arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۳۲۰۵
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۳ - ۲۴ مهر ۱۳۹۲

بولتون: نباید به وعده‌های ایران اعتماد کنیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل که به اتخاذ مواضع افراطی مشهور است، بار دیگر عدم توافق با ایران و تدام فشارها بر این کشور را خواستار شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، در حالی که روز اول مذاکرات هسته ای در فضایی نسبتا مثبت در ژنو سوئیس سپری شد، گروه های جنگ طلب و لابی های صهیونیست بار دیگر تلاش خود را برای کارشکنی و از میان بردن جو مثبت کنونی آغاز کرده اند. «جان بولتون» نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل که به اتخاذ مواضع به شدت جنگ طلبانه مشهور است، امروز هم بار دیگر با انتشار یادداشتی در ستون آزاد روزنامه «گاردین» به کشورهای غربی توصیه کرده است به ایران اعتماد نکنند.

بولتون با بیان اینکه تلاش گسترده تبلیغاتی که با تاکید بر «اعتدال» آغاز شده، در حال اثرگذاری است، نوشته است این مسئله «تلاش های آمریکا علیه گسترش تسلیحات اتمی را در معرض تهدید بزرگی قرار داده است».

وی در این یادداشت حتی پا را از ادعاهای مقامات صهیونیست هم فراتر گذاشته و نوشته است ایران به دلیل نقض «ان پی تی» حتی حق استفاده از فناوری صلح آمیز هسته ای را نیز ندارد و به همین جهت هم «جورج بوش» و هم «باراک اوباما» در تصدیق حق ایران، مرتکب اشتباه شده اند.

این دیپلمات سابق آمریکایی در ادامه ایران را به دروغگویی در رابطه با برنامه هسته ای متهم کرده و نوشته است نباید به ایران اعتماد کرد. وی صدور مجوز برای غنی سازی در خاک ایران یا انجام فعالیت های بازفراوری در این کشور را «مشروعیت بخشی به برنامه هسته ای ایران» دانسته و مدعی شده است با این کار ایران قادر خواهد بود هر زمان که اراده کرد برنامه خود را به سمت اهداف تسلیحاتی پیش ببرد.

وی طرح بازرسی های گسترده و سرزده از تاسیسات هسته ای ایران را نیز توهم دانسته و مدعی شده است که ایران قصد دارد نظیر کره شمالی با استفاده از تاسیسات مخفی زیرزمینی آژانس بین المللی انرژی اتمی را فریب دهد. بولتون از احتمال کاهش تحریم های ایران هم ابراز نگرانی کرده و نوشته است اشتیاق اوباما و اروپا برای دستیابی به توافق با ایران می تواند منجر به آن شود تا ایران بدون دادن امتیازات بزرگ، امتیازاتی در زمینه تحریم ها دریافت کند.

چنین یادداشت هایی در حالی امروز از سوی جناح جنگ طلب آمریکا منتشر شده که دیشب «استفان والت» نظرپرداز مشهور آمریکایی در یادداشتی در نشریه «فارن پالیسی» از احتمال بروز چنین فشارهایی خبر داده و گفت آمریکا در مسیر مذاکرات باید صدای سه گروه را نادیده بگیرد: اسرائیل، جناح جنگ طلب کنگره و گروه های فشار.

نظرات بینندگان