوگل پلاس فعالیت داشته باشد و فعالیت‌های کاربر در گوگل پلاس تنها برای گروهی مشخص از افراد محدوده شده باشد، تنها همان گروه می‌توانند تایید به اشتراک‌گذاشته شده را ببیند. این محدودیت درمورد مطالب اسپانسردار فیس‌بوک نیز رعایت می‌شد.

مطالب اسپانسردار در سال 2011 توسط فیس‌بوک اجرا شد که مورد انتقاد شدید کاربران قرار گرفت. مطالب اسپانسردار صفحه‌هایی که کاربران فیس‌بوک آنها را تایید می‌کردند و همچنین پست‌هایی که حاوی نام یکی از شرکت‌ها و محصولات تجاری بودند را به تبلیغات تبدیل می‌کرد. برای مثال اگر کاربری در پست خود به مارک استارباکس اشاره می‌کرد، فیس‌بوک آن را به مطلبی اسپانسردار برای تبلیغ استارباکس تبدیل می‌کرد اما تنها آن را در دسترس افرادی قرار می‌داد که در گروه دوستان کاربر قرار داشتند.

تفاوت تایید‌های به اشتراک‌گذاشته شده گوگل و مطالب اسپانسردار فیس‌بوک در این است که کاربران فیس‌بوک نمی‌توانستند استفاده از این گزینه را انتخاب کنند اما کاربران گوگل می‌توانند. گوگل اعلام کرده کاربرانی که دوست ندارند اطلاعاتشان در این برنامه مورد استفاده قرار بگیرد باید به بخش تنظیمات تایید‌های به اشتراک‌گذاشته شده رفته و آن را خاموش کنند، به این شکل تصویر و نام کاربر در تبلیغات محصولات مورد علاقه‌شان مورد استفاده قرار نخواهد گرفت.

گوگل با افزودن این گزینه به تنظیمات ابزار جدیدش راه فراری را برای خود ایجاد کرده تا به سرنوشت فیس‌بوک دچار نشود، زیرا فیس‌بوک مجبور به متوقف کردن برنامه تبلیغاتی خود شده و هزینه‌ای 20 میلیون دلاری برای حل و فصل شکایتی که علیه این برنامه شده بود را متقبل شد.
نظرات بینندگان