arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۳۶۹۵
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۳ - ۲۸ مهر ۱۳۹۲

کدام استان ها بیشترین مرگ غیرعمد را دارند/ پایتخت رکورددار شیوع بیماری‌های تنفسی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 مدیرکل دفتر آمار، اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور از تهیه الگوی سنی ثبت علل فوت با استفاده از آمارهای پایگاه اطلاعات جمعیت کشور در سال 1391 خبر داد و گفت: طبق این الگو بیشترین ثبت فوت در اثر حوادث غیرعمدی مربوط به سنین 15 تا 34 سالگی و بیشترین ثبت فوت در اثر بیماریهای قلبی و عروقی مربوط به سنین بالای 50 سالگی بوده است.
 
به گزارش ایسنا، علی‌اکبر محزون گفت: طبق بند 3 ماده 3 قانون ثبت احوال، در هنگام ثبت فوت، علت آن نیز بایستی در صورت مشخص بودن، از روی گواهی پزشک، اعلام مراجع قانونی یا بعضاً گواهی شهود توسط مأمورین ثبت احوال در سند ثبت فوت درج شود.
 
مدیرکل دفتر آمار، اطلاعات جمعیتی و مهاجرت اظهار کرد: پردازش این اطلاعات، آمارهای مهمی را به منظور استفاده در برنامه‌ریزی‌های نظام سلامت کشور در اختیار مسئولین قرار می‌دهد که روند آن بیانگر تلاش‌هایی است که در دهه‌های اخیر توسط متصدیان بخش بهداشت کشور صورت گرفته است.
 
توزیع بیماری‌های عفونی و انگلی به حد ریشه‌کنی نزدیک شده است
 
وی تصریح کرد: به عنوان مثال، با بررسی توزیع بیماری‌های عفونی و انگلی بر روی نقشه مناطق مختلف کشور در سال‌های گذشته که منشأ بسیاری از مرگ و میرها بخصوص مرگ و میر کودکان بود، می‌توان ملاحظه کرد که در حال حاضر این گروه از بیماری‌ها به صورت قابل توجهی در بیشتر مناطق به حد ریشه‌کنی نزدیک شده که امیدواریم به زودی به طور کامل ریشه‌کن شود.
 
محزون با بیان اینکه با تغییر شرایط زندگی اجتماعی در بسترهای توسعه و همگام با ارتقای سطح توسعه‌یافتگی کشورمان، مانند سایر نقاط دنیا بیماری‌های دیگری در حال جایگزینی با علل قبلی فوت در کشور هستند گفت: انواع بیماری‌های قبلی و عروقی مانند سکته‌های قبلی و سکته‌های مغزی، انواع حوادث غیرعمدی به ویژه حوادث ترافیکی و همچنین انواع سرطان‌ها و تومورها را می‌توان از آن جمله عنوان کرد.
 
وی گفت: در سال‌های اخیر، با پیاده‌سازی طبقه‌بندی‌های استاندارد بین‌المللی توسط سازمان ثبت احوال کشور در زمینه علل فوت که از مهم‌ترین آن‌ها طبقه‌بندی ICD (طبقه بندی بین‌المللی بیماریها) است زمینه‌ای فراهم شده است تا با ثبت علت‌های فوت براساس فهرست کامل این طبقه‌بندی در تمامی ادارات سراسر کشور و مبتنی بر اطلاعات مندرج در گواهی‌های فوت واصله از سوی پزشکان متخصص و مراجع قانونی ذی‌ربط، امکان بررسی‌های دقیق‌تری در زمینه وضعیت بیماری‌های منجر به فوت ایجاد شود.
 
محزون با بیان اینکه بیماریهای قلبی و عروقی، سرطان و تومورها، حوادث غیرعمد، بیماریهای تنفسی و دستگاه عصبی پنج عامل اصلی مرگ و میر در کشور هستند گفت: تهران مقام اول در ثبت فوت در بیماریهای قلبی، سرطان‌ها، بیماریهای تنفسی و دستگاه عصبی را ازآن خود کرده است.
 
وی افزود: تهران، خراسان رضوی و فارس به ترتیب استان‌های پیشتاز ثبت فوت در اثر بیماریهای قلبی و عروقی و استانهای تهران، خراسان رضوی و اصفهان را پیشتاز ثبت فوت بر اثر سرطان و تومورها را به خود اختصاص داده‌اند.
 
محزون با بیان اینکه خراسان رضوی، فارس و خوزستان جزء استانهایی عنوان کرد که رتبه اول ثبت فوت در حوادث غیرعمد را دارا هستند گفت: استانهای تهران، خراسان رضوی و اصفهان سه استان اول در خصوص ثبت فوت در بیماریهای تنفسی و استانهای تهران، خوزستان و اصفهان نیز سه استان اول در زمینه ثبت فوت در دستگاه عصبی هستند.
 
همچنین، با تهیه نقشه‌های موضوعی درباره مهم‌ترین علل ثبت شده فوت در کشور می‌توان به وضعیت پراکندگی و شیوع حوادث و بیماری‌های منجر به فوت در مناطق مختلف کشور پی برد که ذیلاً‌ نمونه‌ای از آن ارائه شده است.
نظرات بینندگان